Mario Vuksan

ZAŠTO JE MORALO DOĆI DO KOMERCIJALIZACIJE PALAČE CEDULIN Pa zar i ti Turistička zajednico?!

ZAŠTO JE MORALO DOĆI DO KOMERCIJALIZACIJE PALAČE CEDULIN

Kako je krenulo uskoro će u trenutno najatraktivnijem poslovnom prostoru u Zadru, onom u prizemlju palače Cedulin, u logičnom nastavku novog i modernog Turističko-informativnog centra koji će biti otvoren do kraja lipnja, dakle u onom koji čini logičnu i reprezentativnu cjelinu s tek obnovljenim atrijem palače, kao specifičan suvenir Zadra i njegovog kraja biti ponuđen – povoljan kredit.

Dakle, kad grupa Južnokoreanaca, Indijaca, Nijemaca ili Španjolaca, prođe ispod Volta i kroči u Grad prvo što će ih dočekati će biti banka. U ponešto drugačijem ishodu javnog natječaja za zakup tog prostora kojeg je upravo raspisala zadarska Turistička zajednica tu bi se mogao naći butik s odjećom nekog svjetskog brenda ili isto tako poznata parfumerija. Četvrta djelatnost koja je predviđena u natječaju je trgovina authotnih proizvoda.

Zašto smo prejudicirali da će, na koncu, prostor završiti u zakupu neke banke? Pa naprosto zato što bankama ni do sada cijena prostora za poslovnice u centru Zadra, ma kako visoka bila, nije bila prepreka da do željenog prostora dođu. Sad su nam na Kalelargi smještene poslovnice triju banaka pa je iza ugostiteljskih lokala, pekarnica i fast food pečenjara bankarstvo četvrta djelatnost po zastupljenosti u najužem centru Zadra. A početna visina mjesečnog zakupa u prostoru palače Cedulin predviđena natječajem je 300 kuna po kvadratu, znači ukupno preko 30.000 kn. Samo netko jako, jako moćan može biti u igri za taj prostor, a zna se u čijim je rukama moć - onoga tko ima sredstava, a to su upravo banke.

Turistička zajednica grada namjerava na taj način komercijalizirati tek uređeni prostor, koji, usput, i nije njezino vlasništvo nego Grada Zadra kako bi s dodatnih prihodom mogla vraćati kredit za obnovu palače u koju je uloženo 17 milijuna kuna. Takav, komercijalni pristup je čak i razumljiv – kad bi u pitanju bilo neko privatno poduzeće, a ne zajednica koja bi se prva trebala brinuti o turističkoj ponudi i sadržajima u cijelom gradu, naravno i na Poluotoku koji je, ispada sada tako, najvažniji dio čitavog turizma grada Zadra.

Turistička zajednica unazad zadnjih nekoliko godina prihoduje godišnje oko desetak milijuna kuna prisitiglih u najveće dijelu od boravišne takse. Broj turista raste, Zadar ih privlači svojim starim i novim atrakcijama. Turisitičke zajednice postoje radi stvaranja i promicanja identiteta i ugleda turizma te održavanja i podizanja razine kvalitete turističke ponude pojedinog mjesta, grada ili regije. Podizanje kvalitete ponude i razvijanje novih turistima namijenjenih sadržaja na koncu se, posredno i dugoročno, vraća turističkoj zajednici – što više turista to više boravišne takse.

A kakvu to poruku svojim sugrađanima i turističkim djelatnicima koje okuplja ako bogom dani prostor kojeg je dobila na raspolaganje, kakav je ovaj u palači Cedulin, šalje zadarska TZ ako ga, gotovo nekontrolirano, pusti na tržište? Definitivno lošu.

Umjesto da su umne zadarske turističke glave razmislile kako iskoristiti tu povijesnu prigodu pa u tom atraktivnom prostoru sabrati sve vrijedno s čime raspolaže zadarski kraj, a toga nije malo, prvenstveno proizvode zemlje i mora koji u svom bogatstvu samo sporadično i rijetko dopiru do mase turista koja pristigne u Zadar, sudbina prostora koji je mogao biti izlog Zadra i njegovog kraja, naravno u jednom dobro osmišljenom konceptu (ali, netko ga je trebao osmisliti i uključiti sve zainteresirane) bit će naprosto trivijalno komerciliziran.

Slijedeći tako komercijalnu trivijalizaciju gotovo svakog kvadratnog metra Poluotoka čemu svjedočimo zadnjih nekoliko godina.

Pa zar i ti Turistička zajednico?!

Naslovnica Kolona