StoryEditorOCM
4 kantunaJEDAN DAN S POSADOM NOVE ROBUSNE BRODICE LUČKE KAPETANIJE

RH10ZD - Brod koji i žene osvaja

29. srpnja 2017. - 13:55
lucka_kapetanija10-240717

Strašan je brod taj novi RH10ZD. Ima sve što treba jednom ozbiljnom, spretnom i brzom vladaru pučine, namijenjenom za traganje, spašavanje, gašenje požara na moru i uz more te prijevoz pacijenata sa zadarskog arhipelaga – osim imena.

- Ma dobit će on ime. Samo kad se dosjetimo pravog – kaže nam Marijo Kalmeta, voditelj brodice koji je bio u smjeni tog dana kad smo krenuli u đir s novim brodom. Za razliku od ministra prometa Olega Butkovića, koji je prije dva tjedna Lučkoj kapetaniji u Zadru predao najsuvremeniju brodicu koju imaju i kapetanije i hrvatska policija, mi smo imali vremena za premijernu plovidbu po dijelu arhipelaga. Šteta za Butkovića. On nije imao.

Pridružili smo se posadi koju su činili, uz voditelja Marija, još i nautičar 3. vrste Josip Kardum i član posade-stažist Mario Govorčin. Krenuli smo u obilazak mora prema Salima i uvali Telašćica na Dugom otoku pa je na brodu bio i Danijel Franov, inspektor sigurnosti plovidbe. Rutinska je to bila smjena za tim Lučke kapetanije, bez iznenađenja, što baš i nije neka novinarska priča da nije bilo gušta prezentacije novog plovila na kakvom još nismo bili.
Marijo i njegovi kolege otkrivali su nam mogućnosti robusne brodice s narančastim opasom, sa znakom SAR-a (search i rescue, traganje i spašavanje) duge 14,45 metara i teške isto toliko tona. Putna mu je brzina oko 25, a maksimalna 39 čvorova. To znači da je, recimo, do Silbe iz Zadra za 50 minuta ili da nema otoka u zadarskom arhipelagu do kojeg neće dojuriti za manje od sata.

Nautička oprema

U kokpitu s četiri 'avionska' sjedala na fenomenalnim amortizerima, ispred medicinskog ležaja za pacijente, najsuvremenija je nautička oprema: pet radiostanica koje su namještene na različite frekvencije, radar povezan sa stolnim računalom koji će izračunati brzinu svakoga glisera koji juri preblizu obali (manje od 300 m od kraja) te ga snimiti i isprintati screen shot sa snimljenom brzinom kao dokazom.

Tu su, naravno, precizni GPS, sonder, sonar. Ispred kormilara Marija su i timun, ali i joystick kojim uporavlja brodom pri pristajanju. Iako mu je u pramcu bow thruster, prednje kormilo, kad pristaje nema potrebe za njegovim zasebnim korištenjem jer s malom ručicom Marijo radi sve pa i pristaje bočno tako da brod doslovce ide u stranu. Kao što može, uz pomoć žiroskopa i GPS-a, plutati na mjestu bez obzira na snagu valova i vjetra. E da, nismo spomenuli da ga pogone dva motora po 800 konjskih snaga, a da mu te snage u kombinaciji s maritimnim sposobnostima, pa i činjenicom da je nepotopiv i nepromočiv jer se brod zatvara hermetički i to čak u dvije odvojene komore – kokpitu i u pramčanoj kabini s 10 sjedala namijenjenoj brodolomcima, omogućuju probijanje svakog nevremena na moru.

Na krmi je dizalica koja može izvući 900 kg težine, a poslužit će za kakav teški predmet koji je opasnost u plovidbi ili, ne daj Bože, ranjenika ili tijelo utopljenika. Na krmi je i boca s kisikom za pacijente, te protupožarni šmrk s morskim mlazom od 15 metara. Na brodu su dvije vrste medicinskih nosila – 'kopneno' i ono namijenjeno za dizanje na helikopter.

