StoryEditorOCM
4 kantunaNAJVEĆI HRVATSKI PROIZVOĐAČ RIBE OVAJ TJEDAN LANSIRA JEDINSTVENI PROIZVOD NA SVIJETU

Goran Markulin: Zahvaljujući Cromarisu Zadar postaje najznačajniji centar za proizvodnju ribe na Mediteranu, a naše skin pakiranje fileta od orade, brancina i hame, oduševit će potrošače!

28. kolovoza 2019. - 12:30
markulin1-230819

Tvrtka Cromaris od ovoga tjedna počinje s prodajom novih proizvoda, fileta od orade, brancina i hame te kotleta od hame, u skin pakiranju, tankoj vakuumiranoj foliji otpornoj na vodu. Riječ je o najmodernijoj tehnologiji pakiranja ribe na svijetu kakve dosad nije bilo na našem tržištu, a prisutna je na tržištima SAD-a i Francuske, ali gotovo isključivo u industriji lososa, gdje je napravila odlične rezultate. Priprema za ovu najnoviju investiciju Cromarisa trajala je gotovo dvije i pol godine, a vrijednost nove linije postavljene u pogonima tvrtke na području luke Gaženice u Zadru, bazirane na njemačkoj i švicarskoj tehnologiji, iznosi više od tri milijuna kuna.

- Fileti i kotleti od svježe mediteranske ribe iz Cromarisova uzgoja potpuno su otkošteni i trebaju samo 10-15 minuta za pripremu obroka. Naime, kao jedan od glavnih razloga manje konzumacije ribe potrošači ističu kompliciranu pripremu, odnosno čišćenje ribe, pogotovo mladi potrošači, koji su svjesni zdrave hrane, ali nemaju znanja o čišćenju ribe, niti ga gdje imaju naučiti. Zato cijela industrija prerade ribe ide u smjeru fileta i očišćene ribe, jer to olakšava konzumaciju i povećava potrošnju ribe, odnosno zdrave hrane - kaže Goran Markulin, direktor Cromarisa, najveće hrvatske tvrtke za proizvodnju ribe i sedmog proizvođača orade i brancina na svijetu, koja djeluje unutar sastava rovinjske Adris grupe. Razgovor smo vodili u sjedištu Cromarisa u Zadru koji će, prema tvrdnjama Markulina, vrlo brzo postati najznačajniji centar za prozvodnju ribe na Mediteranu.

Zašto ste se odlučili na skin pakiranje? Što će ono donijeti na našem, ali i europskom tržištu mediteranske ribe?
- Cromaris je prvi u svijetu proizvođač brancina i orade s ovakvim pakiranjem. Takvo pakiranje trenutno postoji u industriji lososa u određenim zemljama, također neki trgovci u veleprodaji u Italiji, Francuskoj i Engleskoj koriste takvo pakiranje, ali u njega ne stavljaju svoje proizvode nego proizvode koje kupe. Razlika između Cromarisa i takvih trgovaca koji pakiraju ribu je u tome da mi ribu pakiramo čim izađe iz mora, a neki trgovac u primjerice Njemačkoj naruči ribu koja tri dana putuje do njega i onda je tek pakira. Dakle, to po kvaliteti nikako ne može biti isti proizvod. Očekujemo da naš proizvodi bude na najvišoj razini kvalitete i očekujemo da će to naši potrošači prepoznati.

Što se tiče najvećih svjetskih uzgajivača orade i brancina iz Grčke, Turske i Španjolske, u ovom trenutku, nitko nema ovakav proizvod kakav mi sada lansiramo. Inače, Turska proizvodi 158 tisuća tona, Grčka oko 100 tisuća tona, Španjolska oko 35 tisuća, Italija je na 17 tisuća tona, a Hrvatska na 13 tisuća tona. Iza nas su Francuska, Portugal, Cipar, Malta i druge mediteranske zemlje.

U kojoj će gramaturi biti novi proizvodi?
- Svi fileti orade, brancina i hame su egalizirani na 130 grama, a uz njih imamo i kotlet hame od 200 grama. Takav proizvod omogućava idealnu porciju za potrošača gdje on može u izrazito kratkom vremenu pripremiti svoj obrok i unutar tjedna, a ne samo petkom, i pojesti izuzetno kvalitetan riblji obrok. Radi se o potpuno svježim filetima i kotletima, napravljenima od potpuno svježe ribe, koji će više puta tjedno biti dostavljani u naše najveće trgovačke centre.

