StoryEditorOCM
ForumTKO SU KINEZI KOJI BI TREBALI SAGRADITI PELJEŠKI MOST

S moćnim državnim konglomeratom dvije hrvatske tvrtke već su ugovorile suradnju!

Piše Krešimir Žabec /JL, Jozo Vrdoljak/Privredni vjesnik
13. siječnja 2018. - 17:43
most

Godinu i pol dana nakon raspisivanja natječaja, Hrvatske ceste jučer su i službeno objavile da je pobjednik na natječaju za izgradnju Pelješkog mosta s pristupnim cestama kineski konzorcij China Road and Bridge Corporation (CRBC), s cijenom ponude u iznosu od 2.081,608.270,72 kn (bez PDV-a), što je Jutarnji list i najavio u svom jučerašnjem izdanju. Iako je u natječajnoj dokumentaciji navedeno da je rok izgradnje 42 mjeseca, kineski konzorcij se u ponudi obvezao da će most biti završen u roku 36 mjeseci, odnosno 2021. godine.

Odluka je objavljena samo dan prije isteka roka od 120 dana od otvaranja ponuda koji je bio naveden kao krajnji rok za objavu odluke. Iako se nakon otvaranja ponuda najavljivalo da će odluka biti donesena vrlo brzo, sve se oduljilo zbog snažnog lobiranja Bakira Izetbegovića i Stranke demokratske akcije prema Europskoj komisiji da povuče odluku o sufinanciranju projekta u visini 85 posto od ukupne cijene dok se ne riješi granični spor između Hrvatske i BiH. Nakon višemjesečnih pojašnjenja i lobiranja, prije nekoliko dana je iz Bruxellesa u Zagreb poslana obavijest da je s projektom sve u redu i tek tada se u Banskim dvorima krenulo u realizaciju odluke.

Tri ponude

Pošto su odabrani za izvođača, predstavnici kineskog konzorcija krenut će u pregovore oko angažiranja domaćih podizvođača. Tu se očekuje puno posla za domaće tvrtke. Kako doznajemo, predstavnici kineske kompanije do sada su obavili razgovore s više hrvatskih kompanija. Jedan od važnijih partnera bit će splitska tvrtka Brodosplit koja je dobila veliki posao okrupljivanja čeličnih pilota i čeličnih konstrukcija. Slaven Žužul, direktor i suvlasnik tvrtke Skladgradnja, u razgovoru za Jutarnji list ustvrdio je da su oni partneri sa CRBC-om na gradnji Pelješkog mosta. No, može se očekivati da će konzorcij u budućnosti angažirati brojne hrvatske tvrtke na ovom projektu, što je jako bitno za hrvatsko gospodarstvo i za naš graditeljski sektor.

Za gradnju mosta stigle su tri ponude. Uz kinesku kompaniju, ponude su dali austrijski Strabag te zajednica ponuđača koju čine talijanski Astaldi i turski IC Ictas Ansaat. Ponuda Strabaga skuplja je 600 milijuna kuna i iznosi 2,6 milijardi kuna, dok je ponuda talijansko-turskog konzorcija odbačena jer je njihova bankarska garancija ocijenjena nevaljalom.

Radovi na proljeće

Nakon donesene odluke teče 15 dana mirovanja u kojem postoji mogućnost za podnošenje žalbi. Ako žalbi ne bude, očekuje se potpisivanje ugovora s izvođačem u roku od mjesec dana. Što znači da bi kineski konzorcij mogao započeti radove u rano proljeće. Kako doznajemo, Hrvatske ceste s kineskim konzorcijem neće pregovarati o samom ugovoru jer je on bio sastavni dio natječajne dokumentacije.

China Road and Bridge Corporation podružnica je kineske državne tvrtke China Communications Construction Company. Njihova primarna djelatnost uključuje izgradnju autocesta, mostova, luka, tunela, sustava odvodnje i drugih civilnih građevina. Ukupna vrijednost tvrtke je 665,483.000 dolara. U njihove najveće građevinske projekte spadaju mostovi Donghai, Hangzhou Bay, Shanghai Yangtze River i Jintang. U ovoj regiji su već izgradili impresivni most između Zemuna i Borče u Srbiji te izvode radove na vrlo zahtjevnoj dionici autoceste Bar - Boljari u Crnoj Gori.

Prema natječajnoj dokumentaciji, odabrani izvođač ima i obvezu izrade izvedbenog projekta u sklopu kojeg mora obaviti i više desetaka probnih bušenja morskog dna kako bi se dodatno utvrdio sastav podmorja ispod mosta.

