KOMUNALNI KUTAK: GRADSKA UPRAVA TRAŽI PROMETNO RJEŠENJE ZA POLUOTOK Zadrani, uvedimo red u staroj gradskoj jezgri! Ovo je naš prijedlog...

KOMUNALNI KUTAK: GRADSKA UPRAVA TRAŽI PROMETNO RJEŠENJE ZA POLUOTOK
Pročelniku UO-a za komunalne djelatnosti i zaštitu okoliša Robertino Dujela
Zamjenik gradonačelnika Ante Babić

Dostavna vozila, kamioni, osobni automobili, biciklisti... Iako je Poluotok pješačka zona, svakodnevno smo svjedoci da je povijesna jezgra Zadra izložena prometnim opterećenjima raznoraznih motornih vozila. Organizirati život u povijesnoj jezgri nije jednostavno, poglavito kad je u pitanju dostava robe za trgovine i gradsku tržnicu. Komunalna odluka o vremenu kada dostavna vozila mogu prometovati pješačkom zonom rijetko se poštuje, pa suživot pješaka i vozila dovodi do kaotičnih situacija na uskim gradskim trgovima i ulicama.

Cijela se situacija dodatno komplicira tijekom turističke sezone, kad je grad opterećen tisućama gostiju i kad se prometovanje kroz pješačku zonu intenzivira. Unatoč nastojanjima gradskih komunalnih službi i policije, opći je dojam da je potrebno uvesti više reda, odnosno da je potrebna nova regulacija prometa na Poluotoku, kako bi se sačuvale prednosti pješačke zone, ali i zadovoljilo potrebe života Poluotoka u svim njegovim funkcijama.

U cilju rješavanja tog problema, Upravni odjel za komunalne djelatnosti i zaštitu okoliša Grada Zadra pokrenuo je postupak savjetovanja s javnošću o Nacrtu prijedloga Odluke o određivanju i uređenju prometa na području pješačke zone Poluotok. Namjera je postići učinkovito planiranje i održivo upravljanje zadarskom povijesnom jezgrom kroz mjere smanjenja zagađenja zraka ispušnim plinovima i smanjenja prometnog opterećenja dostavnih vozila.

Da bi se to postiglo, potrebno je izmijeniti i dopuniti dosadašnju Odluku Gradskog vijeća grada Zadra iz 2003. godine. Nacrtom nove Odluke o određivanju i uređenju prometa na području pješačke zone Poluotok, među ostalim, uvodi se kvalitetniji, učinkovitiji i održiviji način opskrbe u pješačkoj zoni uz pomoć manjih teretnih električnih prijevoznih sredstava, kao i smanjenje dozvoljenog vremena dostave motornim vozilima u poslijepodnevnim satima.

O kakvim se to rješenjima točno radi, u ovom je trenutku možda još uvijek prerano govoriti, no nije tajna da su neki koraci u smjeru pronalaska odgovarajućeg rješenja već poduzeti. U sklopu provedbe EU projekta CityMobilNet, prošle godine delegacija Grada Zadra posjetila je grad Lucca na sjeveru Italije, gdje su se upoznali s njihovom situacijom prometnog povezivanja u strogoj gradskoj jezgri, kao i primjerima iz nekih europskih gradova.

Grad Lucca ima jezgru veliku otprilike kao tri zadarska Poluotoka, opasanu s četiri kilometra bedema, unutar koje prometuju automobili. Lucca je primjer grada koji već godinama pokušava na najambiciozniji, a možda i najradikalniji način, riješiti taj problem. Osnovali su novu gradsku tvrtku, a središte grada podijelili u zone kako bi implementirali sustav "access control", odnosno kontrolu pristupa identificiranjem, pomoću sustava kamera i znakova kojima se regulira promet u staroj jezgri. Osim toga, grad je nabavio i električna vozila za transport tereta u gradskoj zoni.

