UKIDA LI RYANAIR SVOJU BAZU U ZADRU? Smanji li se broj rotacija, to bi moglo utjecati na mnoge koji su uložili u apartmane, ali na najgori scenarij nitko niti ne pomišlja...

UKIDA LI RYANAIR SVOJU BAZU U ZADRU?

„Panika - hoće li Zadar izgubiti Ryanair? Grad Zadar još nije platio ni lipe! Kalmeta: Platit ćemo, a broj linija će biti uvećan!“ „Darko Lorencin: Ryanair neće otići iz Zadar, ali treba uvoditi i druge kompanije“. „U 2016. Ryanair traži 12,5 milijuna kuna!“... Ovako su, zadnjih nekoliko godina, izgledali novinski naslovi, uvijek otprilike u ovo vrijeme u listopadu i uvijek oko iste teme: hoće li Ryanair, najznačajniji niskotarifni avioprijevoznik za Zadar, ostaviti, smanjiti ili povećati broj linija i koliko će to koštati zadarski turistički sektor, lokalnu samoupravu i gospodarstvo? Svake godine, reklo bi se, isti „cirkus“, ali se i svake godine nekako sve dogovori i letovi se nastave i dogodine, što je posebno značajno, za produženje turističke pred i posezone.

Ove je godine ta dilema još i pojačana, jer, s više je strana došao glas, kako bi Ryanair dogodine, „gotovo pa sigurno“ mogao-  ukinuti svoju bazu koju ima u Zračnoj luci kod Zemunika, a koja, sama po sebi, jamči kako se neće smanjivati broj linija i rotacija. Odnos zadarske lokalne zajednice i Ryanaira nešto je kao „igra mačke i miša“. Jedni drugima trebaju, a opet, taj je odnos zasnovan na opipljivom - interesu. Dobri poznavatelji tih prilika kažu kad se i uvede neka nova linija poput aktualnog Praga, tijekom zime obično se i ukine neka od njima neisplativih destinacija pa svake godine „nešto novo daju, a nešto uzmu“. Kada je Ryanair u prosincu 2012. godine objavio kako će otvoriti svoju 54. bazu (prvu u Hrvatskoj) u Zadru i to u travnju 2013. godine, bio je to vrhunac dotadašnjeg poslovnog odnosa Ryanaira sa Zadrom. To je značilo da je  najmanje jedan zrakoplov stacioniran u Zadru,  uvođenje 7 novih destinacija (16 ukupno), 68 tjedna leta, 300.000 putnika, 300 novih radnih mjesta… Ukidanje baze u Zadru definitivno bi bila loša vijest jer bi mogla značiti i daljnje osipanje linija sa Zadrom u dolazećim godinama. Osim toga od ove godine Zračna luka Zadar ne dogovara godišnje letove u ime i za račun Turističke zajednice Zadarske županije već je sve prebačeno na Glavni ured HTZ-a u Zagrebu, za kojega je pitanje kakav će imati „senzibilitet“ prema Zadru. Zbog problema s prikupljanjem novca iz tzv. Udruženog oglašavanja, zapravo sufinanciranja dolaska Ryanairovih aviona u Zadar, Turistička zajednica Zadarske županije uvijek je muku mučila s takvim aranžmanima. Moguće je da će pritisnut vlastitim problemima (štrajkovima i sl.) Ryanair povući neke poteze neovisno o Zadru, a ono što bi bilo najgore eventualno je ukidanje baze zbog – stagnacije zadarskog turizma, što je scenarij koji nitko ne želi.

Ukida li Ryanair svoju bazu u Zadru, pokušali smo istražiti kod svih aktera uključenih u taj veliki posao koji je, budimo iskreni, u mnogome preobrazio zadarski turizam.

- Ono što sam ja čula o tome bilo je doslovno na razini neke glasine da je netko čuo od nekog pilota da otkazuje stan u Zadru. E sad ako se to može protumačiti kako neka najava… To bi moglo značiti bilo što. Ovih dana očekujemo sastanke s predstavnicima Ryanaira, ali nismo nikakve takve najave čuli. Mi smo s njima stalno u kontaktima oko realizacije tih oglašavanja, ali takvih najava nije bilo niti je tko to spominjao. Bilo je ovoga ljeta problema, osobito u predsezoni kad je bilo otkazivanja letova zbog poteškoća koje je Ryanair imao zbog štrajkova diljem Europe, ali nadam se da se to neće odraziti na njihovo prisustvo i bazu u Zadru, pogotovo zbog pred i posezoni koje su nama bitne – kazala nam je direktorica Turističke zajednice Zadarske županije Mihaela Kadija dodajući kako Ryanair zbilja jest najznačajniji sa 1000 rotacija godišnje, ali nipošto nije i jedini niskotarifni avioprijevoznik, te se pregovara i s nekim drugim kompanijama oko dolazaka u Zadar.

- Zadarski turizam nipošto ne stagnira, on ide naprijed jer ne bi nam svake godine dolazile dvije – tri nove kompanije. Prošlo ljeto smo dobili Norwegian, naše brojke sad pokazuju 30 posto povećanje norveških gostiju, a prije nam je Skandinavija godinama padala, osim Švedske. Dobili smo nizozemsku liniju iz Rotterdama sa Transaviom. EasyJet je prošle godine došao, navodim samo neke, ali svake godine se nešto mijenja. Volumen Ryanaira je ipak velik i značajan jer nitko u tolikom obimu nije uložio u Zadar - dodala je Kadija koja nije željela otkriti koliko je ove godine Ryanair dobio iz udruženog oglašavanja, kazavši kako je taj iznos prema stavkama ugovora - poslovna tajna.

