StoryEditorOCM
PromoPROGRAM AKCIJE MLADIH I MOST-a NEZAVISNIH LISTA

Deklaracija zadarskog preporoda

Piše Promo
12. svibnja 2017. - 16:06
baner-akcija_mladih

PROGRAM AKCIJE MLADIH I MOST-a NEZAVISNIH LISTA

DEKLARACIJA ZADARSKOG PREPORODA

 

Preambula programa

Grad Zadar stagnira već duži vremenski period. Stagnacija se osobito očituje na demografskom (slab natalitet i iseljavanje mladih) i gospodarskom polju. Sve se to reflektira na prihodovnu stranu proračuna koji u posljednje 4 godine ne bilježi rast već se kontinuirano vrti oko 350 milijuna kuna. Proračunski deficit je preko 100 milijuna kuna. Za razliku od Zadra usporedbe radi Dubrovnik (prihod proračuna oko 500 milijuna kuna), Split (prihod proračuna oko 800 milijuna kuna ) i Zagreb (prihod proračuna oko 7,5 milijardi kuna) imaju iz godine u godinu stalan značajan rast proračunskih prihoda. Budući da je Zadar u bivšoj državi imao drugi najviši BDP po glavi stanovnika te je zadarska privreda u to doba ostvarivala 25% neto prihoda hrvatskog gospodarstva startne osnove su bile više nego dobre, bolje nego recimo kod Dubrovnika koji je sada po proračunskim prihodima daleko ispred nas.

Proračunska sredstva raspodjeljuju se prema kriteriju interesne povezanosti. Već duži niz godina na žalost gradski proračun nije ni razvojni ni socijalni već isključivo potrošački.

Iako je ulaganje u infrastrukturu neophodno ono mora biti racionalno a ne da se novac troši i razbacuje mimo bilo kakvih uzusa pa se gradi što treba i ne treba po višestruko višim cijenama od tržišnih. Sve samo kako bi se građenjem izvlačio proračunski novac i namirivali nezasitni apetiti političko-interesne grupacije kojom je premrežen cijeli grad a te građevine mogle koristiti u marketinške svrhe, dobivanje izbora i opstanka na vlasti pod svaku cijenu.

Ulaganja u sport su također enormna, pogotovo pa rekli bi i gotovo isključivo u košarku i nogomet, a rezultati su poražavajući. Perjanice zadarskog sporta KK Zadar i NK Zadar služile su za pranje i izvlačenje novca, a sada su pred stečajem. Dakle ogromna sredstva potrošena a košarka i nogomet srozani na najniže grane u svojoj dugoj povijesti.

Kako bi se osigurao napredak grada i društva u cjelini moramo napraviti radikalan zaokret u upravljanju gradom.

 

Za prioritetne stvari iz našeg programa sredstva ćemo osigurati na sljedeće načine:

1. preraspodjelom postojećih proračunskih sredstava - osnova

2. stvaranjem uvjeta za bolje punjenje proračuna - nadogradnja

  • poboljšanje investicijske klime putem olakšica i stvaranja jednakih uvjeta za sve, dokidanjem favoriziranja putem političke podobnosti

  • jačim povlačenjem novca iz EU fondova ne samo kroz gradske projekte već i kroz povlačenje novca od strane poduzetnika, educiranjem i angažiranjem stručnih konzultanata iz zemalja koje su pokazale iznimnu uspješnost u povlačenju sredstava (npr. Poljska) kao pomoć poduzetnicima u tom složenom procesu

 

 

OSNOVNA PROGRAMSKA NAČELA ZA GRAD ZADAR U PERIODU 2017.- 2021. GODINA

 

  1. Briga za čovjeka, obitelj i obrazovanje

  2. Razvoj gospodarstva i zapošljavanje

  3. Reorganizacija i racionalizacija gradske uprave

  4. Reorganizacija i racionalizacija rada tvrtki u vlasništvu Grada Zadra

  5. Strategija razvoja sporta

  6. Uključivanje građana u procese odlučivanja

  7. Kapitalne investicije

 

1. BRIGA ZA ČOVJEKA, OBITELJ I OBRAZOVANJE

Obitelj je osnovna ćelija i temelj svakoga društva. Jaka, ekonomski sigurna obitelj pridonosi stabilizaciji i prosperitetu društvene zajednice.

Gotovo u pravilu jedinice lokalne samouprave prebacuju odgovornost za brigu o obitelji, obrazovanje i socijalnu politiku na opću državu. Ulaže se u sve i svašta osim u ono najbitnije za razvoj i napredak društva. Pravi je raritet u Lijepoj našoj da pojedini grad ili općina drži ova pitanja prioritetnima i izdvaja značajnija financijska sredstva u te svrhe. Isto je i u gradu Zadru.

