StoryEditorOCM
4 kantunaKOMUNALNI KUTAK: GRADSKA UPRAVA TRAŽI PROMETNO RJEŠENJE ZA POLUOTOK

Zadrani, uvedimo red u staroj gradskoj jezgri! Ovo je naš prijedlog...

Piše Promo / Zadarski.hr
16. travnja 2018. - 12:24
auti_poluotok2-170415

Dostavna vozila, kamioni, osobni automobili, biciklisti... Iako je Poluotok pješačka zona, svakodnevno smo svjedoci da je povijesna jezgra Zadra izložena prometnim opterećenjima raznoraznih motornih vozila. Organizirati život u povijesnoj jezgri nije jednostavno, poglavito kad je u pitanju dostava robe za trgovine i gradsku tržnicu. Komunalna odluka o vremenu kada dostavna vozila mogu prometovati pješačkom zonom rijetko se poštuje, pa suživot pješaka i vozila dovodi do kaotičnih situacija na uskim gradskim trgovima i ulicama.

Cijela se situacija dodatno komplicira tijekom turističke sezone, kad je grad opterećen tisućama gostiju i kad se prometovanje kroz pješačku zonu intenzivira. Unatoč nastojanjima gradskih komunalnih službi i policije, opći je dojam da je potrebno uvesti više reda, odnosno da je potrebna nova regulacija prometa na Poluotoku, kako bi se sačuvale prednosti pješačke zone, ali i zadovoljilo potrebe života Poluotoka u svim njegovim funkcijama.

U cilju rješavanja tog problema, Upravni odjel za komunalne djelatnosti i zaštitu okoliša Grada Zadra pokrenuo je postupak savjetovanja s javnošću o Nacrtu prijedloga Odluke o određivanju i uređenju prometa na području pješačke zone Poluotok. Namjera je postići učinkovito planiranje i održivo upravljanje zadarskom povijesnom jezgrom kroz mjere smanjenja zagađenja zraka ispušnim plinovima i smanjenja prometnog opterećenja dostavnih vozila.

Da bi se to postiglo, potrebno je izmijeniti i dopuniti dosadašnju Odluku Gradskog vijeća grada Zadra iz 2003. godine. Nacrtom nove Odluke o određivanju i uređenju prometa na području pješačke zone Poluotok, među ostalim, uvodi se kvalitetniji, učinkovitiji i održiviji način opskrbe u pješačkoj zoni uz pomoć manjih teretnih električnih prijevoznih sredstava, kao i smanjenje dozvoljenog vremena dostave motornim vozilima u poslijepodnevnim satima.

O kakvim se to rješenjima točno radi, u ovom je trenutku možda još uvijek prerano govoriti, no nije tajna da su neki koraci u smjeru pronalaska odgovarajućeg rješenja već poduzeti. U sklopu provedbe EU projekta CityMobilNet, prošle godine delegacija Grada Zadra posjetila je grad Lucca na sjeveru Italije, gdje su se upoznali s njihovom situacijom prometnog povezivanja u strogoj gradskoj jezgri, kao i primjerima iz nekih europskih gradova.

Grad Lucca ima jezgru veliku otprilike kao tri zadarska Poluotoka, opasanu s četiri kilometra bedema, unutar koje prometuju automobili. Lucca je primjer grada koji već godinama pokušava na najambiciozniji, a možda i najradikalniji način, riješiti taj problem. Osnovali su novu gradsku tvrtku, a središte grada podijelili u zone kako bi implementirali sustav "access control", odnosno kontrolu pristupa identificiranjem, pomoću sustava kamera i znakova kojima se regulira promet u staroj jezgri. Osim toga, grad je nabavio i električna vozila za transport tereta u gradskoj zoni.

U Gradu Zadru mišljenja su kako se osnivanje tvrtke sa sustavom transportnih vozila na razini grada, s obzirom na veličinu Poluotoka, broj komercijalnih tvrtki i postojeće zakonodavstvo, ne isplati. Traže se rješenja u poboljšanju odluke, u njezinu čvršćem provođenju u suradnji s policijom, boljem sustavu kontrole ulaza i izlaza, senzorima, kamerama ili stupićima.

