ANALIZIRAMO KAKO RIJEŠITI PROBLEM PARKINGA U STAROJ JEZGRI Arhitekt Predovan: Nisam za ukidanje prometa na Poluotoku, šetnica na Muraju je promašeni projekt. Rješenje je garaža s 2400 mjesta na Ravnicama, ali to se nikome ne isplati graditi!

ANALIZIRAMO KAKO RIJEŠITI PROBLEM PARKINGA U STAROJ JEZGRI
 Prva Zona označena je plavom bojom, u njoj se nalazi 320 parkirnih mjesta, a cijena parkiranja za sat vremena je šest kuna, dok je u srpnju i kolovozu 12 kuna. Druga zona označena je žutom bojom, u njoj se nalazi 1030 parkirališnih mjesta, cijena parkiranja za sat vremena je četiri kune, dok u srpnju i kolovozu ona iznosi deset kuna. Treća zona označena je ljubičastom bojom, u njoj se nalazi 252 parkirališna mjesta, cijena parkiranja za sat vremena tijekom cijele godine tri kune. Četvrta zona označena je zelenom bojom, u njoj se nalazi 220 parkirališnih mjesta, a cijena parkiranja za sat vremena tijekom cijele godine iznosi dvije kune.

"Kvragu i parking i auto i teren i tko ga je izmislio", mrmljamo sebi u bradu ovih dana kad smo sat vremena proveli vozeći se oko Poluotoka u potrazi za parkirališnim mjestom. Da, dobro ste pročitali, sat vremena! I nije ovo prvi put da nam se takva priča dogodila, ali ovog puta nam je stvarno prekipjelo. Vraćali smo se s terena u grad oko 11 sati i trebali smo redakcijsko auto parkirati u drugoj zoni za koju imamo godišnju kartu, no sezona je već na vratima i naći parking u gradu u taj sat ravan je dobitku na lutriji. Prije ćete osvojiti sedmicu na lotu nego parkirati "iz prve".
Misija pronalaska parkirnog mjesta u jednom trenutku učinila nam se uzaludna. Čovjeku dođe da se parkira nasred ceste i izađe van iz auta i da ga baš boli briga što će biti s njegovim vozilom. Jer problem parkinga u Gradu prevršio je svaku mjeru.

Da nismo samo mi bijesni, jasno je bilo i na zadnjoj sjednici Gradskog vijeća, gdje je većina vijećnika rogoborila zbog nedostaka parkirališnih mjesta u središtu grada, pitajući se što se poduzima da se taj kronični zadarski problem riješi. Stalno se spominju neke garaže, podzemne ili nadzemne, čekaju se čuda Božja da bi se taj problem riješio, ali odavno nismo čuli niti jedan konkretan prijedlog, ili neki okvirni datum kada bi se nedostatak parkirališnih mjesta mogao početi sustavno rješavati. Naprotiv, zadnje vrijeme čujemo jedino da se broj parkirališnih mjesta na Poluotoku i oko njega smanjuje, te uvodi naplata tamo gdje je ne bi smjelo biti, ispred bolnice i Poliklinike.

Prvi primjer je Uvala Jazine gdje se trenutno izvode radovi na uređenju obalnog zida pa je grad privremeno "kratak" za nekih 80-ak mjesta, a što će tek biti kada se zatvori Muraj i kada čak 140 mjesta ode u potpuni zaborav, možemo samo nagađati. Na Muraju se mahom parkiraju stanovnici sjevernog dijela Poluotoka. Nakon što postane pješačka zona, gdje će oni sa svojim autima? Možda u dvorište Doma županije, gdje je iz nikad objašnjenim razlozima parking dozvoljen samo odabranim javnim službenicima?

Nemojte krivo misliti, nismo mi protiv pješačkog Muraja ni Doma županije, već smo protiv totalne ignorancije gradskih otaca kada je u pitanju organizacija parkinga. Kao da do njihovih glava ne dopire činjenica da je to jedan od kroničnih problem centra grada, na koji se žale stanovnici Poluotoka, posjetitelji stare jezgre, domaći i gosti. Svi izgleda osim Ante Kolege (HDZ), koji na zadnjem vijeću srčano brani novi režim naplate parkiranja na Poluotoku, a resorni "ministar" Robertino Dujela, nije pružio ništa konkretniji odgovor.