Koliko će nova linija otvoriti novih radnih mjesta?
- Nova linija će zaposliti 15-ak novih radnika. Cromaris inače danas zapošljava 520 ljudi, a kada je Adris grupa krenula s postavljenjem Cromarisa bilo je 184 zaposlena.

Hoće li nova linija uspjeti pokriti ključna tržišta s novim proizvodima?
- Kapacitet linije je ogroman. U dvije do tri iduće godine očekujemo proizvodnju između 300 i 400 tona filetiranih proizvoda u skina pakiranju. Takvih proizvoda na tržištu uopće nema i do kraja godine proizvodi će sigurno biti dostupni na tržištu Italije, a nakon toga Francuske i Njemačke. Očekujemo da najkasnije do početka iduće godine proizvodi budu distribuirani na četiri ključna tržišta. Vidjet ćemo kako će se to sve skupa razvijati. Već smo razgovarali sa svim trgovcima u tim zemljama i interes za novi proizvod je stvarno velik. Prema poslanim uzorcima dobivamo vrlo pozitivna mišljenja od strane naših partnera.

Koliko iznose ukupna ulaganja u proizvodnju i lansiranje novih skin proizvoda?
- Prvi koncept je napravljen prije više od dvije godine. Ukupno ulaganje će ovisiti o lansiranju, koje je u tom procesu najskuplje. Želim istaknuti da se radi o potpuno novoj tehnologiji i proizvodu kojeg na tržištu nema. Niti jedan proizvođač ribe na Mediteranu ne nudi ništa slično u Hrvatskoj, Italiji, Njemačkoj, Francuskoj... Mi izlazimo s potpuno novim konceptom, u skladu s vizijom Cromarisa da bude prepoznat po svježini, najvišoj kvaliteti i inovativnosti proizvoda. To nas svrstava među lidere u industriji u cijeloj Europi i na takva način ćemo nastaviti.

Osim po pakiranju, po čemu se vaš proizvod izdvaja od konkurenata iz primjerice Turske, Grčke ili Španjolske?
- Govorimo o lansiranje svježih fileta koji su obrađeni na najkvalitetniji način, što znači da su otkošteni. Kad naime govorimo o filetima brancina i orade, klasičan filet sadrži neke kosti jer je takav tehnološki proces, no mi iz ovih fileta dodatno ručno vadimo sve kosti. Isto tako skidamo određene druge dijelove fileta tako da potrošaču ostaje samo onaj najkvalitetniji dio mesa brancina i orade. Takav način rada podrazumijeva u prvoj mjeri da morate imati najkvalitetniji i dovoljno veliku ribu, a naš filet je relativno velik.

Drugo, Cromaris je putem receptura kojima godinama hrani svoju ribu uspio dobiti izrazito visoku nutritivnu vrijednost ribljeg mesa. Na primjer, omjer omega-3 i omega-6 masnih kiselina u našoj ribi je oko 1 što je preporučljiva razina ovih kiselina od strane nutricionista, dok standardni omjer tih kiselina kod proizvođača koji koriste komercijalnu hranu na tržištu, za oradu i brancin kreće se od 0,3 do 0,7. Odnosno imaju više omega-6 masnih kiselina u ribi, što je manje povoljno za potrošača nego omega-3 masne kiseline. Cromaris taj dio odrađuje putem receptura svoje hrane i kontrole riblje hrane i na taj dio smo posebno ponosni jer smo svojim potrošačima omogućili još zdraviji i još kvalitetniji obrok. Naravno, svi naši fileti i kotleti koji budu lansirani u skinu rađeni su isključio od naše ribe, što znači da se radi o izrazito svježem i kvalitetnom nutritivnom obroku.

Prošlu godine Cromaris je završio s dvoznamenkastim rastom, oko 11 posto. Očekujete li slične rezultate i ove godine?
- Ukupni Cromaris bilježi izuzetno visoke stope rasta pa tako ove godine očekujemo da ćemo prijeći proizvodnju od 10 tisuća tona, što je bio drugi strateški cilj koji je postavljen od Adrisa i Cromarisa zajedno. U trenutku kada je Adris grupa osnovala Cromaris proizvodnja je bila oko tisuću tona, tako da je prosječna godišnja stopa rasta prodaje Cromarisa viša od 20 posto. U tom smjeru želimo nastaviti.