– Kao podlogu za izmjenu odluke – ističe pročelnik UO-a za EU fondove Šime Erlić – napravili smo detaljnu analizu koliko brojčano vozila ulazi u staru jezgru, u kojem je vremenu najveći promet, koliko dugo traje zadržavanje i tek onda potražili prijedlog rješenja, s tim da se ne smije ograničiti ulaz Hitne pomoći, policije, Čistoće, Vodovoda, HEP-a, kao i prijevoz novca iz banaka. Tu otprilike vidimo rješenje projekta urbane logistike u gradu Zadru – pojašnjava Erlić.

Upravo ta saznanja, prikupljene informacije i analize bili su podloga Robertinu Dujeli, pročelniku UO-a za komunalne djelatnosti i zaštitu okoliša, pri kreiranju nove odluke kojom će se izmijeniti neprihvatljivo stanje prometa starom gradskom jezgrom.

– Izazov je bio odlukom zaštititi povijesnu jezgru grada od neželjenih slika proteklih ljetnih sezona, a s druge strane pronaći model po kojem bi građanima Poluotoka, obrtnicima, ugostiteljima i drugim poslovnim i fizičkim subjektima, istodobno nesmetano funkcionirala dostava. Upravo načelo razmjernosti zaštite ovih dvaju ciljeva dalo nam je smjernice za konačni prijedlog odluke u kojem je – ističe Dujela – ključno sljedeće:

– Za potrebe prometovanja pješačkom zonom radi dopreme robe za opskrbu prodavaonica, ugostiteljskih objekata, hotela, domova, kućanstava, dopustit će se prometovanje motornim vozilima od 6 do 9 sati, no ako se prometovanje obavlja električnim teretnim prijevoznim sredstvima, definiranih gabarita, dopustit će se prometovanje i od 14 do 17 sati.

Uz to za potrebe dostave izvan dopuštenog vremena utvrđenog odlukom, osigurat će se posebno označena prekrcajna mjesta smještena neposredno uz ulaze/izlaze u pješačku zonu.

Prijedlog odluke prezentiran je gotovo svim potencijalnim konzumentima, od Udruženja obrtnika, preko županijske Gospodarske komore do njezina konačnog predstavljanja građanima grada Zadra putem savjetovanja.

– Korisni savjeti prvenstveno građana te krajnjih korisnika potrebe prometovanja pješačkom zonom doradit će naš prijedlog u cijelosti, a ključnu podršku u nadzoru nad provedbom odluke, uvjeren sam, dobit ćemo od policije, kako bismo za konačan rezultat već ovog ljeta imali zadovoljne posjetitelje stare gradske jezgre – zaključio je pročelnik Dujela.

Odluka se očekuje na dnevnom redu Gradskog vijeća u svibnju, kad će prijedlog iznositi Dujela, a gradski vijećnici zasigurno tražiti i dodatna objašnjenja.


Babić: Spojiti vrijednosti grada i interese građana
– Zadar je grad iznimno bogate povijesti i iznimno vrijednog kulturnog naslijeđa, čija je spomenička baština uvrštena na popis svjetske baštine UNESCO-a. Grad Zadar pozvao je sve zainteresirane građane i pravne osobe na aktivno uključivanje u pripremu konačnog Nacrta ove Odluke. Na taj se način želi upoznati javnost s predloženim Nacrtom i pribaviti mišljenja, primjedbe i prijedloge, kako bi predloženo, ako je zakonito i stručno utemeljeno, bilo prihvaćeno od strane donositelja odluke i u konačnosti ugrađeno u odredbe odluke. Ovo je još jedna od aktivnosti u cilju spajanja vrijednosti našeg grada i interesa građana praćeno modernim tehnologijama – kazao je zamjenik gradonačelnika Ante Babić.

07. svibanj 2024 06:40