Naše je mišljenje da se spomenuta problematika primarno mora rješavati odozdo, odnosno na lokalnoj razini. Za nas to je prioritet svih prioriteta.

Sukladno tome namjeravamo učiniti sljedeće korake:

  • rapidno uvećati porodiljne naknade. 2016. godine u Zadru rođeno je 1.566 djece. Iako je broj stanovnika grada Zadra iz godine u godinu rastao, tek je 2016. Godine zabilježen porast broj rođene djece, što nam govori da je taj rast uvjetovan doseljavanjem stanovnika iz drugih dijelova zadarske županije i iz ostalih županija diljem RH. Za prvo novorođeno dijete porodiljna naknada iznosila bi 2.000 kuna, drugo 4.000 kuna, treće 15.000 kuna, četvrto i svako iduće novorođenče 30.000 kuna. Porodiljna naknada bi se isplaćivala za prvo i drugo novorođenče odmah po rođenju djeteta, za treće po 5 000 kuna godišnje u 3 godine a za četvrto i svako iduće novorođenče po 10 000 kuna godišnje u 3 godine. Obročnom isplatom u više godina za treće, četvrto i svako iduće novorođenče izbjegao bi se nagli udar na proračun i stimuliralo roditelje da ostanu u Zadru.

  • cijena vrtića bi se prepolovila sa sadašnjih 700 kuna na 350 kuna po djetetu s tim da bi oni koji imaju više djece u vrtiću za drugo dijete izdvajali 175 kuna a za treće i svako iduće dijete bili bi oslobođeni plaćanja vrtića. Imovinski cenzus kod određivanja cijene vrtića bio bi ukinut jer smatramo da je niska cijena vrtića demografska a ne socijalna mjera. Ova mjera nije subvencija za roditelje na osnovu njihovog imovinskog statusa već ovime Grad ulaže u svoju djecu, odnosno budućnost. Roditeljima slabijeg imovinskog stanja osigurat će se pomoć kroz socijalne programe. Žalosti činjenica da je Grad Zadar jedan od najskupljih kada je u pitanju participacija za roditelje, jer primjerice stanovnici Zagreba plaćaju od 150 do 450 kuna, Šibenik 500 kn, Rijeka 550-720 kn, Split 450 kn...

  • osigurati besplatne udžbenika za sve osnovnoškolce. Po završetku školske godine neoštećeni i očuvani udžbenici morali bi se vratiti kako bi ih mogle koristiti iduće generacije. Za izgubljene i oštećene udžbenike naplaćivala bi se puna cijena koštanja.(primjeri Varaždinske i Međimurske županije te gradova Zagreba, Petrinje, Karlovca, Varaždina i sličnih) U gradu Zadru nastavu u školskoj godini 2016./2017. pohađa 6.799 učenika. Za provođenje ovog projekta potrebno je osigurati cca. 4 mil. Kn.

  • osigurati stipendije učenicima za deficitarna zanimanja u iznosu od 500 kuna, za studente lošijeg imovinskog stanja i one koji se školuju za deficitarna zanimanja 1000 kuna u mjestu stanovanja (trenutno 500 kn) te 1 500 kuna za one koje se školuju izvan mjesta prebivališta (trenutno 800 kn). Trenutno Grad Zadar financira 100 stipendija. Mi ćemo kroz proračun osigurati 200 stipendija za učenike i studente, a uključit ćemo i lokalne gospodarstvenike koji će sufinancirati stipendije i tako stvoriti preduvjet za zapošljavanje istim tim studentima nakon završenog školovanja!

U periodu krize i neimaštine izdvajanja za socijalnu skrb i zdravstvo u gradu Zadru smanjena su sa 25.637.900 kuna u proračunu za 2012 godinu na 17.501.900 kuna u proračunu za 2017 godinu. Dakle preko 8 milijuna kuna u petogodišnjem razdoblju, odnosno gotovo za 1/3. Taj trend jasno pokazuje da se vlastodršci rukovode doktrinom Superhika antijunaka iz romana Alan Ford pa uzimaju od onoga što je namijenjeno najpotrebitijima kako bi se podmazivale debele guske i servisirala političko-interesna mreža. (AM i nezavisnih odlučna je) Odlučni smo dokinuti tu praksu. U svakom društvu ima nemoćnih i potrebitih, obveza je zdravog društva da se o takvim osobama brine i potpomaže ih.

