StoryEditorOCM
4 kantunaPOVIJESNI REKORD: PREKO 2 MILIJUNA PUTNIKA U PRVIH 9 MJESECI

Rast prometa kruzera za 23,6 posto! Gaženica treba LNG terminal, turski koncesionar iznajmljuje 19 poslovnih prostora!

24. listopada 2018. - 00:25
kruzeri5-280717

Putnički promet Lučke uprave Zadar (LUZ) prvi put u povijesti prešao je brojku od dva milijuna putnika u prvih devet mjeseci tekuće godine. Naime, prema podacima LUZ-a od početka siječnja do kraja rujna u domaćem i međunarodnom prometu ostvareno je 2,026.796 putnika, što je 30 tisuća putnika više nego u prvih devet mjeseci 2017. godine.

- Do kraja godine očekujemo da će ukupna brojka u putničkom prometu biti za nekih 50 tisuća veća nego lani, odnosno da ćemo na kraju godine imati ukupno oko 2,6 milijuna putnika – kaže Đoni Štambuk, pomoćnik ravnatelja LUZ.

Najveće povećanje dogodilo se u međunarodnom prometu odnosno u dolascima brodova za kružna putovanja. U prvih devet mjeseci prošle godine s njima je u Zadar stiglo 112.874 putnika, a ove 139.476 što je povećanje od 23,57 posto. Minimalno povećanje od 0,26 posto putnika u istom razdoblju zabilježno je na liniji Zadar – Ancona, (38.532 u 2017. godini i 38.632 u 2018. godini) dok je domaći promet rastao za skromnih 0,24 posto odnosno za 4.606 putnika. Pritom je zanimljivo da se broj putnika iz Grada za otoke smanjio za 4,5 posto u prvih devet mjeseci (u 2017. godini 816.975 putnika, u 2018. 778.838 putnika), dok se broj putnika iz Gaženice u istom razdobljnu povećao za 3,79 posto (sa 1,127.108 putnika u 2017. godini na 1.169.851 putnika u 2018. godini).

Smanjenje broja putnika iz Grada tumači se promjenom navike domaćih putnika koji očito sve više odabiru Gaženicu na što upućuje i činjenica da je u prva tri dijela ove godine porastao i broj vozila iz Gaženice za 6,55 posto u odnosu na prošlu godinu, odnosno sa 359.543 na 383.086 vozila. Broj vozila rastao je i na relaciji s Anconom za 1,26 posto (s 8.116 u prošloj, na 8.218 u ovoj godini).

- Sve to upućuje na zaključak da će ovo opet biti uspješna poslovna godina za LUZ i da će sukladno rastu prometa rasti i naši prihodi, ponajviše zbog rasta kruzing prometa – govori Štambuk dodajući da se do kraja godine očekju dolazak još sedam većih kruzera što će ukupan broj kruzer gostiju dovesti na 165 tisuća, dok ih je prošle godine bilo 138 tisuća. Iduće godine i tu će brojke rasti, nastavlja Štambuk, jer će s oko 140 ticanja u Zadar doći prema dosadašnjim najavama oko 200 tisuća putnika.

Sezona kruzera počinje u ožujku i traje sve do prosinca, a zahvaljujući lučkoj infrastrukturi u Gaženici broj dolazaka povećao se u srcu sezone, tijekom sedmog i osmog mjeseca, kada su Zadar prije izgradnje nove luke veliki kruzeri uglavnom zaobilazili.

 

Terminal će "proradit" do ožujka

Nakon što je turski koncesionar Zadar International Port Operation (ZIPO) prije nepunih mjesec dana preuzeo upravljanje putničkim terminalom i međunarodnim prometom luke u Gaženici u idućih nekoliko tjedana trebao bi započeti s procesom iznajmljivanja poslovnih prostora te udomljavanja javnih službi u prostore nove zgrade. Koncesionar može bez raspisivanja javnog natječaja tražiti buduće najmoprimce za 19 poslovnih prostora, dok se u dijelu zgrade predviđenom za javne službe očekuje useljenje carine, granične policije, Lučke kapetanije i Lučke uprave. Proces (u)seljenja trebao bi početi do kraja godine tako da bi terminal do ožujka iduće godine u potpunosti bio spreman za "puštanje u rad" sa svim potrebnim službama i novi sadržajima. Do tada u funkciji neće biti ni "leteći tunel" (skyway) za iskrcaj gostiji s kruzera.

 

Gaženica treba LNG terminal

Prema direktivi Europske unije kruzeri u Mediteranu moraju smanjiti štetne emisije sumpora za 50 posto. To znači da se cijela kruzing industrija na Sredozemlju počela prebacivati na plinski pogon zbog čega će ključnu ulogu u budućnosti imati luke na Mediteranu koje budu imale mogućnost opskrbe s tekućim plinom. Takvih LNG stanica na Mediteranu zasad ima samo nekoliko i zato bi velika prednost Gaženice bila kad bi, uz luku ukrcaja za kruzere, postala i stanica za opskrbu gorivom, što bi bez reklame u Zadar privuklo još više brodova i putnika s kružnih putovanja, ali i smanjila zagađenje okoliša, čega su u potpunosti svjesni u LUZ-u. Štoviše, obveza i državnog brodara Jadrolinije je do 2026. u potpunosti prijeći na plin.

 

Lučki kontrolni centar

Paralelno s preseljenjem LUZ-a iz sadašnje kontejnerske u novu zgradu terminala, u tom bi se prostoru u što skorije vrijeme trebao ustrojiti Lučki kontrolni centar s fiksnom radio stanicom koja bi imala čujnost do 20 nautičkih milja, a ne kao što je sada, svega dvije nautičke milje o luke, odgovarajuću meteorološku postaju te, moguće, radarski centar koji bi pratio ulazak i izlazak svih brodova u akvatoriju pod ovlastima LUZ-a. U kontrolnom centru bit će smješteno o središte za nadzor luke putem video kamera što znači i 24-satnu dežurnu službu.

22. travanj 2024 19:11