U Gradu Zadru mišljenja su kako se osnivanje tvrtke sa sustavom transportnih vozila na razini grada, s obzirom na veličinu Poluotoka, broj komercijalnih tvrtki i postojeće zakonodavstvo, ne isplati. Traže se rješenja u poboljšanju odluke, u njezinu čvršćem provođenju u suradnji s policijom, boljem sustavu kontrole ulaza i izlaza, senzorima, kamerama ili stupićima.

– Kao podlogu za izmjenu odluke – ističe pročelnik UO-a za EU fondove Šime Erlić – napravili smo detaljnu analizu koliko brojčano vozila ulazi u staru jezgru, u kojem je vremenu najveći promet, koliko dugo traje zadržavanje i tek onda potražili prijedlog rješenja, s tim da se ne smije ograničiti ulaz Hitne pomoći, policije, Čistoće, Vodovoda, HEP-a, kao i prijevoz novca iz banaka. Tu otprilike vidimo rješenje projekta urbane logistike u gradu Zadru – pojašnjava Erlić.

Upravo ta saznanja, prikupljene informacije i analize bili su podloga Robertinu Dujeli, pročelniku UO-a za komunalne djelatnosti i zaštitu okoliša, pri kreiranju nove odluke kojom će se izmijeniti neprihvatljivo stanje prometa starom gradskom jezgrom.

– Izazov je bio odlukom zaštititi povijesnu jezgru grada od neželjenih slika proteklih ljetnih sezona, a s druge strane pronaći model po kojem bi građanima Poluotoka, obrtnicima, ugostiteljima i drugim poslovnim i fizičkim subjektima, istodobno nesmetano funkcionirala dostava. Upravo načelo razmjernosti zaštite ovih dvaju ciljeva dalo nam je smjernice za konačni prijedlog odluke u kojem je – ističe Dujela – ključno sljedeće:

– Za potrebe prometovanja pješačkom zonom radi dopreme robe za opskrbu prodavaonica, ugostiteljskih objekata, hotela, domova, kućanstava, dopustit će se prometovanje motornim vozilima od 6 do 9 sati, no ako se prometovanje obavlja električnim teretnim prijevoznim sredstvima, definiranih gabarita, dopustit će se prometovanje i od 14 do 17 sati.

Uz to za potrebe dostave izvan dopuštenog vremena utvrđenog odlukom, osigurat će se posebno označena prekrcajna mjesta smještena neposredno uz ulaze/izlaze u pješačku zonu.

Prijedlog odluke prezentiran je gotovo svim potencijalnim konzumentima, od Udruženja obrtnika, preko županijske Gospodarske komore do njezina konačnog predstavljanja građanima grada Zadra putem savjetovanja.

– Korisni savjeti prvenstveno građana te krajnjih korisnika potrebe prometovanja pješačkom zonom doradit će naš prijedlog u cijelosti, a ključnu podršku u nadzoru nad provedbom odluke, uvjeren sam, dobit ćemo od policije, kako bismo za konačan rezultat već ovog ljeta imali zadovoljne posjetitelje stare gradske jezgre – zaključio je pročelnik Dujela.

Odluka se očekuje na dnevnom redu Gradskog vijeća u svibnju, kad će prijedlog iznositi Dujela, a gradski vijećnici zasigurno tražiti i dodatna objašnjenja.


Babić: Spojiti vrijednosti grada i interese građana
– Zadar je grad iznimno bogate povijesti i iznimno vrijednog kulturnog naslijeđa, čija je spomenička baština uvrštena na popis svjetske baštine UNESCO-a. Grad Zadar pozvao je sve zainteresirane građane i pravne osobe na aktivno uključivanje u pripremu konačnog Nacrta ove Odluke. Na taj se način želi upoznati javnost s predloženim Nacrtom i pribaviti mišljenja, primjedbe i prijedloge, kako bi predloženo, ako je zakonito i stručno utemeljeno, bilo prihvaćeno od strane donositelja odluke i u konačnosti ugrađeno u odredbe odluke. Ovo je još jedna od aktivnosti u cilju spajanja vrijednosti našeg grada i interesa građana praćeno modernim tehnologijama – kazao je zamjenik gradonačelnika Ante Babić.

Naslovnica 4 kantuna

Najčitanije