Kako bi se poboljšale i olakšale životne prilike najpotrebitijima namjeravamo poduzeti sljedeće:

  • dodjela novčane pomoći mjesečno za podmirenje troškova najamnine, komunalne naknade, el. energije, plina, grijanja, vode i dr. u iznosu od 600,00 osobama koje za stanovanje ne koriste stambeni prostor koji je po svojim obilježjima iznad obilježja potrebnih za zadovoljavanje osnovnih stambenih potreba, a koje žive u narušenim socijalnim, zdravstvenim i ekonomskim prilikama,odnosno ako njihov prihod u posljednja tri mjeseca ne prelazi iznos od 800,00 kn po članu obitelji odnosno iznos od 1.050,00 kn za samca.

  • jednokratna novčana pomoć za podmirenje troškova stanovanja jednom godišnje u visini od 800,00 kuna kada podnositelj zahtjeva ne ispunjava u cijelosti uvjete za ostvarivanje prava na mjesečnu isplatu pomoći za podmirenje troškova stanovanja a živi, sam ili s obitelji, u narušenim socijalnim, zdravstvenim i ekonomskim prilikama.
  • subvencioniranje troškova pomoći i njege u kući za osobe kojima je zbog tjelesnog, mentalnog ili psihičkog oštećenja, trajnih promjena u zdravstvenom stanju ili starosti u zadovoljavanju životnih potreba prijeko potrebna pomoć i njega druge osobe, te im prihod u posljednja tri mjeseca po članu obitelji iznosi do 1.400 kuna, odnosno, ako se radi o samcu do 1.700 kuna, pod uvjetom da im tu vrstu usluge ne mogu, zbog objektivnih razloga, osigurati zakonski ili ugovorni obveznici. Usluga obuhvaća pomoć u održavanju osobne higijene i higijene prostora, pomoć u nabavi namirnica, spremanju obroka, brigu o zdravstvenom stanju, nabavi lijekova, uzimanju terapije i sl.

  • pomoći umirovljenicima (tromjesečna isplata) - umirovljenici koji žive sami ostvaruju pravo na novčanu pomoć od 600 kuna tromjesečno ako im mirovina iznosi do tisuću kuna. Svi umirovljenici grada Zadra s manjom mirovinom od 1400 kuna ostvaruju pravo na godišnji bon od 200 kuna (božićni bon)
  • potpuno podmirenje troškova usluge redovitog programa predškolskoga odgoja za djecu roditelja koji su korisnici programa socijalne skrbi.
  • dodjela poklon paketića za djecu iz socijalno ugroženih obitelji za božićne i novogodišnje blagdane- u iznosu od 400,00 kn po djetetu do 14 godina starosti.
  • za potrebe liječenja teške bolesti malodobne djece-socijalna potpora u iznosu do 7.000,00 kn
  • s obzirom na to da gradska firma Nasadi d.d. posluje s ostvarenim godišnjim prihodima, predlažemo da se ukine naknada za održavanje grobnih mjesta na Gradskom groblju i Groblju Belafuža te i tako pomogne socijalno ugroženim obiteljima u ionako prevelikim režijskim izdacima.

 

2. RAZVOJ GOSPODARSTVA I ZAPOŠLJAVANJE

Glavne smjernice kod stimuliranja rasta gospodarstva i zapošljavanja uz već spomenutu pomoć i potporu poduzetnicima za povlačenjem sredstava iz EU fondova biti poticanje otvaranja novih privrednih subjekata te poticanje jačanja proizvodnog sektora.

Poticajne mjere radi ostvarivanja ciljeva razvoja obrtništva, malog i srednjeg poduzetništva za novonastale tvrtke ili obrte obuhvaćaju:

  • oslobađanje od plaćanja poreza na tvrtku ili naziv

a) 100 % - za prvu godinu poslovanja (koja se računa od datuma rješenja o početku

obavljanja djelatnosti)

b) 75 % - za drugu godinu poslovanja

c) 50 % - za treću godinu poslovanja

 

  • oslobađanje od plaćanja poreza na potrošnju

a) 100 % - za prvu godinu poslovanja (koja se računa od datuma rješenja o početku

obavljanja djelatnosti)

b) 75 % - za drugu godinu poslovanja

c) 50 % - za treću godinu poslovanja

 

  • oslobađanje od plaćanja komunalne naknade

a) 100 % - za prvu godinu poslovanja (koja se računa od datuma rješenja o početku

obavljanja djelatnosti)

b) 75 % - za drugu godinu poslovanja

c) 50 % - za treću godinu poslovanja

 

