KAKO PRODULJITI SEZONU ZA MALE IZNAJMLJIVAČE Iva Bencun: Vlasnici apartmana se dobro snalaze, ali Zadru nedostaje destinacijski menadžment

KAKO PRODULJITI SEZONU ZA MALE IZNAJMLJIVAČE

- Od dolaska niskotarifnih avioprijevoznika u Zadar, prije svega Ryanaira, mali su iznajmljivači pokazali veliku sposobnost brze prilagodbe novim turističkim sadržajima. Ključni problem i dalje ostaje destinacijski mendažment bez kojeg je jako teško proširiti sezonu izvan ljetnih mjeseci, tvrdi Iva Bencun, vlasnica turističke agencije Feral Tours iz Zadra kojoj je Turistička zajednica Zadarske županije prošle godine dodijelila posebno priznanje za inovativnost i doprinos novim turističkim programima.

Jedan od tih doprinosa je Ivino sudjelovanje u nastanku Zadar Outdoor Festival čije se prvo izdanje održava na području Zadarske županije od 27. do 30. travnja. Zadar Outdoor Festival zamišljen je kao sportski festival kojim se želi brendirati zadarska regija kao idealna destinacija za aktivni odmor. Festival se bazira na sedam sportova odnosno diciplina: jedrenje, veslanje, rafting, trčanje, orijentacijsko trčanje, biciklizam i plivanje.

- Zadarska regija uistinu ima jedinstvene uvjete za aktivan odmor i razvoj outdoor sportova. Tu je Paklenica, Zrmanja, brojni otoci, preko 3000 kilometara biciklističkih staza, škraping... Ponuda je zadnjih godina doista narasla, osmišljeni su brojni programi, ali smo shvatili da lokalni ljudi nisu o tome dovoljno informirani. Htjeli smo da privatni iznajmljivači i drugi ljudi u turizmu uvide što se sve događa na našem podučju i što se sve može. A mogućnosti su doslovno bezgranične – kaže Iva, jedna od najaktivninjh među zadarskim organizatorima turističke ponude.

I tu se vraćamo na početak razgovora, činjenicu da su dolazak niskotarifnih letova od kraja travnja do početka listopada najbolje iskoristili mali iznajmljivači brzo se prilagođavajući novoj vrsti turističke usluge. Nitko više nema problema s registracijom, bukiranjem ili uređenjem apartmana. Naprotiv, svake godine na tržištu je sve više objekata više kategorije, a paralelno s kategorijom širi se i ugostiteljska ponuda. No destinacijski mendažment, produljenje sezone na proljetne i jesenske mjesece, još uvijek zapinje, još uvijek nedostaje novih i kvalitetnih sadržaja. Unatoč nekih odličnih projekata, kao što je bio Hrvatska 365, još se uvijek, kaže Iva, očekuje od sustava turističkih zajednica, jedinica lokalne samouprave i drugih javnih tijela uključenih u kreiranje turističkog proizvoda da u suradnji s privatnim sektorom "pokrene svoje motore".

- Mali iznajmljivači mogu dosta toga napraviti u podizanju kvalitete turističkog proizvoda, ali ne mogu sve. Zadarska regija definirala je svoje ciljeve u razvoju kulturnog, zdravstvenog, gastro i aktivnog turizma. S tim ciljem mi smo predložili pokretanje jednog sportskog i jednog gastronomskog festival u vrijeme predsezone koji će privući goste i ponuditi im informacije o potencijalu i ponudi ove destinacije. U tom smislu pozdravljamo održavanje Tuna Sushi & Wine festivala u veljači. To je odlična ideja, ali mislim da bi on trebao prerasti u nešto puno veće, u pravi međunarodni riblji festival, gdje bi se uz tunu promovirala i druga riba i na koji bi, osim gostiju s dalekog istoka, kao partneri, bili pozvani naši susjedi iz Italije, Slovenije, s Mediterana. Naime, izvan Sushi festivala, Zadar sushi nema u gastronomskoj ponudi, niti ima sushi restorane. Gosti s dalekog istoka koji tu dolaze sushi imaju kod kuće, a ovdje ih privlači mogućnost posjeta uzgajalištima ili lova na tune, što im nije moguće ponuditi jer je to zabranjeno. Na tome se ne može graditi priča, pa i brendiranje Zadra samo na sushiju nema puno logike – smatra Iva.