U sveopćoj letargiji oko gorućeg problema, godinama se već spominje floskula kako će se "problem parkiranja na Poluotoku riješiti kada se izgradi garaža na Ravnicama". Stvarno? Kao da to dosad nismo znali. Samo što dosad, nakon 12 godina od načelnog prihvaćanja projekta Ravnice, nitko ne zna hoće li se realizirati? I kada će se realizirati? I kad započne, hoće li će završiti? Drugim riječima, znate što bi rekao Enio Meštrović...

Ali, što se po pitanju bolje organizacije parkinga napravilo zadnjih deset godina? Jer, problem nije od jučer, traje i traje već tko zna koliko godina. I nije istina da je izgradnja garaže na Ravnicama jedino rješenje za više parkirališnih mjesta. U svijetu postoji bezbroj gradova koji su taj problem riješili na pametnije i jeftinije načine. Možda će cijeli problem biti puno jasniji ako predočimo neke konkretne brojke.

Broj naplatnih parkirališnih mjesta u centru grada, prema podacima na internetskoj stranici Obala i lučica, je 1822. Od tog broja nisu izuzeta parkirališna mjesta ispred Ljepotice koje je trenutno pretvoreno u veliko gradilište, niti mjesta koja će uskoro nestati s Muraja.

Ta 1822 parkirališna mjesta podijeljena su u četiri parkirališne zone. To su parkinzi na području Poluotoka, u Foši, kod Elektre, na Branimiru, u uvali Jazine, te na Ravnicama i Relji, gdje je nekad bila tržnica.

Prema podacima koje nam je ustupila PU zadarska, u gradu Zadru je do ožujka ove godine bilo registrirano čak 30.971 osobni automobil, a kada se u to uključe motocikli, teretni automobili, autobusi i druga prometala, brojka se penje na više od 38 tisuća vozila. Osobnih automobila registriranih u županiji je više od 68 tisuća, a kada se tome pridoda i broj "ostalih" to je ukupno 86.353 vozila.

Jednostavnom matematičkom računicom – 1822 parkirališna mjesta dijeljeno 30.971 osobni automobil - znači da jedva šest posto "zadarskih" automobila može parkirati na naplatnim mjestima na Poluotoku! U redu, neće svi oni u isti tren na Poluotok, i nisu sva parkirališna mjesta na tom području pod naplatom, ali shvatili ste na što želimo ukazati. Gužva je neizbježna, samo od domaćih vozila, a kad dođe sezona, i stranci, ludnica je višestruka. Mi smo se s parkingom i njegovim pronalaskom mučili u svibnju, a što je s parkingom u srpnju i kolovozu?

Arhitekt Željko Predovan prije više godina dobio je na natječaju zadatak izradu Detaljnog prostornog plana za Ravnice gdje bi se, kao dio Bašićeva projekta Vrata Zadra, trebala smjestiti velebna podzemna garaža. Garaža koja bi "usisala" sav stacionarni promet prema Poluotoku, gdje bi jedan podzemni prometni hub prihvaćao turističke i druge autobuse te putnike "transportirao" električnim vozilima prema staroj jezgri... Osim toga, Predovan je izradio na desetke prostornih planova na području Zadra koja su uvijek uključivala i prometna rješenja, pa smo procijenili da bi njegovo iskustvo i mišljenje o organizaciji parkinga na Poluotoku moglo biti zanimljivo.

– Prvi problem na koji će se naići ako bi se krenulo s projektom montažnih garaža na području Poluotoka su konzervatori. Ne vjerujem da bi oni dopustili da gradimo metalne konstrukcije i da se tako rješava problem parkiranja u centru – kaže Predovan na početku našeg razgovora.

– U svijetu ima primjera gdje garaže ne moraju nužno tako izgledati, već mogu izgledati kao normalne zgrade. Nije problem npr. na parkingu sv. Marije napraviti zgradu koja će se vizualno uklopiti u prostor samo što će njezina jedina funkcija biti pružanje usluga parkinga, a izvana će s odgovarajućom vanjskom fasadom i opločjem izgledati kao svaka druga zgrada na Poluotoku – ističe Predovan. Podsjeća na problem stare Tehničke škole koju su neki predlagali kao idealno mjesto za višekatnu garažu. Od toga se, na sreću, odustalo, jer je zgrada premala za potreban kapacitet, ali je i glupo dovlačiti promet ispred bedema pod zaštitom UNESCO-a.