Nekada je Zadar bio daleko ispred svih po snazi proizvodnog sektora. Na žalost to danas nije slučaj. Sada smo daleko iza svih u tom segmentu. Kako bi ojačali proizvodnju koja je temelj svake jake privrede namjeravamo subvencionirati kamate poduzetničkih kredita za obrtnike i poduzetnike do 2 postotna poena kamate korisnicima kredita za proizvodne djelatnosti. Veći ulagači koji bi investirali u izgradnju proizvodnih pogona bili bi djelomično ili u potpunosti oslobođeni plaćanja komunalnog doprinosa ovisno o vrsti djelatnosti. Budući da je nužno osigurati prostor i infrastruktura za veće investicije hitno bi se krenulo u realizaciju projekta gospodarske zone Crno. U gospodarskoj zoni Crno raspoloživo je oko cca 400 hektara zemljišta.

Uz poticanje razvoja gospodarstva koje bi ticalo na rast zaposlenosti dodatno bi potaknuli zapošljavanje dugotrajno nezaposlenih osoba i mladih bez radnog iskustva potporama poslodavcima od 1000 kuna za svakog novozaposlenog, uz uvjet minimalnog radnog odnosa od godinu dana. Potpora bi se ostvarivala protekom godine dana.

 

3. REORGANIZACIJA I RACIONALIZACIJA GRADSKE UPRAVE

Svima je jasno da je Gradska uprava glomazna, spora i neučinkovita. Loš servis građanima i gospodarstvu. Jedino što u Gradskoj upravi danonoćno radi jest služba za informiranje koja vrvi diplomiranim komunikolozima i novinarima. Gotovo isključiva funkcija te službe je veličanju lika i djela gradonačelnika, blanjanju njegovih problema s optužnicama, smještanje njegovim političkim protivnicima. Prikladniji naziv za tu službu koja služi kao PR gradonačelnika i HDZ-a bio bi služba za propagandu i dezinformiranje. Uostalom da se radi o službi koja informira javnost i medije bio bi dovoljan jedan djelatnik umjesto četiri koliko ta služba broji.

Pošto se Akcija mladih i MOST ne namjerava baviti propagandom i dezinformiranjem već stvarnim problemima jedna od ključnih stvari u našem programu jest reorganizacija i racionalizacija Gradske uprave. Nužno je da ona postane brža, učinkovitija inicijator i katalizator eksplozivnog rasta, razvoja na svim poljima od demografskog do gospodarskog. Promjene koje trebaju uslijediti odnosile bi se na način rada kao i na ustroj Gradske uprave.

Što se tiče načina rada pojedine službe poput one za izdavanje građevinskih dozvola, informiranje, socijalne potrebe građana, šport, kulturu, EU fondove…dakle službe koje su u direktnom doticaju s građanima i privrednicima preraspodjelom radnog vremena i djelatnika radile bi dvokratno i subotom. Bile bi na stalnoj dispoziciji i usluzi. Dokinuti će se praksa da polovica Gradske uprave koristi godišnje odmore u srpnju a druga polovica u kolovozu. Za vrijeme turističke sezone kad se broj žitelja Zadra udvostručuje nitko neće moći koristiti godišnje odmore.

Promjena ustroja Gradske uprave odnosila bi se na spajanje ureda čime bi se dobila manja, prilagodljivija, brža i učinkovitija Gradska uprava koja bi odgovarala vremenu i trenutku u kojem se nalazimo te bi kao takva bila sposobna obaviti sve zadaće i zadovoljiti potrebe žitelja.

Novim ustrojem prepolovio bi se broj dosadašnjih ureda.

Tri sadašnja ureda; Ured gradonačelnika, Ured grada i ured Gradska samouprava i opći poslovi postaju jedan ured Ured Grada Zadra, ovdje je jasno da sažimanje podrazumijeva činjenicu da su svi iz uprave sposobni samostalno obrazlagati i odgovarati za svoj rad. Uprava je jedinstven sustav koji uključuje sve zaposlene – ona ih treba motivirati, otvoriti idejama i zajednički postizati ciljeve.

Ured koji se sad naziva; Socijalna skrb i zdravstvo, ostaje samostalan ali dobiva dodatne funkcije i postaje Ured zapošljavanja, obitelji, zdravstva i socijalne potpore, doslovno krizni stožer za ove goruće probleme koje u Akciji mladih i nezavisnih prioritetno rješavamo i od kojih naglašavamo zapošljavanje!

Dva sadašnja ureda; Kultura i šport i ured za Odgoj i školstvo, objedinjuju se i postaju jedan.