Ispod mora

Građevinski stručnjaci tvrde da je to u ovom trenutku i najveća nepoznanica u cijelom projektu. Iako su određena ispitna bušenja već obavljena, ova bi bi trebala konačno definirati sastav tla, što je potrebno zbog temeljenja stupova mosta. Prema dinamici, prvih deset mjeseci radovi će se obavljati ispod mora. A tek godinu i pol nakon početka radova iz mora će izaći prvi piloni, dva stupa i rasponska konstrukcija. Na samoj lokaciji mosta dosad su djelomično napravljena dva stupa koja će biti srušena, a upornjaci će se s kopnene i pelješke strane iskoristiti. Uz most moraju izgraditi i pristupne ceste.

Crnogorsko iskustvo: 'Tvrdi su pregovarači, ali sve ispoštuju i završe prije roka'

Kineski konzorcij China Road and Bridge Corporation u ovom trenutku u Crnoj Gori gradi autocestu Bar - Boljari, odnosno 41 kilometar dugu dionicu Smokovac - Mateševo. Riječ je o iznimno zahtjevnoj dionici koja je 60 posto u objektima. Angelina Živković, državna tajnica u ministarstvu pomorstva i prometa Crne Gore, bila je glavni pregovarač crnogorske vlade s Kinezima. U razgovoru za Jutarnji list ona iznosi iskustva s kineskim partnerom: “Iskustva su jako dobra. Oni su ispoštivali sve što je dogovoreno pa čak i prije roka. Ispregovarali smo angažiranje 30 posto domaće radne snage, opreme i materijala. I to je već odrađeno”.

Hrvatskim cestama tek slijede pregovori o ugovoru. Državna tajnica Živković naglašava da je s kineskim partnerom bilo iznimno teško pregovarati. “Jako je teško pregovarati. Imaju fantastične resurse. Jako su tvrdi i nepopustljivi oko dogovora za svaku stavku. Zadnja faza pregovora trajala je tri tjedna, svaki dan po osam sati, što je bilo jako iscrpljujuće.” Državna tajnica ističe kako su iznimno zadovoljni kvalitetom dosad obavljenih radova, no naglašava kako ih nadzorni inženjeri uvijek moraju pratiti. “Jedno je kad oni rade u Kini ili u Africi, a drugo je u Europi. Dosad su se upoznali sa standardima Europske unije, no čvrst nadzor uvijek je potreban.” Bez obzira na zahtjevnost projekta, Živković smatra kako kineski konzorcij može uspješno završiti Pelješki most. “A zašto to kažem? Najkapitalniji objekt na dionici koju rade u Crnoj Gori je most Moračica dug jedan kilometar na stupovima od 180 metara. Riječ je o najsloženijem projektu na trasi, a oni su s mostom ispred plana. Taj objekt je najbolja preporuka za gradnju Pelješkog mosta.”

Da je kineski konzorcij CRBC sposoban sagraditi Pelješki most uvjeren je i Slaven Žužul, predsjednik uprave i suvlasnik tvrtke Skladgradnja. Tvrtke koja je jedini hrvatski podizvođač kineske tvrtke u Crnoj Gori gdje na autocesti Bar - Boljare rade na trasi, tunelima i mostovima.

“Naša iskustva u radu s CRBC-om su isključivo pozitivna. Radi se o golemoj kompaniji i ne treba imati nikakve sumnje hoće li projekt koji oni realiziraju uspjeti. U poslu su profesionalni i kvalitetni. Tvrdi su pregovarači, ali kad se s njima dogovorite i potpišete ugovor, možete mirno spavati, jer će ono što ste dogovorili i potpisali sigurno biti tako. Njihove građevinske reference su impozantne. Rade i izvode radove širom svijeta. Ovo je za njih ozbiljan projekt, prvi na ovom području i vidljivo je da tu oni neće dopustiti nikakvu grešku”, naglašava Slaven Žužul. Poučen iskustvom u Crnoj Gori, Žužul smatra kako uopće nema sumnje da će kineski konzorcij uspješno završiti ovaj projekt. “Tipove mostova poput Pelješkog ili slične već su radili širom svijeta, a neki su dugi i nekoliko desetaka kilometara. Naglašavam još jedan put, s njima je uspjeh zagarantiran. Ovaj projekt vjerojatno će otvoriti još lakšu suradnju i na drugim gospodarskim područjima. Što se tiče nas, partneri smo s CRBC-om na gradnji Pelješkog mosta, ali i na drugim projektima.”

25. travanj 2024 09:17