Neodostatak strateškog promišljanja, malo novih turističkih proizvoda, izravno možda najviše osjećaju mali iznajmljivači osobito u vrijeme izvan sezone. Kroz srpanj i kolovoz, ističe Iva, svi će lako popuniti svoje kapacitete, ali izvan sezone događa se da vlasnici apatmana od pet zvijezdica cijenu spuštaju na manje od 100 eura. Takav trend, smatra, nije dobar, jer porast broja kreveta u privatnom smještaju dovodi do pada cijena smještaja i u samoj sezoni.

- Proširenje sezone glavno je pitanje za sve u turizmu, uključujući i male iznajmljivače. Mi očekujemo da će Outdoor festival već u prvoj godini privući oko tri tisuće novih gostiju, a ta brojka bi vremenom trebala samo rasti. Takvih događanja, pogotovo u predsezoni, trebalo bi biti više, kao što to rade u Istri gdje čim jedan festival završi, počinje drugi. Festival ili sajam ili neko drugo događanje zbog kojih ljudi dolaze. Ako ljudi nemaju što raditi, neće ni doći, sve do prvog svibnja.

Za primjer jedne takve dobre akcije Iva ističe svjetsku humanitarnu utrku "Wings For Life" koja se već nekoliko godina održava u Zadru. Tih dana uoči i nakon utrke Zadar ima odlično popunjen privatni smještaj, poglavito na Polutoku, gdje prošle godine za vrijeme utrke nije bilo slobodnog mjesta.

Preduvjet svake pozitivne promjene, dodaje Iva, leži u otvorenoj međusobnoj komunikaciji svih subjekata uključenih u kreiranje ukupnog zadarskog turističkog proizvoda. Od gradske uprave, preko turističkih zajednica, do agencija i hotela. Takve stvari nisu na prvu isplative, ali su kao drugoročna investicija itekako opravdane.

- Zadar nažalost nema uvjete za razvoj kongresnog turizma. Zadar će za koju godinu dobiti hotel Maraska s pet zvjezdica, što je sjajna vijest, ali kongresni turizam preferira hotele do četiri zvjezdice. Osim toga Zadar nema dvoranu koja može primiti 1000 do 1500 ljudi. Zadarska regija još uvijek nema osmišljene programe vinskih i uljnih cesta, ali ima skok u ponudi OPG-ova i kuća za odmor u zaleđu. Kulturni turizam, koji ima izuzetan potencijal, nije još na pravi način turistički upakiran. U pripremi je i projekt Bike Magic, 3000 kilometara novih biciklističkih staza diljem županije, ali ni tako dobre ideje ne mogu se održati ako se ne postigne kontakt s lokalnim subjektima, s ljudima koji su spremni pomoći u održavanju takve infrastrukture. Dakle, opet dolazimo do potrebe za međusobnom komunikacijom, dogovorima, zajedničkom planiranju, a svega tog još uvijek nema dovoljno – naglašava Iva Bencun.

Zadarski iznajmljivači zato su izgleda dobro shvatili važnost ponude izleta za svoje goste. Osim što je ponuda izleta iz godine u godinu sve bogatija, od morskog kajaka do džip safarija na Velebitu, ili raftinga kroz kanjon Zrmanje, interes gostiju za izletima je samo u prošloj godini porastao za nevjerojatnih 90 posto. Takve izlete, kaže Ivan, najviše koriste apartmanski gosti. Smještaj će platiti u hostelu 30 eura, ali će za izlet bez problema izdvojiti 100 pa i više eura, ako je kvalitetno osmišljen i dobro organiziran.