Ured za obrazovanje, kulturu i sport – koji je spajanjem kompatibilnih funkcija spreman omogućiti njihove sinergijske učinke na kvalitetu obrazovanja i života u gradu Zadru.

Tri ureda prvi; (Graditeljstvo i zaštita okoliša) Prostorno uređenje i graditeljstvo, drugi; Provedba dokumenata prostornog uređenja i građenja i treći; Komunalne djelatnosti objedinjuju se i postaju ured Ured graditeljstva, prostornog i komunalnog uređenja objedinjen zbog potrebe da se ovi poslovi napokon koordiniraju i tako uštede značajna sredstva jer su upravo ovi uredi "gutali" najveći dio gradskog proračuna, generirali ogromna financijska zaduženja grada, a da se nije postavljalo pitanje svrhe i učinkovitosti raspodjele tih sredstava! Napominjemo kao vrlo značajno da iz svoje domene gube zaštitu okoliša koja je u sklopu ovih ureda bila ukras umjesto kontrola održivosti urbanog razvitka, te da će zaštita okoliša i prirode biti uvjet bez kojeg se na području grada Zadra, neće moći ništa poduzimati, osobito ne na poslovima izgradnje i donošenja prostornih planova.

Dva sadašnja ureda: (Poljoprivreda i razvitak otoka) Razvitak otoka i zaštita okoliša i ured za Gospodarstvo, objedinjuju se u jedan vrlo značajan Ured za gospodarstvo, morske strategije i zaštitu okoliša - operativno središte poslovanja na području grada i šire koje će objedinjavati turizam, poljoprivredu i proizvodnju ( taj ured će prvi preuzeti operativne poslove vođenja turističke sezone, mnoštvom prostudiranih mehanizama koji će objediniti i potaknuti cijeli niz djelatnosti i tako nam povećati zaradu od sezone).

Sadašnji ured za financije postaje Ured za proračun i financije odgovoran za transparentnost trošenja gradskih sredstava i predlaganje boljih rješenja trošenja novca građana.

Ured za EU fondove postaje središnje mjesto generiranja investicijskog zamaha te postaje Ured za izradu programa, upravljanje kapacitetima i kontrolu. Osmišljen je kao mozak uprave u kojem će se zaposliti deseci sposobnih ljudi na osmišljavanju programa koji će se kandidirati kako za EU tako i za sve dostupe izvore financiranje uključujući i privatni investicijski kapital, ured u kojem će se provoditi simulacije predloženih rješenja, jačanja radnih kapaciteta ali i kontrola konkretnih poslova i rada.

 

4. REORGANIZACIJA I RACIONALIZACIJA RADA TVRTKI U VLASNIŠTVU GRADA

Gradske tvrtke su podružnice centrale u Medulićevoj 2 gdje se po političkim a ne stručnim kriterijima donose kadrovske odluke. Najčešće teme su promjene članova nadzornih odbora i uhljebljivanje partijskog kadra, a da se pri tome gradska uprava ne bavi bitnim pitanjima, poput kontrole poslovanja te zadovoljstvom građana kvalitetom i cijenama komunalnih usluga. U poslovnom svijetu direktori se u načelu otpuštaju iz dva razloga. Kad je kompanija u zaista bezizlaznoj situaciji te kad nešto uistinu zabrlja jer iako svi koji rade i griješe, menadžerske pogreške odražavaju se na cijelu tvrtku, sve ljude koji u njoj rade. U gradskim tvrtkama direktori su zaštićeni poput ličkih medvjeda, isključivi razlog njihove smjene je političke nepodobnosti, odnosno unutarstranačkih razračunavanja ( slučaj Tomislava Ćurka).

Njihove greške kroz račune plaćaju građani, dok udovoljavaju političkim kriterijima mogu raditi što hoće i kako ih volja. Jedan od najeklatantnijih primjera za to je Lenko Ugrinić direktor Nasada koji je u toj maloj tvrtki imenovao izvršnu direktoricu kao da se radi o mamut tvrtki poput zagrebačkog holdinga !? Potom je sebi i izvršnoj direktorici mimo liste čekanja i ispod cijene prodao grobove u starom dijelu groblja !? Gradonačelnik je utvrdio da je Ugrinić moralno odgovoran i na tome je sve stalo, ujeo vuk magare, a Ugrinić i dalje jaše po svom a grad mu uplaćuje 950 000 kuna zbog problema u poslovanju Nasada. O tempora, o mores!