– To je suluda priča jer se tu baratalo s izgradnjom garaže, uz to se uvijek vezivala darovnica Bakmaza koja obvezuje obrazovnu svrhu zgrade u budućnosti. Usto se zgrada vlasnički "podijelila" između županije i fakulteta, što je također suludo. Pola zgrade je otišlo fakultetu, a kampus se gradi, a druga polovica županiji... – smatra Predovan koji ne vjeruje da će buduća šetnica na Muraju donijeti gradu veliku korist.

– Obnovom Muraja, koji više neće imati prometnu funkciju već će biti šetalište, izgubit ćemo parking i odsjeći tržnicu, a time ćemo potjerati prodavače negdje drugdje. Projektanti, odnosno Grad Zadar govori kako ćemo dobiti prekrasnu šetnicu, ali za koga? Ja sam se rodio na Poluotoku, na Muraju sam se igrao kao klinac i on je uvijek bio za škuribandu, a ne za šetnje. Riva je bila za šetnju, a ona je sada potpuno prazna. Ako je riva već prazna, tko će se onda šetati Murajom? Mi ćemo dobiti šetnicu, a izgubiti parking i to smatram promašenom idejom – govori Predovan koji nije zagovaratelj ideje da se problem parkinga rješava prilazom na Poluotok, odnosno na Ravnicama, jer ni sam nije siguran kada ćemo dočekati izvedbu tog projekta.

– Ne vjerujem u onu priču da promet treba u potpunosti izbaciti s Poluotoka, jer će onda Poluotok postati jedan veliki restoran, a time ćemo ugušiti i ono malo stanara što je u centru ostalo – zaključuje.

Kako god okrenete, u centru Zadra nedostaje parkinga, a jedino što nama "običnim smrtnicima" preostaje jest voziti se u krug dok se netko ne smiluje i oslobodi nam mjesto. Bez obzira, živjeli ili ne na Poluotoku. Jer i za stanovnike Poluotoka vrijedi isto pravilo: plati mjesečnu kartu i traži parking!

U svakom slučaju, za očuvanje živaca predlažemo parking na Ravnicama, dok još uvijek ima malo mjesta, ili češće korištenje javnog prijevoza za dolazak na Poluotok (samo jedna autobusna linija izravno dolazi na Poluotok, a ostale do Male pošte). Također, ne bi smetala edukativna kampanja koja bi građanima objasnila zašto nije potrebno za svaku sitnicu automobilom dolaziti na Poluotok. Zadar je mali grad i većina distanci se može odraditi pješke. Poluotok je deklaratorno pješačka zona, ali mu nedostaje javnih "zelenih" politika koje bi ga takvim uistinu učinile.

A gradskim ocima svakako preporučujemo da se trgnu i da umjesto u garažu gradske uprave ispod zgrade Muzeja antičkog stakla, gdje neki od njih parkiraju svoje privatne automobile, pokušaju auto parkirati kao i svaki drugi smrtnik, na javnom parkingu. Možda se onda pokrenu. I odluče sustavno riješiti gorući problem u Zadru. Dotad će nam trebati puno, strpljenja, živaca i plaćenih kazni za kriva parkiranja. I utjeha Enija Meštrovića, svaki put kad nam netko pred nosom zauzme mjesto...


Garaža na Ravnicama za 2400 mjesta
- Činjenica je da su se Ravnice počele puniti i da bi uskoro i tu mogli nastati problemi s parkingom, a upravo bi se na tom mjestu moglo ići s izgradnjom montažnih čeličnih konstrukcija. Gradska vlast u okviru svoje moći mogla bi jedino pogurati projekt Ravnica i da s ministrom državne imovine, Goranom Marićem, riješe vlasnički dio te priče, jer je dio državni, a dio gradski, i da poguraju taj projekt jer on kapacitetom rješava cijeli taj problem. Izgradnjom projekta Ravnice izgradile bi se dvije podzemne etaže garaže s 1350 parkirališnih mjesta, a ako bi arheološka ispitivanja to dopustila, postojala bi i mogućnost izgradnje treće podzemne etaže koja bi imala dodatnih 1050 parkirališnih mjesta. Ukupno dakle 2400 parkirališnih mjesta. No dok je imovinsko-pravna situacija takva, a i dok je koncepcija plana takva, da ima previše društveno-javnih sadržaja, a malo komercijalnog koji takvu investiciju može "povući", teško ćemo moći naći investitora za sadašnje rješenje - kaže Predovan i dodaje kako Zadar za razliku od mnogih drugih mediteranskih gradova ipak ima nešto parkirališnih mjesta u centru, a kada bi se izgradile gradske garaže onda bi problem parkinga riješili u velikoj mjeri.

