StoryEditorOCM
4 kantunaEKSKLUZIVNO: NAJBOLJA PROMOTORICA HRVATSKE U AMERICI NA POZIV TZ POSJETILA NAŠ GRAD

Wanda Radetti: Kad je prošle godine izašao članak u New York Timesu to je definitivno bio jedan od okidača! Želim da se Amerikanci puni pozitivnih dojmova uskoro vraćaju i iz Zadra!

Piše Matea Gugić
24. srpnja 2019. - 14:25
radetti3-200719

Postoji izreka koja kaže kako je putovanje bitnije od odredišta. Ipak, kad je riječ o Amerikancima dubljeg džepa, onda i to odredište postaje itekako bitna stavka. Dobro je to iskoristila jedna od najuspješnijih putnih savjetnica za Hrvatsku i vlasnica ugledne američke turističke agencije "Tasteful Croatian Journeys", Wanda Radetti. Ona je svoje bogato znanje o povijesti i kulturi Lijepe naše te svoju strast prema putovanjima pretvorila u odličan business. Nije to došlo preko noći, trebale su godine truda, rada, istraživanja, pokušaja i pogrešaka.

Ova rođena Riječanka vrlo je rano, s tri godine, s roditeljima izbjegla u Italiju. Tamo su živjeli kao migranti, doslovno u getima, iza žice. Tata je bio kuhar i želio je svojoj maloj obitelji pružiti bolji život. Odlučio se za riskantan odlazak "preko bare", kontaktirao je restoran u Chicagu gdje mu je bio obećan posao. Mjesec dana prije puta života, otac je izgubio bitku sa zloćudnom bolešću te ostavio iza sebe ženu i dvoje djece. Nije nikome rekao da je bolestan kako bi mogao zaraditi za vizu, da bar njegova obitelj, nakon njegove smrti, ode za boljim životom. Posljednja mu se želja ostvarila te je hrabra Wandina majka, uzela Wandu i brata joj, te odlučila otputovati u daleki Chicago.
Ne znajući ni riječi engleskog jezika, svo troje su se borili kako su znali i umjeli, radili po dva posla, učili jezik, a paralelno se družili i tamošnjim Talijanima i Hrvatima, što se kasnije Wandi pokazalo kao pun pogodak. Njena želja za posjetom svojoj rodnoj grudi, godinama je samo rasla. Tako je, prvi put nakon rođenja, s 18 godina, posjetila Hrvatsku. I od tad, sve ostalo je povijest. Susreli smo je u Zadru, gdje je došla na poziv Turističke zajednice grada i direktora Marija Paleke, kojeg je upoznala prošle godine u New Yorku. Stigla je sa svojom savjetnicom Mirelom Benić kako bi procijenila je li Zadar konačno spreman za njene bogate goste iz Amerike i Kanade.

Jeste li tad već znali da ćete se baviti ovim poslom ekskluzivnih turističkih tura za Hrvatsku?
Ma kakvi! Kad sam se nakon tog prvog posjeta Hrvatskoj vratila u Ameriku, znala sam da moram ponovo nazad što prije jer me ljepota i jednostavnost te zemlje jednostavno opsjela. Radila sam u financijama, u bankama, ni na kraj pameti mi nije bilo da ću voditi ljude sa sobom u Hrvatsku. Počela sam čitati knjige o povijesti zemlje, o kulturnom nasljeđu, o gastro sceni, jednostavno sam željela znati što više. I pričala sam svima koji su me željeli slušati o ljepotama Hrvatske. To su uglavnom bili naši ljudi, žene koje su poput moje majke morale pobjeći zbog političke situacije u bivšoj Jugoslaviji. Kad sam '94. godine ponovo odlučila otputovati, još je trajao rat, no velika većina tih žena izrazila je želju da bi i one voljele poći sa mnom. Tako je nas 20-tak otputovalo u Istru, s obzirom na to da su podrijetlom sve bile iz malih istarskih gradova. Nikad neću zaboraviti scenu kad smo se sve držale za ruke u autobusu jer se ispred stvorio predivan Kvarner. Sve smo zaplakale. Znale smo da smo kući.
Nakon tog uspješnog prvog grupnog putovanja, bilo mi je prirodno da to napravim ponovo. I ponovo. I ponovo. Sad kad gledam, ispada da su ljudi, moji putnici, te žene, odabrali moje zanimanje, a ne ja sama. Ono je pronašlo mene.
I tako sam ja već 1995. godine u New Yorku osnovala agenciju pod nazivom "Tasteful Croatian Journeys" i počela se intenzivno baviti osmišljavanjem individualnih luksuznih putovanja.