Reorganizacija gradskih tvrtki provodila bi se na dva nivoa. Prvi nivo je unutar samih tvrtki gdje bi se skeniralo stanje, smanjio broj stepenica u upravljačkim piramidama, aktivirao stvaralački potencijal kvalitetnijim upravljanjem ljudskim resursima. Drugi, viši nivo odnosio bi se na koncept novog organizacijskog ustroja gradskih poduzeća, kao potencijalnog holdinga, kojim bi se objedinilo sadašnjih desetak skupština trgovačkih društava, nadzornih odbora, nabavnih, računovodstvenih i drugih službi. Provedbom ovakvog ustroja gradskih tvrtki ostvarila bi se lakša kontrola poslovanja i racionalnije trošenje sredstava , smanjio broj menadžera, što bi u konačnici rezultiralo transparentnim poslovanjem i milijunskim uštedama. Kako svrha poslovanja tvrtki u vlasništvu grada nije profit već podizanje razine usluga te pojeftinjenje troškova za građanstvo i poduzetništvo ove mjere bi imale direktan učinak na poboljšanje životnog standarda i poduzetničke klime.

Gospodarska zona Crno bila bi novi dom za sve gradske firme, a na njihovim starim lokacijama niknuli bi novi sadržaji (koji, ovisit će o volji građana za što će se provesti različite metode ispitivanja javnog mijenja; od anonimnih anketa do mogućeg referenduma!)

Unutar budućeg holdinga a u sklopu tvrtke Liburnija ustanovila bi se Služba za održavanje nerazvrstanih cesta i javno-prometnih površina budući da se dosadašnji model raspisivanja natječaja i davanja koncesije pokazao neučinkovit i skup. Osnivanje te službe ne znači i nova zapošljavanja, budući da će poslovne obavljati osobe koje već rade u postojećim gradskim poduzećima preraspodjelom radne snage u procesu reorganizacije i racionalizacije rada. Time bi se poboljšala i financijska slika Liburnije čije poslovanje je ovisno o dotacijama grada. Prilikom provedbe navedenih procesa neće biti viškova radne snage, a ako se i pojavi tehnološki višak rješavat će se kroz prirodni odljev zaposlenika u mirovinu ili osiguravanjem motivirajućih sredstava za odlazak onih koji se ne mogu prilagoditi novom načinu rada. Novim ustrojem i načinom rada osim benefita za građane i poslovne subjekte boljim poslovnim rezultatima stvorit će se uvjeti za povećanje plaća radnicima zaposlenim u gradskim tvrtkama.

 

5. STRATEGIJA RAZVOJA SPORTA

Sadašnja strategija financiranja i razvoja sporta u gradu Zadru pokazala se u potpunosti promašenom. Na stotine milijuna kuna upucano je u KK Zadar i NK Zadar koji su primarno korišteni kao poligoni za političku promociju i kojekakve kriminalne aktivnosti. Svega je tu bilo, sporta najmanje. U isto vrijeme vrhunski sportaši u svjetskim razmjerima zanemareni su i prepušteni sami sebi. Zar je normalno da igrač koji je doveden u KK Zadar sa strane , čiji je prosjek 10-ak koševa po utakmici i 5-6 skokova ima plaću 45 000 kuna mjesečno a svjetski i olimpijski pobjednici Fantela-Marenić moraju tražiti sponzore kako bi kupili jedrilicu, išli na takmičenja !? Finalist kraljice sportova na olimpijskim igrama u bacanju kugle Stipe Žunić mora napustiti Zadar jer se ne mogu iznaći sredstva na godišnjoj razini koliko se utroši u jednog jedinog košarkaša Zadra u 3 mjeseca!? Gdje je tu pamet i logika ?

Našoj djeci i mladeži od sredstava koja se ulažu u sport mora se omogućiti dostupnost bavljenja svim sportovima, odnosno organiziranje stručnog besplatnog trenažnog procesa po klubovima putem mreže trenera kojima se plaće isplaćuju iz gradskog proračuna. Takvo što je neophodno u ovim vremenima kada se djeca manje kreću i ne provode vrijeme na svježem zraku zbog njihovog zdravlja i normalnog psihofizičkog razvoja. To je ujedno bazna osnova od koje kreće daljnja nadogradnja prema vrhunskom sportu selekcijom talentiranih pojedinaca od kojih se kvalitetnim radom i primjerenom logistikom stvaraju vrhunski sportaši.

Za provođenje ove aktivnosti osigurat ćemo unutar postojećeg proračuna za sport (prenamjenom sredstava) iznos od 5 milijuna kuna. S tim novcima zaposlit ćemo 50-tak mladih i stručnih trenera te tako omogućiti SVAKOM DJETETU NAŠEG GRADA da može trenirati sport koji želi bez obzira da li njegovi roditelji imaju mogućnost to financirati ili ne.

