StoryEditorOCM
4 kantunaKREĆE NAJVEĆI ZADARSKI PROMETNI PROJEKT VRIJEDAN 26 MILIJUNA KUNA

Tuđmanova ulica proširuje se za javni prijevoz i bicikliste, ali to je samo početak: čitav grad se uvezuje u Inteligentni transportni sustav kojim će se upravljati iz jednog mjesta

Piše M. Kalajžić
12. rujna 2019. - 14:49
promet.JPG

Uređenje Ulice dr. Franje Tuđmana dio je projekta implementacije Inteligentnog transportnog sustava (ITS) Zadra koji će se realizirati povlačenjem sredstava iz Europske unije u ukupnoj vrijednosti većoj od 26 milijuna kuna, što je jedan od najvećih prometnih zahvata u gradovima na području čitave Hrvatske. Pročelnik Upravnog odjela za prostorno uređenje i graditeljstvo Darko Kasap objašnjava kako je uopće došlom do tog strateški najvećeg prometnog projekta u Zadru.

- Dva ključna dokumenta prethodila su izradi masterplana Sjeverne Dalmacije: revidirana Prometna studija grada Zadra i Program energetske učinkovitosti u prometu. Ta su dva dokumenta sagledala u cijelosti prometovanje na području grada Zadra, sve kritične točke i segmente na kojima bi se trebala dogoditi poboljšanja i neke promjene, a između ostalog iz toga se izrodio koncept izgradnje Inteligentnog transportnog sustava odnosno ITS-a. Ciljevi svega toga bili su unaprjeđenje sigurnosti prometa, zaštita okoliša, pravovremenog informiranja vozača, smanjenje vremenskog intervala putovanja... U konačnici bi to trebalo dovesti do usvajanja modela upravljanja prometom u tipičnim i atipičnim situacijama, a ovo zadnje podrazumijeva izgradnju odnosno uspostavljanje tzv. dispečer rooma, odnosno centra iz koje bi se naše prometno redarstvo u Komunalnom odjelu proširilo i opremilo, te bi upravljalo cjelokupnim prometom na području grada Zadra. U tom obliku do sada to nije imao niti jedan grad u Hrvatskoj, u čemu je Zadar svojevrsni pionir i preteča – ističe Kasap.

Zadar je praktički i prije donošenja republičkog prometnog masterplana imao sve spremno s navedena dva dokumenta, samo što se moralo čekati donošenje prometne strategije na razini države, da bi se onda moglo dobiti zeleno svjetlo za strateški dokument Zadra.

- Na neki se način išlo ispred vremena, a tek je sada sve skupa rezultiralo da se moglo te projekte kandidirati i dobiti određena sredstva. U Gradu Zadru smo procijenili kroz strateško planiranje, s obzirom da će Hrvatske ceste rekonstruirati dio Tuđmanove ulice do križanja s Murvičkom ulicom, da mi nastavimo rekonstruirati tu prometnicu u četiri traka sve do Vruljice, a onda nastavimo i dalje s rekonstrukcijom. Razlog je taj što je ta prometnica po opterećenosti druga prometnica odmah iza Bulevara, odnosno Ulice Ante Starčevića koja je kroz rekonstrukciju Hrvatskih cesta praktički već obnovljena. A uz to ćemo semaforska raskrižja na tom potezu, a i sva ostala semaforska raskrižja, umrežiti, da imamo mogućnost video nadzora na tim semaforima i njihovog upravljanja. Bilo da se dogodi neka nezgoda pa se otvori neki novi pravac ili zastoj zbog gužve, pritisak, neko izvanredno događanje. Moći će se upravljati propusnosti iz određenog smjera, bilo da se radi o odlasku s posla, dolasku u škole, ujutro kad svi dolaze u grad pa je potrebno otvoriti duži interval prema gradu... To bi trebalo rezultirati modernim upravljanjem prometom, uz usvajanje svih modernih tehnologija – objašnjava Kasap.

Iznos od 26 milijuna kuna europskih nepovratnih sredstava pozamašan je iznos, ali ujedno i obavezuje da se sve mora odraditi strogo poštujući rokove.

- Mi moramo u kratkom periodu odraditi otkup zemljišta kod TIZ-a jer tu dolazi do širenja ceste, jednim dijelom će se ući i u prostor Sveučilišnog kampusa, a svi pitaju i kako će se četverotračna cesta izvesti između Trgovačkog centra na Relji i niza poslovnih prostora nasuprot gdje se trenutno nalazi velika kockarnica. Dakle i tamo će stati četiri traka s dva nogostupa koji će u sebi uključivati i biciklistički promet. Od četiri prometna traka, dva će biti označena žutom linijom što znači da će prednost prvenstva u prolazu imati javni prijevoz – autobusi i taksi vozila - jer želimo ovim projektom i unaprijediti korištenje javnog prijevoza da bude brži, točniji i kvalitetniji, a samim tim onda i smanjiti emisiju Co2, povećati energetsku učinkovitost s manje stajanja na raskrižju sa zelenim valom, većim korištenjem javnog prijevoza i biciklista u odnosu na automobile. To su sve argumenti pomoću kojih smo mi uspjeli dobiti sredstva za rekonstrukciju ovih prometnica, temeljem svih dokumenata kojima smo opravdali važnost te prometnice - kaže Kasap.

