StoryEditorOCM
4 kantunaFOTOREPORT

Na gradilištu novog raskrižja na Žmirićima pokušali smo doznati zašto su Hrvatske ceste odustale od rotora: odgovor će vas iznenaditi...

Piše M. Kalajžić
7. veljače 2024. - 19:07

Obišli smo gradilište na Žmirićima gdje se rekonstruira veliko raskrižje na zapadnom ulazu u grad. Tamo se svakoga ljeta u turističkoj sezoni stvaraju ogromne gužve i zastoji. Ovo je već četvrti put kako se raskrižje rekonstruira, ali ovoga puta radi se o najobimnijim radovima koji uključuju značajno proširenje raskrižja koje dobiva nekoliko dodatnih prometnih pravaca i tzv. desnih skretača, što bi trebalo povećati njegovu protočnost, te izgradnju dva obilazna spoja za koja je Grad Zadar ishodio građevinske dozvole, a koja će uskoro preuzeti sav promet kad se raskrižje zbog radova zatvori.

image

Mario Pincic iz Hrvatskih cesta - voditelj Tehnicke ispostave Zadar
 

Luka Gerlanc/

Voditelja ispostave Hrvatskih cesta u Zadru Marija Pinčića pitali smo "pitanje svih pitanja” o Žmirićima: zašto se raskrižje ne pretvori u rotor, te do kad će radovi koje izvodi Strabag potrajati?

- Žmirići će na privremenim obilaznicama dobiti jedan kružni tok u ljetnim mjesecima, ali raskrižje kad se dovrši neće imati kružni tok već semaforizirano uređen promet. Do početka svibnja dva obilazna pravca trebala bi biti izgrađena. Iako će raskrižje biti zatvoreno za promet, moći će se ići na Borik, prema zadarskoj obilaznici i prema Ninu, a graditelji će u tom periodu raditi na samom raskrižju. Ono će se proširiti radovima više nego duplo, sve će četiri strane imati desne skretače, povećava se broj prometnih pravaca prema gradu, odnosno prema Viru. Što se tiče rotora, odnosno kružnog toka, stručna analiza je rađena još 2013. godine. Razmatrao se kružni tok i semaforizirano raskrižje. Analiza je pokazala da je čekanje na semaforiziranom raskrižju maksimalno 40 sekundi što je manje od jednog ciklusa od 90 sekundi, što znači da se ne bi smjele stvarati velike gužve.

Kod kružnog toka su također bili dobri rezultati kod zadržavanja vozila, ali se pojavilo previše konfliktnih točaka. Naime na Žmirićima bi mogao biti projektiran jedino kružni tok sa dvije ili čak tri kružne vozne trake poput onoga koji je postojao u Zagrebu pa se ukinuo upravo zbog toga što je bilo puno konfliktnih točaka odnosno sudara. Postoji i analiza sadašnjeg voditelja Centra za nadzor prometa Ivana Malčića čija je tema diplomskog rada također bilo raskrižje na Žmirićima. I njegova je analiza pokazala istu stvar. Zbog toga se odustalo od ideje rotora i odlučilo se na semaforizirano raskrižje koje će smanjiti gužve, ali će biti i sigurnije za sve sudionike u prometu – objašnjava Pinčić.

image
Luka Gerlanc/

Na raskrižju će biti instalirana najsuvremenija semaforska oprema za vozila i pješake, a izgradit će se i biciklističke staze koja se nastavljaju prema Ninu, doduše uz prekid od jednog kilometra kod deponije što bi se trebalo dovršiti nakon izmještanja odlagališta otpada i rekonstrukcije ceste na tom dijelu. Novi obilazni pravci koji se sad grade postat će buduće gradske ceste za novi kvart koji će se formirati na tom području i koji će dobiti i dodatne ulice. Osim signalizacije i kolnika, na raskrižju se istovremeno mijenja i kompletna infrastruktura: vodovod, aglomeracija, elektro i telekomunikacije, tako da su radovi vrlo opsežni na više razina. Ukupno je na raskrižju trenutno pet građevinskih dozvola i tri izvođača, što je popriličan izazov uskladiti jer se radi o tri ugovora za istovremenu izvedbu radova. Izvođači su dosta kooperativni i sve teče bez većih zastoja. Glavni je zadatak sve usuglasiti tako da „nitko ne smeta nikome” i u tome se prilično dobro uspijeva – doznajemo na gradilištu.

Investicija je ukupno vrijedna oko 5,5 milijuna eura, nadzor je dodatnih 126 tisuća eura. Raskrižje će biti opremljeno sustavom video nadzora tako da će se signalizacijom moći aktivno upravljati iz centra za nadzor prometa u smislu intervencija na povećanju protoka prometa.

Hoće li ipak ovoga ljeta biti gužvi s obzirom da će zbog radova glavno raskrižje biti zatvoreno?

- Gužve prema Viru ne bi trebale biti značajne jer postoje dvije obilazne ceste od kojih će ona prema Viru biti regulirana privremenim kružnim tokom. Obilazne ceste trebale bi biti dovršene do svibnja nakon čega se raskrižje zatvara do rujna ili listopada, a ukupni bi radovi mogli završiti do kraja ove godine, s tim što su ugovoreni rokovi do početka ožujka 2025. godine, ali se nadamo da bi oni mogli biti ispunjeni i prije toga. Iako nije najkompliciranije raskrižje u Zadru, ono je jedno od najopterećenijih u ljetnim mjesecima. Kad se rekonstruira, promet tim dijelom Zadra trebao bi biti brži i sigurniji – zaključuje Pinčić.

image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
image
Luka Gerlanc/
30. travanj 2024 22:25