Prilikom financiranja vrhunskog sporta jasno se moraju uspostaviti kriteriji na osnovu izvrsnosti i rezultata, ne smije se događati da se svjetskim, olimpijskim pobjednicima, super vrhunskim sportašima u svjetskim okvirima pretpostavlja ispodprosječnost u regionalnim okvirima. Pretpostavka uspješnosti zadarskog sporta je ulaganje u vlastite snage, djecu ovoga grada a ne kupovanje i dovođenje gotovih uglavnom poluproizvoda iz drugih sredina. Tome nas uostalom uči i naša sportska povijest. Eventualno se već selektirana, formirana ekipa radi podizanja kvalitete na za stepenicu viši razinu može ojačati pojedincima koji predstavljaju kockicu koja nedostaje u mozaiku i mogu se uklopiti u naš mentalitet.

U KK Zadar i NK Zadar što hitnije se mora utvrditi stvarno stanje stvari. Bolno suočavanje s realnošću put je koji moramo proći a ne ga izbjegavati. Jer što se prije suočimo s istinom prije ćemo krenuti s resetiranjem i novim početkom na zdravim osnovama. Iz grešaka u prošlosti moramo učiti kako ih ne bi ponovili.

Košarkaški i nogometni klub moraju se vratiti sa š.d.d na koncept udruge građana budući da su prema postojećoj zakonskoj regulativi obveznici PDV sustava ( što je nonsens) a što njihovo funkcioniranje i financijsko poslovanje čini nemogućom misijom. Priču treba graditi od temelja strpljivo, dugoročno, slažući kamen po kamen, ulažući u generacije koje dolaze i one koji će ih osposobljavati na stručan način s krajnjom predanošću. Nositelj profesionalnog zadarskog sporta kao i u prošlosti može biti isključivo i jedino jaka zadarska privreda. I to je jadan od razloga zašto svim mogućim alatima moramo poticati revitalizaciju privrede, njezin ponovno lansiranje u najvišu orbitu trasirat će povratak zadarske košarke na put stare slave. Drugačije neće ići, kuća se gradi od temelja a ne od krova, redoslijed se mora poštovati. Svako preskakanje stepenica uzrokuje bolan pad koji nas vraća na sam početak. Nakon svega što nam se dogodilo toga smo valjda svjesni ? Ili još uvijek nismo ?

 

6. UKLJUČIVANJE GRAĐANA U PROCESE ODLUČIVANJA

Procesi odlučivanja o stvarima bitnim za svakodnevni život građana centralizirani su i odvijaju se isključivo u zgradi na Narodnom trgu br.1. Naša koalicija teži tome da se značajan dio odlučivanja putem direktne demokracije prebaci na građane. Mjesni odbora su oblik neposrednog sudjelovanja građana u odlučivanju o lokalnim poslovima od neposrednog i svakodnevnog utjecaja na život i rad.

Trenutno je funkcija mjesnih odbora minorizirana jer nemaju svoj proračun,već samo savjetodavna u funkciji predlagatelja. Kako bi mjesni odbori uistinu postali pokretač određenih infrastrukturnih ili estetskih zahvata na području svog djelovanja mora im se proširiti ingerencije i osigurati vlastiti proračun. Tako bi došlo do stvarne aktivnosti mjesnih odbora i neposrednog odlučivanja građana o stvarima bitnim za njihov svakodnevni život u kvartu.

Naš prijedlog će biti decentralizacija proračunskih sredstava u visini od cca 2% vrijednosti proračuna Grada Zadra, koji će se rasporediti po mjesnim odborima sukladno njihovoj veličini tj. broju stanovnika koji žive u pojedinom mjesnom odboru. Dakle ako je proračun grada za 2018. Planiran na 350 milijuna kuna, onda za rad mjesnih odbora otpada 7 milijuna kuna. Prosječno bi to iznosilo cca. 200.000 kuna po pojedinom mjesnom odboru.

Naravno potrebno je odrediti i kriterije koji su to Programi koji se mogu financirati ili sufinancirati iz tih novaca (ovdje prvenstveno mislimo na kulturne, sportske i turističke manifestacije u pojedinim mjesnim odborima, ali i za troškove organizacije referenduma u pojedinom mjesnom odboru ako vodstvo istog donese takvu odluku). Svaki mjesni odbor morao bi imati napisan godišnji plan aktivnosti kao i odobrene budgete za provođenje istih.