Ima tu još čitav niz drugih detalja i multifunkcionalnih rješenja, a mi pitamo Marija je li neko naše brodogradilište moglo izgraditi takav brod da država ne plaća Talijanima, točnije brodogradilištu Cantiere Navale Vittoria u mjestu Adria. Osim toga Hrvatska je naručila još devet istih takvih brodova. I nema veze što je brod plaćen sredstvima EU-a – možda bi bilo bolje da je tih 10 milijuna kuna koliko vrijedi brod ostalo u Hrvatskoj.

– Pa vjerojatno bi moglo iako nisam siguran. Ovaj je brod kupljen preko međunarodnog javnog natječaja i ova je ponuda bila najpovoljnija – kaže Marijo. A isto je brodgradilište u potpunosti opremilo talijansku obalnu stražu, te su gradili za straže i mornarice drugih zemalja. Imaju ogomno iskustvo, ispravljaju greške i usavršavaju opremu. Ova je brodica savršeno izvedena i opremljena za ono što nama treba i ne znam baš da bi naši sve uspjeli izvesti na ovoj razini.

Dok razgovaramo, inspektor Danijel Franov pomno prati što se događa na moru. Negdje posred Zadarskog kanala uočio je kajak s dva mladića pa smo u tren doletjeli do njih. Inspektor ih je upozorio da ne smiju dalje od 150 metara od obale i da se odmah vrate u Zadar.

Kontrola brzine

Osim toga, toga je dana bila najavljena nevera, nebo se već smračilo, doduše oluja je prohujala tek navečer, pa je momcima ionako bilo pametnije da odustanu od izleta na Ugljan. Zbog najavljene nevere dupkom je bila puna i lučica u Salima, od jedrilica i jahti više se ni igla nije mogla uvući, ali smo ipak glavne zvijezde bili mi. Nautičar znalac vrlo dobro zna što znači SAR i koliko je dobro u blizini imati ovako moćan brod, pa su i sve oči bile uprte u novog ljepotana.

I Ivi Švorniću, lučkom kapetanu u Salima i njegovu pomoćniku Nikoli Miliću bilo je drago da smo tu. Oni bolje od svih poznaju stanje na moru oko Dugog otoka, u stalnoj su kontroli sigurnosti, pa su i inspektoru Franovu kratko brifirali.
A mi nastavljamo do nautičarskog i izletničkog raja u uvali Telašćica, zaštićenom Parku prirode gdje dnevno, samo na izletničkim brodovima, pristigne oko 1000 turista. Nema tu puno posla za inspektora Franova i ekipu. Reda radi otišli smo do prekrasnog katamarana na jedra, očito iz chartera, "Sunshine Reagge". Pregledao je inspektor sve nužne dokumente, osmero turista i skipera učinio malo nervoznim, mada su oni uočili da im je 'alajo' vezana svojevrsna morska ekskluziva. Sve je bilo u redu pa smo krenuli natrag, kontrolirajući usput brzine glisera u prolazu.

Sve je ostalo na upozorenjenima.

Moj inspektore – kažem – slabo smo danas zaradili, a ovaj je brod skup...

– Ma nema veze, nisu važne kazne, danas jednostavno nitko nije ugrozio sigurnost plovidbe i to je najvažnije. Glavno da ste vidjeli i snimili brod – odgovorio je Franov dok smo prolazili uz mali gumenjak koji je usporio čim nas je vidio, a kako ga nismo zaustavili, jedna je mlada putnica iz zahvalnosti, onako usput, pozdravila RH10ZD – podigavši majcu i otkrivši topless. Hvala joj.

Strašan je brod taj novi RH10ZD. Ime je već zaslužio. I žene osvaja. To se zove multifunkcionalnost.

RH10ZD je nepotopiv i nepromočiv jer se zatvara hermetički i to čak u dvije odvojene komore – kokpitu i u pramčanoj kabini s 10 sjedala namijenjenoj brodolomcima, omogućava probijanje svakog nevremena na moru
20. travanj 2024 14:20