Cromaris je danas sedma po veličini tvrtka u svijetu po proizvodnji brancina i orade i mediteranskih vrsta ribe te najbrže rastuća tvrtka u industriji u zadnjih 10 godina što se tiče proizvodnje mediteranskih vrsta ribe. Zahvaljujući prvenstveno ulaganjima Adris grupe naših danas sedam uzgajališta posjeduju najnoviju tehnologiju uzgoja. Osim toga imali smo investiciju u mrijestilište u Ninu koja je iznosila blizu 17 milijuna eura gdje je izgrađeno mrijestilište kapaciteta 40-ak milijuna komada ribe, što nas svrstava među najveća mrijestilišta brancina i orade u Europi. Isto tako izgrađena je nova prerada te i dalje mislimo ulagati u preradbene kapacitete kako bi proizvodili proizvode dodatne vrijednosti.

Koliko je Adris grupa dosad investirala u razvoj Cromarisa?
- Dosadašnje investicije Adrisa u Cromaris iznosile su približno milijardu kuna u ovih deset godina. Govorimo o investicijama u opremu, građevine, ali isto tako i obrtni kapital. Naime, ova industrija je vrlo zahtjevna po obrtnom kapitalu jer mi defacto u prosjeku dvije i pol godine uzgajamo ribu. To znači da ako imate 1000 tona proizvodnje, a želite ići na 2000 tona proizvodnje, morate dvije i pol godine hraniti ribu i raditi na mlađi, što nosi ogromna financijska sredstva. Za povećanje proizvodnje s tisuću na dvije tisuće tona morate uložiti dodatnih 50-60 milijuna kuna, što u opremu, što u samu ribu, da bi je za dvije i pol godine mogli prodavati. Zbog tih je ciklusa industrija vrlo zahtijevna i zato su ulaganja velika.

Adris planira uložiti dodatnih 50-ak milijuna eura u idućih tri do četiri godine za daljnji razvoj Cromarisa. Krucijalno je da Cromaris 83 posto svoje proizvodnje izvozi, prisutni smo na 15-ak različitih tržišta od kojih je najznačajnija Italija s udjelom od nešto više od 40 posto prodaje, ali i niz drugih značajnih zemalja, kao što su Austrija, Njemačka, Francuska, Slovenija, Poljska, Češka, odnosno sve zemlje srednje i zapadne Europe su u našem fokusu.

Planirate li širenje na tržišta Bliskog istoka i arapskih zemalja?
- Ovdje primarno govorimo o industriji svježe ribe koja ima rok trajanja između 10 i 14 dana i samim time tržišta na velikoj udaljenosti poput Srednjeg istoka, SAD ili Azije, teško su dostupna osim specijaliziranim prijevozima, na čemu još uvijek nismo radili. Naime, osnovni koncept Cromarisa je da nudimo najbolju kvalitetu u industriji svježe mediteranske ribe, što znači da nudimo najsvježiju ribu. Primjerice, naši kupci u Italiji naruče danas ribu, a mi je danas izlovimo i dan kasnije njima isporučimo. Dakle unutar 24 sata od izlova dostavljamo ribu što naša glavna konkurencija iz Grčke i Turske nije u mogućnosti.

Najviše izvozite u Italiju? Koliko je talijansko tržište važno za razvoj poslovanja Cromarisa u budućnosti?
- Italija je najveće tržište brancina i orada na svijetu i čini gotovo četvrtinu svjetskog tržišta i Cromaris je na tome izradio svoju osnovnu konkurentsku prednost. Jednostavno, svježina je sama po sebi sinonim za kvalitetu u industriji svježe ribe, plus načini na koji proizvodimo ribu, plus Jadransko more, plus svi tehnološki postupci koji su na bitno višoj razini od nekakvog prosjeka industrije, omogućavaju nam da smo na talijanskom tržištu pozicionirani kao premium brend riba. Cromaris je u Italiji pojam za premium brancina, oradu i hamu, a time uspijevamo dobiti bolje cijene od naše konkurencije iz Grčke i Turske.