U razvijenim demokracijama poput Švicarske i Njemačke lokalna samouprava ne započinje niti jedan veliki infrastrukturni projekt bez testiranja volje građana putem referendum. Takve standarde namjeravamo uspostaviti i našem gradu. Za početak prvi referendum koji će se organizirati bit će sukladno izraženoj volji građana potkrijepljenoj peticijom s preko 10 000 potpisa o preimenovanju Široke ulice u Kalelargu.

 

8. KAPITALNE INVESTICIJE

Neupitno je da grad takve veličine (5. po veličini u RH sa 71.471 stanovnika po popisu iz 2011. godine) mora dio svojih novaca ulagati i u kapitalne infrastrukturne objekte koji će pridonijeti funkcionalnom i operativnom poboljšanju životnog standarda svih građana.

Ono što smatramo da je neophodno realizirati u sljedećem 4-godišnjem mandatu je sljedeće:

  • Dovršenje Poliklinike

  • Izgradnja Centra za Mlade

  • Završetak Centra Mocire za djecu s posebnim potrebama

  • Izgradnja osnovnih škola u kvartovima Crvene Kuće (rasterećenje za Oš Smiljevac) i Novi Bokanjac (rasterećenje Oš Š.K.Benja i Oš Bartol Kašić)

  • Centar za gospodarenje otpadom (Grad Zadar je suvlasnik)

  • Izgradnja Azila za napuštene životinje

  • Izgradnja Memorijalnog centra Domovinskog rata Zadarske županije

 

ZAKLJUČAK

Naš program okrenut je budućnosti, orijentiran prema našoj djeci i mladeži. Samo ondje gdje je prepuno dječje cike i mladosti vrvi život. Najveći resurs na planeti zemlji je ljudski resurs. Do sada se ulagalo u vanjsko blještavilo i sjaj dok smo trunuli iznutra. Mjerama koje predlažemo u Deklaraciji Zadarskog preporoda pokrenuti će se demografska obnova i privredni rast. Avioni će sa zadarskog aerodroma i dalje polijetati prema europskim destinacijama samo što će se ovaj put vraćati puni naše djece razbacane po bijelom svijetu. Tako demografski obnovljen i umiven Zadar naše kćeri i sinovi dovesti će na pijedestal koji mu je stoljećima pripadao. Zadar će ponovno postati metropola i prijestolnica Dalmacije.

Biračima se svašta obećava pred izbore. Župan Stipe Zrilić svake 4 godine revitalizira naučno fantastičnu priču o tunelima od pleksiglasa prema otocima, bez da ima idejno rješenje, urbanističke planove, zatvorenu financijsku konstrukciju o Kalmeti da i ne pričamo. Sve se čini kako bi se zadržala fotelja i održala vlast. Građani su na najbrutalnije načine već nebrojeno puta izvarani.

Svatko normalan upitat će se kako je moguće sve ovo isfinancirati kad je deficit proračuna preko 100 milijuna kuna ? Nije li ovaj program predizborni spin, šarena laža ?

Zamislite što bi se sve moglo financirati da je ŠC Višnjik koštao140 milijuna koliko je predviđeno a ne 483,2 milijuna kuna koliko je potrošeno !

Zamislite što se sve moglo financirati da preko KK Zadar i NK Zadar nije isisavan gradski novac, da KK Zadar nije zadužen za preko 100 milijuna kuna te da grad Zadar nije preuzeo otplatu 60 milijuna kuna tog duga prema OTP banci!

Zamislite što bi se sve moglo financirati da se ne razbacuje novac na nebulozne stvari poput postavljanja špine u Petrićima za 700 000 kuna samo kako bi se dobili izbori za mjesni odbor!

Zamislite što bi se sve moglo financirati da se ne mora hraniti nezasitna interesno-politička mreža u našem gradu!

Toliki je novac opljačkan i uzalud potrošen. Uskoro nam ističu krediti za ŠC Višnjik i Jazine(dug KK koji je preuzeo grad). Dakle odgovor na prvo pitanje je neupitno se može sanirati deficit proračuna i ostvariti jedan ovakav program.

Na drugo pitanje odgovor morate potražiti u svojim srcima .Sudite nam po našim djelima. Obećali smo Vam da ćemo se krvavo boriti, da ćemo biti Vaš oganj i mač u vijeću, da Vas nikada nećemo izdati i prodati. Da li smo ispunili obećanja koja smo Vam dali? Vjerujete li nam?

 

Akcija mladih i nezavisnih

Most nezavisnih lista

25. travanj 2024 06:58