Možete nam opisati po čemu su ta Vaša putovanja drugačija od ostalih? Zašto ste prepoznati kao najbolji u tom svijetu "posebno skrojenih" putovanja?
Prije nego igdje pošaljem svoje goste, prvo ja otputujem u to mjesto. Prođem sve luksuzne smještaje i pričam s vlasnicima, zatim obiđem fine restorane i provjerim uslugu, onda intervjuiram vozače koji će biti na dispoziciji našim gostima i obavezno vodiče kod kojih mi je bitna dosljednost i znanje koje nije plitko, dogovorim se sa i skiperima i iznajmljivačima brodova, ukoliko netko želi takvu vrstu putovanja. Uglavnom ništa ne prepuštam slučaju i to naši gosti itekako prepoznaju. Zato nama nikad nije trebala reklama, već se dobre preporuke o našem poslu uglavnom prenose usmenim putem. Moj tim i ja zapravo ponovo obučavamo sve turističke djelatnike kako se trebaju odnositi i raditi s gostima koji itekako skupo plaćaju svoj boravak u vašoj zemlji. Da se razumijemo, mi prije puta obavezno imamo dug i iscrpan razgovor i s gostima kako bi saznali kakvi su tipovi ljudi, što ih sve točno zanima i kakve su im želje, sve kako bi im mogli složili najbolju moguću turu koju će zauvijek pamtiti. Jer iz Hrvatske se naši gosti ne vraćaju samo sa suvenirima, oni se vraćaju s osjećajem. Osjećajem zbog kojeg nas sve ovo što radimo izdvaja od ostalih. Ja sam inače jako strastvena i moj savjet svima koji se nečim bave ili su se možda tek upustili u tu avanturu privatnog posla, je da kad nešto radiš onda to radi kako spada i daj 110 posto od sebe.

Upravo je to prvo prepoznao New York Times koji je objavio veliki intervju sa mnom, da bi kasnije, 2006. godine, bila nagrađena prestižnom titulom "World's Top Traveler Specialists", kao jedina predstavnica za Hrvatsku, koju dodjeljuje svjetski poznata web-stranica i magazin Conde Nast Traveler. I od tad, pa sve do danas, i dalje ponosno držim tu titulu, nažalost i dalje kao jedina iz Hrvatske.

Do sada ste u svojim brošurama nudili individualna putovanja u Istru, Dubrovnik, Korčulu, Zagreb... Kako to da ste konačno odlučili na tu svoju listu dodati i Zadar?
- Zadar se u posljednjih nekoliko godina zaista mnogo razvio, kako u gospodarskom, infrastrukturnom, tako i u turističkom smislu. Ljudi pričaju o vama. I kad je prošle godine izašao članak o Zadru u New York Timesu, to je definitivno bio jedan od okidača da ponovo razmislim o Zadru. Ponovo, jer sam odavno razmišljala o vašem gradu kao našoj sljedećoj ponudi za putovanja, no jednostavno niste bili na dobroj razini. Nedostajalo je malih boutique hotela, odnosno luksuznijih smještaja, ali i ponude koja bi to popratila. Sad su se stvari konačno promijenile, što je za vas, ali i mene, odlična stvar.