- S otkupom zemljišta na Tuđmanovoj ulici krenulo se već i to procjenom vrijednosti zemljišta, nakon čega će se preko Ureda Državne uprave otkupljivati zemljište za što je novac iz gradskog proračuna za ovu godinu već predviđen. Procjene su da bi se koncem ove ili početkom iduće godine već moglo krenuti u raspisivanje natječaja za izvođača radova. Važno je da se to terminski poklopi u segmentu kada završe Hrvatske ceste rekonstrukciju svoga dijela Tuđmanove ulice do Murvičke, kako bi se onda nastavilo dalje. Projekt uključuje i tzv. pametne čekaonice za autobuse koje će u sebi sadržavati displej s informacijama o dolasku autobusa i drugim podacima, ali i displejima koji bi vozačima davali informacije o količini slobodnih parkirnih mjesta na javnom parkingu, o eventualnim gužvama na pojedinim dijelovima grada i slično, što je također bio sastavni dio spomenuta dva dokumenta. Pri tome zajedno surađuje nekoliko gradskih Upravnih odjela i agencije Inovativni Zadar, pa se među ostalim razmišlja u skladu s prostornim planiranjem i o formiranju velikih javnih parkirališta na četiri glavna ulaza u grad: Žmirići, Bokanjac, Crno i kod Intermoda, odakle bi se onda javnim prijevozom u sklopu plaćene parking karte prevozili turisti kako se ne bi vršio pritisak na centar grada, ističe Kasap.
 

NOVA PROMETNICA KOD BOLNICE IPAK FUNKCIONIRA

- Uređenje Bulevara s produžetkom prema Bolnici i nekadašnjem rotoru sadržava u sebi projekt uređenja Tuđmanove ulice. Tek tada će projekt rekonstrukcije Bulevara do Ravnica biti zaokružen i tek se tada može govoriti o završetku tog projekta. Dok on nije gotov, traje vremenski period u kojemu se mogu neki nedostaci ispraviti, kao što su stupovi ispred bolnice koje evidentno treba maknuti s nogostupa. Sama prometnica generalno je dobar projekt koji dovodi u sam prostor Ravnica promet u mirovanju kako je sam Niko Bašić nazvao buduću zamišljenu garažu, što je opet sve skupa usklađeno sa strategijom razvoja grada Zadra. Sigurno se u tom projektu neke stvari moglo bolje i kvalitetnije napraviti kao u svakom projektu, možda se malo više otišlo vremenom unaprijed, a pri tom mislim na rotor kod Bolnice o kojem je bilo puno riječi, ali generalno mislim da je to prometnica koja je trebala gradu Zadru. Uz sve svoje anomalije koje je donijela, mislim da vrijeme polako pokazuje da ona funkcionira – istaknuo je Darko Kasap o kontroverznom projektu Hrvatskih cesta.

 

ŠTO SE SVE DOBILO EUROPSKIM NOVCEM

Implementacija pametnih prometnih rješenja upotrebom novih tehnologija te IKT - Zadar Urban Mobility 4.0 (ZUM 4.0), projekt je pripremljen od strane Inovativnog Zadra i dostavljen Gradu Zadru, UO za EU fondove, kao jedinom prihvatljivom prijavitelju na natječaj za EU sredstva iz ITU mehanizma.
Projektom je planirano uspostaviti web portal i mobilnu aplikaciju za pametne telefone (Zadar Smart City Aplikacija) za pristup objedinjenim uslugama - informiranje, javni prijevoz, parkiranje, mogućnosti plaćanja raznih usluga različitim platnim metodama, zatim sustav elektroničke naplate u javnom prijevozu - najmanje 50 autobusa Liburnije d.o.o. opremljeno sustavom elektroničke naplate, sustav pametnog parkiranja, sustav informiranja u prometu i javnom prijevozu –„pametne“ autobusne stanice i zasloni uz prometnice - najmanje 20 autobusnih stanica opremljeno zaslonima za informiranje korisnika u javnom prijevozu i 3 autobusne stanice opremljene dodatnim sadržajima poput velikih zaslona za informiranje putnika, punjača za mobilne uređaje, wi-fija i sl. i centralni Informacijski Sustav (CIS) – središnji sustav za nadzor i upravljanje ostalim elementima projekta.

23. travanj 2024 22:28