Gaženica donekle riješila problem
Ruku na srce, brojke dolaska vozila na Poluotok bile bi kudikamo gore da se prije tri godine nije dogodilo preseljenje trajektnog prometa u Gaženici. I to je jedini pravi potez koji je bitno smanjio pritisak vozila na Poluotok.
Ali ključni problem nije riješen. Naime, upravni odjel za komunalne djelatnosti grada Zadra prošle je godine izašao s podatkom da dnevno, u špici sezone, na Poluotok dođe oko 17 tisuća automobila. Sedamnaest tisuća! Više od pola svih zadarskih automobila. Znate i sami koliko vremena ljeti trebate potrošiti tražeći mjesto za svoj automobil.
Zbog čega Zadar ne bi pribjegao nekim pametnim rješenjima, poput, recimo, montažnih garaža na kat, ili pametnog parkinga putem aplikacije koja "javlja" slobodna mjesta, ili vremenskog ograničenja za parking, ili uvođenja javnog prijevoza električnim vozilima u pješačkim zonama, ili...

Naslovnica 4 kantuna

Najčitanije

ŠOKANTNA ISPOVIJEST TAKSISTA SA ZRAČNE LUKE: TRAŽI POMOĆ POLICIJE, CARINE, POREZNE UPRAVE I RADNE INSPEKCIJE! Radimo četiri-pet dana u komadu, spavamo u autima, tuširamo se jednom tjedno, jedemo sendviče i pijemo vodu iz WC-a, a najgori su taksisti koji goste voze pijani i drogirani!

Radimo četiri-pet dana u komadu, spavamo u autima, tuširamo se jednom tjedno, jedemo sendviče i pijemo vodu iz WC-a, a najgori su taksisti koji goste voze pijani i drogirani!
Početak svake turističke sezone zadnjih nekoliko godina u Zadru obilježen je raznoraznim sukobima među taksistim...
Radimo četiri-pet dana u komadu, spavamo u autima, tuširamo se jednom tjedno, jedemo sendviče i pijemo vodu iz WC-a, a najgori su taksisti koji goste voze pijani i drogirani!

INTERVJU: SVETKO ĆUSTIĆ, DIREKTOR NK ZADRA, O RATU IZMEĐU KLUBA I GRADA ZADRA Zahtijevali su da zaposlimo jednog čovjeka s plaćom od 7.500 kuna. Odbio sam i krenule su opstrukcije, a predsjednik NO Mario Paleka od mene je tražio da se Klub odrekne preko 200.000 kuna svojih sredstava!

Zahtijevali su da zaposlimo jednog čovjeka s plaćom od 7.500 kuna. Odbio sam i krenule su opstrukcije, a predsjednik NO Mario Paleka od mene je tražio da se Klub odrekne preko 200.000 kuna svojih sredstava!
Nogometni klub Zadar ovog trenutka ne zna s kojim će igračima i u kojem rangu natjecanja sudjelovati, licenciju ...
Zahtijevali su da zaposlimo jednog čovjeka s plaćom od 7.500 kuna. Odbio sam i krenule su opstrukcije, a predsjednik NO Mario Paleka od mene je tražio da se Klub odrekne preko 200.000 kuna svojih sredstava!

ZADARSKA NADBISKUPIJA TRAŽI SANKCIJE ZA SVOG ODMETNUTOG SVEĆENIKA Nadbiskup: Ne može don Mario još i maneken biti! Don Mario: Šokiran sam! Na ovakav način nisu reagirali ni kada su puno veći skandali bili u pitanju!

Nadbiskup: Ne može don Mario još i maneken biti! Don Mario: Šokiran sam! Na ovakav način nisu reagirali ni kada su puno veći skandali bili u pitanju!
Kada je modna kuća “Varteks” nedavno lansirala svoju kampanju “Nesavršeni muškarci u savršenim...
Nadbiskup: Ne može don Mario još i maneken biti! Don Mario: Šokiran sam! Na ovakav način nisu reagirali ni kada su puno veći skandali bili u pitanju!