- Gosti žele doživjeti lokalno iskustvo. Idu na Paklenicu, slapove Krke, Kornate... Ponuda se proširuje i podiže kvaliteta. Primjerice, od prošle godine u ponudi su tzv. brzi izleti gumenim čamcima na otoke. Krene se na Dugi otok, pa preko Telašćice na Kornate i povratak u Zadar. Izlet ima tri stajanja i po osobi nije ispod 100 eura, a u cijenu nije uključen ručak. Naprotiv, gosti na ručak odlaze u jednom o kornatskih restorana i taj trošak izvan cijene izleta im nimalo ne smeta, jer su dobili nešto novo, drukčije, autetnično i sadržajno – govori Iva.

Nimalo ne dvoji da će predstojeća sezona u brojkama biti bolja od prošle, iako je svjesna da rast broja gostiju može itekako utjecati na kvalitetu ponude. Pogotovo u špici sezone, kada je pritisak na male iznajmljivače najizrazitiji. Nije, upozorava Iva, dovoljno gostu osigurati samo čist i opremljen apartman, važna je i komunikacija s njim. Potrebno je odvojiti vrijeme za njega, posvetiti mu potrebnu pažnju, pokazati mu da vam je važan i pritom ljubazno postupati. U srcu sezone, kada pritisak raste s puno strana, što više u što kraćem vremenu, nema se vremena za kvalitetno posvetiti gostu.

- Turizam je kompleksan proizvod. Treba težiti dugoročnoj održivosti i ravnoteži na zadovljstvo svih čibenika uključunih u stvaranje turističkog proizvoda. Takav pristup proširit će nam sezonu i podići cijenu naših usluga, ali samo ako tim uslugama i sadržajima budemo znali upravljati. Mali iznajmljivači su savladali svoje početničke korake, no i dalje ostaje problem u sezonalnosti, a oni na to ne mogu utjecati. To mogu promijeniti zajedničkim radom svi javni i turističku subjekti kroz dugoročni i održivi destinacijski mendažmen – zaključuje Iva Bencun.

 

Moramo sačuvati život u povijesnim jezgrama

Mnogi gosti naš mediteranski način života smatraju najvećom vrijednošću i zbog toga je jako važno učiniti sve na očuvanju autentičnog života u starim jezgrama dalmatinskih gradova, apelira Iva Bencun. Sindrom Venecije se već dobrano proširio i na istočnu obalu Jadrana, pa tako i na Zadar iz čije povijesne jezgre zbog apartmanizacije ubrzano nestaje život.

- Stanovnicima u tim zonama mora se maksimalno olakšati život. Lokalno stanovništvo je jako bitno. Ako ih sve otjerate, a tjerate ih ako o njima ne vodite brigu, izgubit će se ono najvrednije što imamo. Mora se raditi, ali mora se i živjeti. Druga važna stvar je provođenje mjera nacionalne strategije razvoja turizma. One postoje, ali ako se ne provode, strategija je mrtvo slovo na papiru. U tom cilju važno je i kvantitativno mjeriti učinke svih naših akcija. Na primjer, mi ćemo već 1. svibnja, nakon održavanja Outdoora, znati što smo s njim dobili. Jesmo li ispunili ciljeve, što je bilo loše, što za iduću godinu valja napraviti bolje. Naš cilj je da Outdoor traje najmanje deset godina, ali tek praćenjem njegovih rezultata, moći ćemo na pravi način upravljati takvim i sličnim projektima. Sve te, ali i druge probleme, ne može rješavati mali iznajmljivač. Zato je važno institucionalno prepoznavanje, jer cilj je da svima sezona bude dulja i bolja – smatra naša sugovornica.

Naslovnica Zadar plus