Prije nekoliko dana 65-godišnja žena teško je stradala kada je na nju naletio automobil dok je prelazila cestu u Zrinsko-frankopanskoj ulici na Relji. Nesreća se dogodila oko osam sati ujutro, u vrijeme najveće gužve, nedaleko od Pošte. Na pješakinju je na tom križanju naletio 22-godišnjak koji je, krećući se desnom stranom, došao do pješakog prijelaza i nije se zaustavio, nego je prolazeći pored zaustavljenih automobila udario nesretnu ženu koja je prelazila cestu na obilježenoj zebri.
Ovo nije prva nesreća na križanju koje je u zadnje vrijeme postalo opasno za pješake, i to prije svega zbog bahatih i neopreznih vozača koji se pred zebrom ne zaustavljaju, pa čak ni onda kada su se, u jednoj od tri trake, drugi automobili već zaustavili.
- Vozim automobil već 25 godina i nikad ovako pogibeljne situacije za pješake nisam vidjela u Zadru kao u posljednje vrijeme, i to baš na potezu od Relje do Peglice, gdje su četiri pješačka prijelaza preko trotračne prometnice. Nevjerojatno mi je da i nakon deset godina što se ta ulica rekonstruirala još uvijek postoji problem s propuštanjem pješaka i stajanjem na zebri - govori nam Zadranka Leonarda Tošić koja je nedavno, na tom istom mjestu kraj Pošte, sama svjedočila pogibeljnoj situaciji za jednog pješaka.
Divljaštvo ili glupost
- Ja sam se zaustavila u srednjoj traci, automobil desno od mene već je bio stao, a pješak je krenuo na zebru. U tom trenutku, iako je bilo sasvim jasno zašto stojimo, auto s moje lijeve strane prošišao je uz nas brzinom od najmanje 40 kilometara na sat. Da je pješak bio samo 20 centimetara dalje, vozačica bi ga pokosila na licu mjesta. Strašno! Ne znam je li u pitanju neiskorijenjeno divljaštvo ili ljudska glupost jer, dozvolit ćete, potrebna je stvarno minimalna inteligencija za vožnju auta uz poštivanje vertikalne i horizontalne signalizacije - kaže ova vozačica.
Iako ovo mjesto u statistici Prometne policije PU zadarske nije među crnim točkama s velikim brojem prometnih nesreća, pješaci i vozači često ga izdvajaju među opasnije. Isto kao i ono na Voštarnici, na križanju ulica bana Josipa Jelačića i Franje Tuđmana, ali i na nedavno rekonstruiranom Bulevaru, na raskižju ulica Ante Starčevića, Hrvoja Ćustića i Petra Skoka, gdje, kako nam javljaju čitatelji, ne prođe ni deset dana bez novog sudara. Iako je Bulevar relativno nedavno obnovljen zajedno sa svom signalizacijom, a i Ulica Petra Skoka jedna je od novijih u gradu, na tom se križanju neprestano događaju prometne nesreće, i to uglavnom po istom obrascu.
Vozači krivo misle
- Razlog je uvijek isti: 99 posto vozača koji idu iz pravca Ulice Hrvoja Ćustića i skreću lijevo na Bulevar misle kako je crveno onima koji idu ravno iz Ulice Petra Skoka. A misle tako zato što je većina semaforiziranih raskrižja, osim ovoga, tako napravljena. Uz to, Ulica Petra Skoka je u dolini, denivelirana, pa nema preglednosti dok se ne dođe na samo križanje. Ako ovo nije crna točka, ne znam što jest, žali se jedan stanovnik Bulevara koji tim dijelom svakodnevno prolazi.
Definitivno najopasnija prometnica u gradu, u čemu se slažu i vozači i pješači i policija, jest Ulica Hrvatskog sabora, poznatija kao zadarska obilaznica. Prvi je problem u činjenici da je riječ o državnoj cesti s velikim protokom vozila i ograničenjem brzine na 70 kilometara na sat, koje se često ne poštuje, a prometnica prolazi kroz vrlo gusto naseljeno područje.
Drugi i veći problem su loši spojevi obilaznice prema naseljima Bili brig i Plovanija koji su od križanja na Putu Biliga i na Putu Plovanije napravili crne točke, gdje se u zadnjih pet godina dogodilo najviše prometnih nesreća u Zadru, čak 36!
Naime, raskrižje na kojemu se s Puta Biliga uključuje u Ulicu Hrvatskog sabora opasno je i nepregledno zbog velike uzbrdice, i sami vozači se ne drže pravila, već riskiraju izlijetanjem na zaobilaznicu. Ulazak i izlazak s te ceste, osobito u ljetnim mjesecima, prava je lutrija i ruski rulet za sve koji tuda prolaze, zbog čega bi ove jeseni konačno trebala krenuti dugo planirana rekonstrukcija te crne točke. Prema projektu za koji već postoji dozvola i osiguran novac, na tom će mjestu biti denivelirano raskrižje i semafori.
Prema statistici prometnih nesreća koje vodi Prometna policija PU zadarske, najgora crna točka s najvećim brojem prometnih nesreća u zadnjih pet godina je križanje Jadranske magistrale i Kalmetine, sam ulaz u grad Zadar. Tamo se u zadnjih pet godina dogodila 21 prometna nesreća, od kojih su neke bile vrlo teške, a uzrok je uvijek isti - prevelika brzina i neopreznost onih koji se uključuju u promet.
U rujnu, kada je otvoren novi trgovački centar na Putu Bokanjca, stanovnici tog dijela grada žalili su se kako je pješački prijelaz apsolutno neadekvatan jer vodi na neasfaltirani nogostup ograđen rubnikom preko kojega ne mogu ni invalidska ni dječja kolica. Uz prometne znakove i stup javne rasvjete gotovo je bilo nemoguće normalno prijeći cestu na tom prijelazu. Nakon pritužbi građana i nekoliko stradavanja pješaka, Grad je hitno reagirao i sanirao taj opasni prijelaz.
Zadnjih nekoliko godina saniran je i riješen velik broj crnih točaka, poput one u ulici Domovinskog rata i Teslinoj, gdje je sada rotor. Na drugim problematičnim mjestima postavljena je bolja prometna signalizacija. Rezultati se vide, jer zadnjih godina broj prometnih nesreća u gradu je u opadanju i lagano se ide prema boljem. A što se tiče pješačkih prijalaza, tu vrijede samo dva pravila: automobil se pred zebrom mora zaustaviti, a pješak ne smije prelaziti kolnik dok se automobili nisu zaustavili. Kad bi se ta dva zlatna pravila poštivala, nikad se nesreće ne bi dogodile.