StoryEditorOCM
4 kantunaELEKTROPUNIONICE JOŠ ČEKAJU PRVE MUŠTERIJE

Vozač skokne na kavu, auto ušteka na struju, pa doma za nula kuna!

23. veljače 2017. - 15:45
parking_struja3-210217

U Zadru je prije nekoliko dana otvorena prva ELEN punionica za vozila na električni pogon u Zadru koju je u rad pustio gradonačelnik Grada Zadra, Božidar Kalmeta i zamjenik voditelja tima za eMobilnost HEP grupe, Domagoj Puzak.
Prva punionica za dva automobila s pripadajućim parkirališnim mjestima otvorene su u ulici Bartola Kašića (kod kod bivše Tehničke škole), pa iako još nisu "viđeni" električni automobili na punjenju, utješno je da vozači ostalih "klasičnih" automobila ne zauzimaju za sada ta dva zelena mjesta, a što se elektroautomobila tiče, njih će sigurno biti dosta već idućega ljeta, kad dođu turisti.

ELEN punionica u Zadru postavljena je temeljem „Sporazuma o suradnji na razvojnom projektu HEP-a za izgradnju infrastrukture za punjenje električnih vozila“, pri čemu je Grad Zadar dao pravo služnosti za parkirna mjesta, dok je HEP nabavio i ugradio punionicu uz tehničku podršku Elektre Zadar.

Ipak, to nisu prve punionice za automobile na električni pogon u našem gradu, niti u županiji, jer su solarne punionice još prije otvorene u dvorištu Strukovne škole Vice Vlatkovića u Zadru koja je pionir razvoja takvih tehnologija u Zadru. Punionice Strukovne škole čak su se našle i na zemljovidima europskih punionica, pa su turisti koji su dolazili u Zadar svojim elektro-automobilima tamo i punili svoje baterije.

Iako za sada još nema baš puno elektroautomobila u Zadru, sigurno je da će ih u budućnosti biti pa su punionice svakako potrebne, slaže se ravnatelj Strukovne škole Tihomir Tomčić.

- Mi u školi imamo dva automobila na električni pogon koje smo sami napravili i jedan VW Up koji smo kupili. Pojedine autokuće u Zadru prodaju takve automobile, a nude i četverocikle na električni pogon koji su ustvari mali automobili i ima ih po gradu sigurno šest, sedam. Oni se također pune na isti sistem tako da potreba već sada postoji za punionicom. Još prije prošloga ljeta zvali su nas iz hotela Falkensteiner da imaju upite svojih potencijalnih turista koji imaju električna vozila, mogu li se igdje puniti u Zadru. Pitali su nas mogu li koristiti našu punionicu i mi smo rekli "ok, može", jer je to ipak bila i promocija zadarskog turizma. Tijekom ljeta na tu našu punioniocu uistinu su dolazila vozila, ponajviše električni automobili Tesle i to iz Nizozemske, Njemačke, Austrije i iz Zagreba. Tada smo shvatili da se naša punionica nalazi na Teslinoj europskoj karti punionica, tako da je vozače navigacija dovodila točno do naše punionice. Kad je prvi Tesla došao, bili smo zbilja iznenađeni, a tijekom ljeta dosta je stranih vozača punilo svoja vozila kod nas. Tendencija Europske unije, osobito Njemačke, jest veliko povećanje broja električnih vozila. Zbog toga pozdravljam otvaranje ovih dviju javnih punionica u gradu. Kad smo 2011. postavili prvu našu punionicu ja sam rekao da mi je želja da u Gradu Zadru i Zadarskoj županiji nikne što više punionica i da na taj način postanemo privlačna destinacija za one turiste koji imaju električna vozila – kazao je ravnatelj Tomčić.

Jedna od ustanova koja na zadarskom području još ima električni automobil je Nacionalni park Paklenica. Oni u Starigradu imaju i punionicu električnih automobila koju su otvorili puno godina prije Zadra.

- Imamo električni Volkswagen Up vrijedan oko 200 tisuća kuna kojega smo dobili u okviru projekta Zelena linija kojega je provodio Fond za zaštitu okoliša prije dvije godine. Jako mi je drago što je Zadar dobio punionicu ove godine, ali treba kazati da smo mi istu takvu punionicu otvorili u Starigradu još 2014. godine i to na magistrali kada se održavala prva utrka Tesla automobila. Stalno nam dolaze vozači na punjenje, s tim što najbolji elektroautomobili Tesla imaju tzv. superchargere koji jako brzo napune baterije. Punjenje kod nas košta 25 kuna za malo vozilo, odnosno 40 za veliko, ali mi bi omogućili i besplatno punjenje kad bi naše resorno ministarstvo to odobrilo. U našoj županiji zbilja nedostaje takvih punionica jer manji elektroautomobili imaju doseg oko 160 kilomtara s jednim punjenjem. Otići od Starigrada do Zadra i nazad se može s jednim punjenjem, ali ako se malo đirava po Zadru i upali klima, može se dogoditi da će nedostajati struje za nazad. Ovako se može automobil napuniti u Zadru dok se obave poslovi i nakon toga se nesmetano vratiti doma – kaže ravnatelj NP Paklenica Zlatko Marasović.

 


Ravnatelj Tomčić pozdravio je i najave gradonačelnika Božidara Kalmete da gradska uprava namjerava uvesti opskrbu Poluotoka samo električnim vozilima.
- To ja pet godina govorim! Tada sam izjavio da sanjam kad će Poluotok biti mjesto na kojemu će biti dozvoljen promet samo električnih vozila, bez benzina i dizela, odnosno proizvodnje Co2. Točno je da su električna vozila za građanstvo još uvijek dosta skupa, ali ta cijena svake godine sve više pada. U Njemačkoj svi proizvođači vozila i Audi, Volskwagen i BMW... svi su već izbacili nekoliko električnih vozila na ceste, Japanci su to napravili prije nekoliko godina. Konzorcij njemačkih proizvođača vozila investira u postavljanje preko tisuću punionica diljem Njemačke, ali čak i izvan Njemačke. Postoji čak zakonska obaveza da do 2020. godine na njemačkim cestama mora biti milijun električnih vozila. Oni snažno idu u tom smjeru. Za većinu naših građana ti su automobili još dosta skupi, tako da kod nas dosta ljudi sami prepravljaju vozila u električne. Uostalom mi smo to u školi napravili s dva automobila. Ipak moram priznati da u Zadru ne viđam takve prepravljene automobile, više ih je u Istri i Zagrebu, ali električni automobili bit će svake godine sve brojniji, to je sigurno.


- Što se tiče Up-a, brzina mu je limitirana na 130, ima čak sustave protiv proklizavanja jer poteže na startu bolje od bilo kojeg bezinca ili dizelaša. Ima automatski mijenjač i kad se doda gas – leti. Svu lokalnu vožnju odradimo praktično za nula kuna i ne zagađujemo okoliš. Jedini „problem“ je što je – pretih. Kad su velike gužve u Nacionalnom parku, ljudi uopće ne čuju kad im se približavate pa treba praviti nekakavu „buku“, pojačati radio ili nešto slično... – ističe Zlatko Marasović.
26. travanj 2024 14:15