Došla sam sad na tjedan dana sa svojom savjetnicom na prođemo sve što nas zanima i kako bi skrojili posebne ponude za svoje goste. Jedrili smo do Kornata, jeli morske specijalitete u malim, obiteljskim konobama, bili smo u zaleđu, kušali kvalitetna vina i naravno obišli Poluotok s vodičem kojeg su nam preporučili. Povijest ovog grada je fascinantna, svaki kamen ima priču i to je, osim naravno savršene prirode i kvalitetne ponude, ono što naše goste zanima. Jer naši su gosti visoko obrazovani, dobre platežne moći te ih se ne može samo tako "preveslati". Ne možete im prodavati maglu i ne želimo da to itko pokuša. Zato smo uvijek u kontaktu s našim gostima i za vrijeme njihovog boravka u Hrvatskoj i nakon putovanja, kako bi saznali dojmove i provjerili da li je sve prošlo u najboljem redu. Uglavnom bude baš onako smo zamislili.

Dakle, kako ćete predstaviti Zadar svojim klijentima i na vašim službenim web stranicama?
- Pa, dok apsolutno sve ne provjerimo, ne prođemo sami, ne okusimo i doživimo te ne složimo turu onako kako želimo, ne mogu vam to još otkriti. Za sada smo u raznim pregovorima, tako da trenutno Zadar neće još biti uvršten na našu listu, no nadamo se da će se to uskoro promjeniti.

Što ponajviše savjetujete svojim gostima prije odlaska na put? Upozorite ih možda na neke stvari koje mogu očekivati od Hrvata?
- Iskreno, savjetujemo im da se opuste! Ha, ha, znam da zvuči čudno, ali naši su gosti poslovni ljudi koji izrazito puno rade i koji se bave ozbiljnim, zahtjevnim poslovima. Tako da kad odu konačno na to putovanje, jako im se teško prebaciti na taj "opušteni mode". Moramo im često govoriti da zaborave na to što je sljedeća stvar koju će raditi ili ako imaju kakvu rupu među turama, savjetujemo ih da ne pitaju što će raditi u tih dva sata, već da uživaju, da zaborave na vrijeme, da jednostavnu budu! Mamma mia! Ono što ja pokušavam s ovim posebno skrojenim putovanjima je da se budu prisutni, uživaju u baš trenutku u kojem momentalno jesu, a ne da konstantno razmišljaju o tome koja je sljedeća stavka koju "moraju" vidjeti ili "odraditi"

Uvijek im savjetujemo da se ugledaju na lokalce, posebno Dalmatince, koji zaista znaju uživati u trenutku.

 

Kako nas vide Amerikanci?

Za većinu američkog tržišta, Hrvatska se i dalje smatra egzotičnom i vrlo poželjnom destinacijom. Većini je na "bucket-listi". U suštini, Amerikanci još uvijek ne poznaju dobro geografiju, pa ni povijest i kulturu Lijepe naše, što nije isto u usporedni s europskim zemljama, poput Velike Britanije, Italije, Francuske, Španjolska, itd. Koje su puno više eksponirane, godinama. Imajte na umu da samo jedna trećina stanovništva Sjedinjenih Američkih Države imaju valjane putovnice – pojasnila nam je situaciju Wanda Radetti. Dodala je također kako su lanjski događaji, posebno uspjeh nogometaša na Svjetskom prvenstvu, uvelike utjecali na povećani američki interes za boljim poznavanjem Hrvatske.

- Također, bitnu je ulogu odigrala i filmska indrustija, odnosno sve popularnije serije, koje su recimo Dubrovnik vinule u visine. Prekrasne slike obale i nacionalnih parkova pobuđuju znatiželju i zanimanje, često kao rezultat on-line vijesti, koje su dostupne širim masama. Dakle, za Amerikance koje zanima kultura i povijest, Hrvatska je doista egzotična i bogata destinacija, koju vrijedi otkriti – zaključila je Wanda.

26. studeni 2024 00:24