StoryEditorOCM
4 kantunaFOTO: JESTE LI ZNALI DA JE LINIJA ZADAR-PREKO NAJFREKVENTNIJA NA CIJELOM JADRANU!? EVO ŠTO KAŽE POSADA O TOME KAKVI SU TURISTI, ALI I DOMAĆI

"Putnike i vozila pribacimo u tren oka, a uvik ima onih koji grintaju, site nam se i matere i oca i žene..."

Piše I. Ivanac/ Promo
29. lipnja 2019. - 00:13
jadrolinija6-270619

Zadar - Preko, Preko - Zadar, Zadar - Preko... i tako još 33 puta. I to ne u mjesec dana, kao što je to u slučajevima gdje trajekt s otoka vozi jednom dnevno, već u jednom danu, u 24 sata.

Ako niste znali, upravo je linija između Zadra i Preka na otoku Ugljanu jedna od najfrekventnijih na cijelom Jadranu. U ljetnom režimu plovidbe, koji je započeo u četvrtak, a trajat će zasigurno do rujna, plovi se čak 18 puta dnevno. A osim što je najfrekventnija, zasigurno je i jedna od najkraćih. Samo tri nautičke milje u jednom smjeru, a plovidba trajektom od podizanja do spuštanja rampe traje svega 20 minuta. Upravo zato što je linija Zadar - Preko - Zadar vrlo kratka, posadi Jadrolinijinog trajekta "Jadran" zadaje pune ruke posla. Kako izgleda jedan dan kada se sezona već polako počela zahuktavati, kako se ponašaju turisti, a kako domaći, je li im naporno po cijele dane biti na trajektu i izdrže li vrućine kada sunce zaprži, a živa u termometru samo raste, odlučili smo provjeriti tijekom jednog putovanja iz Zadra do Preka i nazad.

I nama je, moramo vam priznati, bilo pomalo stresno, jer nismo znali hoćemo li reportažu uspjeti napraviti u tako kratkom vremenu. Trebalo je obići most, razgovarati sa zapovjednikom broda, časnicima, otići do terase, pa se spustiti u salon, pronaći domaće i furešte, provesti vrijeme s mornarima i šefom garaže, vidjeti mudruje li itko zbog pozicije automobila, i sve to skupa, naravno, fotografirati. Uz podužu "to do" listu bilo je teško očekivati da ćemo sve stići u samo jednoj "turi". Pa smo kao pčelice krenuli zujati brodom kako bismo sve "uhvatili", odnosno kako bismo ispunili sve izazove pred nama, baš kao što ih posada Jadrolinijina broda "Jadran" ispunjava svaki dan. U Zadru smo se na trajekt "Jadran" ukrcali u novoj i velikoj luci Gaženica, u koju se može stati u red izravno s autoceste, i odmah krenuli prema zapovjedničkom mostu.

- Otkada sam ja zapovjednik, a i prije, nikada se nije dogodilo da je netko navečer ostao na otoku ili na kopnu, odnosno da nije stigao na odredište na koje je trebao - ozbiljan je zapovjednik Saša Radić netom što je izveo trajekt iz Gaženice.

Kormilo je prepustio kormilaru, ali ne u potpunosti. Privukao je stolicu upravljačkoj ploči i započeo razgovor s nama, pomno nadgledajući što radi kormilar Frane Miletić. Zapovjednik Saša je na liniju Zadar - Preko došao 2009. godine, prvo kao časnik palube, a posljednjih pet godina je u ulozi kapetana. Govori nam da je ekipa na brodu skladna, ali i da posao na ovoj relaciji, upravo zbog frekventnosti i količine ljudi, nije niti malo lagan. "Jadran" može prevesti maksimalno 120 do 130 vozila i 1200 ljudi. Moglo bi se reći da u jednoj turi cijelo jedno selo migrira s kopna na otok i obratno.

Linija u zimskom periodu vozi 16 povratnih putovanja, a u ljetnom 18, s tim da u sezoni, govori nam zapovjednik, postoji još jedan brod koji prometuje. Na "Jadranu" se nalazi devet članova posade koji pozamašnu količinu ljudi i vozila "hendlaju" kao iz šale, a prošle godine su na ovoj liniji prevezli skoro 1,1 milijun putnika i više od 350 tisuća vozila. No ne ide uvijek sve kao od šale i glatko kako bi htjeli. Na svojoj koži to najviše osjete mornari i vođa palube koji automobile u trajekt slažu kao šibice u kutiju.

- Site mi se i oca i matere i žene i dice - nevoljko mašući glavom govori Ivica Knežević, vođa palube, iliti ga šef garaže, koji je u Jadroliniji već 20 godina.

- Tu nervozu kod turista, ali i domaćih, jer nisu ni oni anđeli kad je gužva, ne mogu vam opisati. Uvijek svi žure, uvijek je netko ispred njih, uvijek su oni prije. Svega vam tu ima. Pa lažu i mažu kako bi dobili mjesto za automobil u hladu - jada nam se Ivica, koji baš priprema trajekt za ukrcaj vozila u Preku, pa nastavlja:

- A kad vide da spuštamo platformu, zacrni im se isprid očiju - hvata se Knežević za glavu. Naime, trajekt "Jadran" u garaži s lijeve i desne strane ima dvije platforme koje se spuštaju kad se cijela garaža popuni. A gore ne mogu ići sva vozila, nego samo ona koja nisu previsoka ili preniska. Oni točno znaju tko može gore stati, a tko ne. Ali ono što ne znaju je zašto ljudi od platforme "biže ko od crnog đavla".

- To vam je za ne virovat! - čudi se Ivica, makne konop, a rijeka ljudi i vozila iz Preka izlije se u trajekt.