Cromaris u ovom trenutku ima paletu od preko 300 proizvoda, kakvi su planovi s uzgojem ribe?
- U ovom trenutku Cromaris uzgaja oradu, brancina i hamu, uzgajamo organski brancin i oradu kao posebnu vrstu, i također radimo na novim eksperimentalnim vrstama. One u ovom trenutku još nisu dostupne u prodaji, ali ih planiramo lansirati u dogledno vrijeme, poput zubaca i nekih drugih vrsta. Međutim, te su tehnologije još uvijek eksperimentalne. Primjerice, zubaca u svijetu nitko ne uzgaja osim nas jer je vrlo zahtjevan i tu još uvijek treba dosta rada da bi se mogao komercijalno plasirati.

Zašto je toliko zahtijevan uzgoj zubaca?
- Zubatac je izuzetno osjetljiva riba, veliki je kanibal, napadaju jedni druge, imaju veliki mortalitet, a u svijetu ne postoji tehnologija uzgoja, što znači da ne postoji razvijena hrana specijalizirana za njih. De facto sve radimo iz početka. Dosad smo imali nekoliko pokušaja, ali nisu bili na razini koju mi želimo i koja bi bila komercijalno isplativa. Ali nismo odustali i ako bude sve u redu za dvije do dvije i pol godine mogli bi imati određenu proizvodnju. Cromaris će sigurno u budućnosti ponuditi još neke nove vrste ribe.

Pokušavali ste s uzgojem romba, kakva su tu iskustva?
- Ozbiljan uzgoj romba postoji samo u Španjolskoj. Romb se mora uzgajati na kopnenom sustavu jer je preosjetljiv na promjenu temperature mora. Svako zatopljenje mora iznad 23 ili 24 stupnja dovodi do njegovog ugibanja. Zbog toga je kompletna proizvodnja bazirana na kopnenom sustavu, a to su ogromne investicije, jer se tijekom cijelog ciklusa kontrolira temperatura mora. Nije isključeno da se u doglednoj budućnosti okušamo u tome, ali ovog trenutka nam romb nije u fokusu.


 

Strateške prednosti Hrvatske prepoznaje i EU
- S obzirom na to da sam na poziciji predsjednika grupe akvakulture Hrvatske gospodarske komore, mogu reći da u industriji svježe ribe u akvakulturi Hrvatska ima nevjerojatnu poziciju, ima određene komparativne prednosti koje je u drugim industrijama, poglavito prehrambenoj, teško steći, a to je: prvo, blizina najvećih zapadnoeuropskih tržišta koja zbog kratkog roka trajanja proizvoda igraju izuzetnu ulogu. Mi tu s dobrom organizacijom možemo biti najbrži i najbolji na tržištu. I druga komparativna prednost je Jadransko more koje samo po sebi daje ribu bolje kvalitete od nekih drugih europskih mora i ljudi koji se bave svježom ribom tu razliku jednostavno prepoznaju. To su dvije stvari koje su dugoročne i nitko nam ih ne može uzeti i na njima se može graditi dugoročna pozicija hrvatske riblje industrije na tržištu. U tom kontekst nije nebitno reći da u okviru europskog fonda za pomorstvo i ribarstvo Hrvatska ima sedmi po veličinu budžet od 27 zemalja što znači da i sama EU razumije i respektira snagu Hrvatske i ulogu koju imamu u toj industriji na karti Europe – smatra Goran Markulin.


 

Nastaviti godišnji rast proizvoda dodane vrijednosti od 30-ak posto
- Ulaganje u novu proizvodnju u skladu je s dugoročnim ciljevima Cromarisa i onim što naša tvrtka nastoji, a to je svoje proizvode približiti potrebama potrošača, poglavito s provodima dodatne vrijednosti. Prihodi od prodaje proizvoda dodatne vrijednosti iznose 43 posto ukupnih prihoda Cromarisa u prvih sedam mjeseci, a lansiranjem novih proizvoda očekujemo da taj udio do kraja godine bude još veći. Cromaris je 2013. usvojio strategiju u kojoj je prepoznao da samo uzgoj ribe nije dovoljan da bi se raslo, već da treba razvijati i ulagati u proizvode dodatne vrijednosti, kao što su fileti, dimljena riba, organski uzgojena riba i slično. Udio prihoda od proizvoda dodatne vrijednosti godišnje brže raste od uzgoja i sada iznosi oko 43 posto, a lansiranjem novih proizvoda u skin pakiranju cilj je u roku godinu, godinu i pol dana, prijeći 50 posto. Cromaris će nastaviti dalje s razvijanjem takvih proizvoda koji nam godišnje rastu 30-ak posto – najavljuje direktor Cromarisa.

19. travanj 2024 16:57