Cijeli posao ugovaranja s aviokompanijama i strateškim partnerima ove je godine pak preuzeo Glavni ured HTZ-a, na način da je na web stranicama HTZ-a objavljen poziv za iskazivanje interesa za provedbu strateških promotivnih kampanja na emitivnim tržištima u 2019. godini.

- Razgovori s Ryanairom se tek očekuju s obzirom na objavljeni Javni poziv za iduću godinu. Ryanair će kao partner imati priliku najaviti svoje planove i dati svoju ponudu za marketinšku suradnju. Inače, u 2018. godini, u periodu od 25. ožujka do 27. listopada, uvedeno je više od 70 novih redovnih linija, dok je rast ukupnog broja rotacija 15 posto u odnosu na 2017. godinu. Navedeni rast predstavlja povećanje broja rotacija s 29.843 rotacije u 2017. na više od 34.400 rotacija u 2018. godini. Ključni ciljevi koje smo definirali podrazumijevaju pozicioniranje Hrvatske kao atraktivne cjelogodišnje turističke destinacije koja je ujedno vrlo dobro prometno povezana, posebice u kontekstu aviolinija koje su ključni segment produljenja turističkog prometa na razdoblja pred i posezone. Upravo smo s tim ciljem ove godine po prvi put proveli značajniju suradnju s avioprijevoznicima i organizatorima putovanja iz inozemstva – kazali su nam u Hrvatskoj turističkoj zajednici.

- Hoće li Ryanair ukinuti svoju bazu u Zadru i hoće li doći do osipanja linija sa Zadrom u idućem razdoblju? Kada se pogleda raspored letenja za iduću godinu, vidljivo je da prvi polasci kreću kasnije umjesto ranije u jutarnjim satima. Nije li to fizički pokazatelj da Zadar dogodine prestaje biti baza Rynaira? – pitali smo direktora Zračne luke Zadar Josipa Klišmanića.

- Nemamo službenu informaciju o ukidanju Ryanairove baze. Trenutačno stanje rezervacija nije realan pokazatelj, jer se raspored letenja aviokompanija upotpunjuje do kraja siječnja, a nerijetko se neke linije dodaju i kasnije. No, čak i ako Zadar ne bude baza Ryanaira dogodine, to uopće ne mora rezultirati manjim brojem linija i rotacija tog avioprijevoznika. Turistička zajednica Zadarske županije, odnosno HTZ, ne dogovara linije, već je HTZ zajedno sa Turističkom zajednicom Zadarske županije preuzeo dio vezan uz marketinšku promociju. Linije se i dalje ugovaraju na relaciji Ryanair - Zračna luka Zadar. Iznos promocije može u jednom dijelu utjecati na broj linija i samo razdoblje letenja, ali u zajedničkom interesu HTZ-a i Zračne luke je da se što veći broj linija održi, odnosno da se uvedu i neke nove. Podrška Turističke zajednice Zadarske županije projektu Ryanair nikad nije bila upitna te je njena suradnja sa Zračnom lukom na vrlo visokoj razini. Ako i dođe do ukidanja baze, to će biti isključivo poslovna odluka Ryanaira, a nikako posljedica odnosa HTZ - TZ Zadarske županije – Ryanair – istaknuo je Klišmanić.

Na pitanje kad bi se dogodilo da Ryanair ukine svoju bazu u Zadru i smanji broj linija i rotacija, kako bi se to odrazilo na rad Zračne luke Zadar, a i na zadarski turizam, rekao je:

- Zračna luka Zadar kontinuirano radi na povećanju broja zrakoplovnih prijevoznika i destinacija kako sa postojećim kompanijama jednako tako i sa novima. Primjerice, u redu letenja za sezonu 2018. već su potvrđene sljedeće destinacije za sljedeću godinu i to: Transavia - Rotterdam:  03.04.- 26.10. (srijeda i subota) Condor - Hannover: 04.05. - 26-10.(subota)  Germania - Bremen: 23.06. - 30.10. (srijeda i nedjelja)  Ryanair - Prag: 03.04. - 26.10. (srijeda i subota). Dakle, i iz ovoga je razvidno da Ryanair ima planove povećanja linija za Zadar. Također, valja napomenuti da smo u pregovorima i sa još nekoliko kompanija koje bi trebale pridonijeti rastu i razvoju same Zračne luke, odnosno povećanju broja dolazaka u grad Zadar i županiju - rekao je Klišmanić.

Pitali smo, naravno, i sam Ryanair misle li ukinuti bazu u Zadru, odnosno namjeravaju li i nadalje održavati veliki broj linija za Zadar i povećavati rotacije. Sve što su nam odgovorili, stalo je u jednu rečenicu:

„Trenutačno završavamo naš raspored S19, koji će biti objavljen u nadolazećim tjednima“.

Zašto je Zračna luka Zadar jedina ovoga ljeta imala smanjenje prometa i kakvo je stanje sada?
- Kad govorimo o sezoni 2018., moramo naglasiti da nismo imali pad već rast prometa. Iznimke su bili mjeseci srpanj i kolovoz koji su imali stagnaciju i blagi pad u odnosu na iste mjesece lani. Razlog tome bio je štrajk osoblja Ryanaira koji je za posljedicu imao otkazivanje ukupno 15 letova u mjesecima srpnju i kolovozu. 
No, u rujnu bilježimo rast od 14,7 posto u odnosu na isti mjesec prošle godine, dok je ukupan rast ove godine 2.8 posto. Do kraja godine se nadamo prijeći brojku od 600.000 putnika, što bi značilo rekordan promet u povijesti Zračne luke Zadar – rekao je direktor ZL Zadar Josip Klišmanić.
Naslovnica 4 kantuna

Najčitanije