- Imaju posebne zahtjeve i prohtjeve. Znate što se kaže "sto ljudi, sto ćudi" - kaže zapovjednik Radić, dodajući da ljudi doslovno lažu da bi dobili što bolju poziciju na trajektu.

- Nećete virovati, ali znaju ljudi i lagati, pa legnu nekoga na zadnji sic koji glumi da mu je loše, a tog istog kasnije vidite kako pijucka pivo u salonu. Ma svašta vam bude. Ali posada je tu, koja se uvijek brine za sigurnost sviju. Svakome pokušavamo udovoljiti. Ima i agresivnih ljudi i u svemu tome treba naći balans kako bi sve pošlo u najboljem redu, i za nas i za njih - govori zapovjednik. Protekli tjedan, koji se pretvorio u jedan veliki praznik jer su svi pospajali blagdane i praznike, bio je udaran.

- Ovi blagdani su nas satrali. Ukrcali bi pun brod i još toliko auta bi ostalo vani. To vam se dogodi praznicima i subotama, odnosno kad svi idu isti dan i kad se svi vraćaju u isto vrijeme - objašnjava kapetan koji već 22 godine tuče more.

- Ma to ti bude živi show! - kroz smijeh komentira ukrcaj na trajekt mornar Anđelko Mišlov.

- Ti ljudi misle da mi imamo nešto protiv njih, a zaboravljaju da neke stavljamo lijevo, neke desno, a neke u sredinu kako bismo održali stabilnost i ravnotežu broda. Kad izlaze s trajekta moraš pomalo puštati jednu pa drugu stranu. I onda jedne stopiraš pa ti kažu: "Je li to zato što sam stranac?". Ili ti naš čovik kaže: "Zašto nisi onog furešta stopa nego mene?". Najjače od svega je to što su svi za tri minute s trajekta iskrcani - prepričava Anđelko svakodnevne anegdote s "Jadrana". Kaže da su glavne rečenice domaćih i stranih turista "Zašto baš ja na platformu?", ili "Zašto baš ja u sunce?". Anđelko ima najviše doticaja s putnicima, a osim posljednjeg vikenda, kada je bilo dosta turista, govori nam da na brodu zasad i dalje prevladavaju domaći.

- Najbolji putnici su oni ljudi koji na otok idu raditi, građevinari. Oni u trajekt stanu točno di ih stavite i nikada se ne bune. Blaženi bili - nadovezuje se na Anđelka vođa palube Ivica Knežević.

Posada nam govori da se nekad zna voziti i bez plovidbenog reda, čim jedne prevezeš, druge ukrcaš i vodiš nazad. Sve čine kako se ne bi dogodilo da netko ne stigne do željenog odredišta.

- Ova linija je pomalo stresna upravo zbog količine vozila i ljudi, treba sve to uskladiti, na ovom brodu treba često i potrčati, tako da nije za starije ljude, posada na "Jadranu" je žvelta! - govori zapovjednik Radić, koji je, ističe, sve obveze koje ima na brodu naučio obaviti za samo 15-ak minuta, koliko i traje plovidba između kopna i otoka.

A za 15-ak minuta se putnici stignu odmoriti i popiti kavu, obaviti neki posao ili riješiti križaljku. Oni su deseti član posade jer bez njih ništa ne bi imalo smisla. Iako trajekt u sezoni preplave turisti, najvjerniji ovoj liniji su otočani. Bilo ljeto ili zima, oni se, baš kao i posada broda, uvijek voze.

Iako na terasi trajekta većinom borave turisti koji uživaju u ljepotama zadarskog arhipelaga, na njoj smo zatekli i Antu iz Bibinja, koji se ispružio preko žutih sjedalica.

- Radim na plivarici pa na Ugljan putujem 3-4 puta mjesečno. Nikad s posadom nisam imao nikakvih problema, momci su fer i korektni uvijek - kazao nam je Ante, a mi smo od sunca pobjegli u rashlađeni salon.

- Posada je odlična, eto to napiši - govori nam Jurica, kojeg smo prekinuli u jutarnjem rješavanju križaljke. Govori nam da često putuje na ovoj relaciji jer ima kuću u Preku. Nikad niti jednu neugodnost nije doživio na "Jadranu", a konobarice u salonu ga već znaju. Kaže nam da na brodu ima i besplatnih novina pa ih onda često pročita i rješava križaljku. S druge strane salona, nasuprot Jurice, sjedio je Željko Goja, predsjednik Nadzornog odbora tvrtke HASTEC, jedne od najuspješnijih tvrtki u Zadarskoj županiji. Goja je s naočalama gledao u tablet, a mi smo ga dvije minute zagnjavili jer nas je zanimalo odakle on na trajektu.

- Od predsjednice sam naučio pojam "izmješten ured", pa vam ja sada kao penzioner koristim taj pojam i svoj ured imam i u Ugljanu gdje mi je kuća, a ponekad i na brodu. Pa tako ovih 20-ak minuta koliko se vozimo znam iskoristiti za posao. Skoro svaki dan se vozim ovom linijom i manje-više sve na brodu znam - kazao nam je Goja pakirajući stvari, jer se bližio kraj putovanja.

Spustili smo se do rampe trajekta kako bismo uspjeli uhvatiti još koju fotografiju iskrcavanja vozila. Mahnuli smo vođi palube i mornarima, zaželjeli im mirno more i ostavili ih da pripreme brod za iduću turu jer nema puno mjesta za odmaranje. Ipak se radi o jednoj od najfrekventnijih linija u Jadrolinijinom plovidbenom redu, Zadar - Preko - Zadar...

26. travanj 2024 01:33