FOTO: OBIŠLI SMO SVJETSKU LUKU GODINE ZA KRUZERE U DRUŠTVU DIREKTORICE REBECE V. PEVEC Otkrila nam je: kako je Gaženica nominirana za nagradu, kada će postati matična luka, kako će se razvijati i zašto želi da Zadrani na terminalu organiziraju koncerte!

FOTO: OBIŠLI SMO SVJETSKU LUKU GODINE ZA KRUZERE U DRUŠTVU DIREKTORICE REBECE V. PEVEC

- Prošla sam svijet, od Aljaske do Sydneya, i kad sam nakon dugo godina došla opet u Zadar, vidjela sam koliko se promijenio, izgradio, koliko je otišao naprijed. Vidjela sam toliki potencijal, ali i ubrzo shvatila da niti 30 posto toga nije iskorišteno. Mislila sam se, što napraviti, kako taj potencijal iskoristiti, kako ga svijetu predstaviti, kako eksponirati Zadar na kruzerskoj karti svijeta. Pozvala sam svoje suradnike iz marketinga GPH i dala im zadatak: pozicioniranje Zadra. Ubrzo smo shvatili da je najbolji način neka nagrada. Nagrada koja će odjeknuti. Napravili smo tekst, složili našu priču i doslovno u zadnja 24 sata nominirali Zadar za Seatrade Cruise Awards. Rekli smo, ako prođe, prođe.

Prvi šok je bio što su nam uopće prihvatili nominaciju. Drugi šok je bio kad sam jedne subote kasno navečer dobila poruku da je Zadar ušao u finale izbora. Nisam vjerovala! Ozbiljno sam mislila da se netko s nama šali! Treći šok doživjela sam na večeri u Hamburgu. Do zadnjeg trenutka nismo mogli ni pretpostaviti da ćemo dobiti nagradu. Kad su pročitali Zadar kao dobitnika, krenule su suze, grljenje, počela je fešta. Jer, postali smo najbolja luka godine za kruzere na svijetu...

Ispričana ovako neformalno, izgleda kao priča iz bajke. Ali ovo nije ni priča ni bajka, nego put kojim je nova zadarska međunarodna putnička luka u Gaženici osvojila najprestižniju nagradu u industriji, postavši dio elitnog društva brodova za kružna putovanja. U finalnoj konkurenciji s japanskom lukom Yokohama i norveškom OldenLeona, zadarska Gaženica proglašena je najboljom Lukom godine 2019. na svijetu za kruzere.

- Ljudi još uvijek nisu svjesni što ta nagrada znači i što je Zadar dobio. Nisu svjesni kakve Zadar ima kapacitete i što s ovakvom infrastrukturom može napraviti – priča Rebeka Victoria Pevec, glavna menadžerica međunarodnog putničkog terminala Nove luke Zadar u Gaženici. Gospođa Pevec je predstavnica koncesionara, tvrtke Zadar international port operation (ZIPO), koja je dio turskog Global ports holdinga (GPH), najveće tvrtke na svijetu za upravljanje lukama za kruzere. Kad su prije nešto više od godine dana na međunarodnom natječaju dobili 20 godišnju koncesiju za međunarodni putnički promet, zadarska luka bila je – uz luke u Valetti, Barceloni, Veneciji, Raveni, Malagi, Lisabonu, Havani, Singapuru, Bodrum, Antalyja, Bodrum, Bar... - trinaesta u njihovom portfelju. Gospođa Pevec se u petak novinarima pohvalila kako je GPH svojoj kruni luka sa svih krajeva svijeta, pridružila dragulj, luku Nassau na Bahamima. Jednostavnije rečeno, zadarska luka u upravljačkim je rukama kompanije koja operativno vodi mrežu možda najatraktivnijih kruzerskih destinacija na svijetu.

- Da, Venecija i Dubrovnik su svima poznate destinacije i mi se s njima još uvijek ne možemo uspoređivati. Ali, ako uzmete u obzir razvojne mogućnosti Zadra i, primjerice, Dubrovnika, vidjet ćete da dugoročno Zadar ima veći potencijal od Dubrovnika. Dubrovnik je uhodana destinacija, ima povijesni grad, Elafite i žičaru, ali Zadar, on ima sve. Ima kulturu, povijest, adrenalinski turizam, prirodne ljepote, blizinu pet nacionalnih parkova, Kornate, zadarske otoke... Pa mi Zadar reklamiramo kao luku najbližu Plitvičkim jezerima. Sat i pol vremena od Zadra možete dohvatiti toliko toga, od vinograda i Velebita do Krke i Šibenika. Niti jedna druga sredina na obali ni približno toliko ne nudi – objašnjava gospođa Pevec.

Tjedan dana nakon što se Zadar okitio titulom u Hamburgu zadarski novinari su pozvani u obilazak nove zgrade putničkog terminala i dvaju međunarodnih gatova s pet priveza pod koncesijom ZIPO-a. Na najdužem gatu upravo je pristao AIDAblu, njemački kruzer s 1487 putnika i 631 članom posade. Ploveća hotelska grdosija pristala je bez ikakvih problema, do njega je moguć prihvat još jednog takvog broda s preko dvjesto metara dužine te, na susjednom gatu još dva manja, s nekih 600-700 putnika. Kruzerski terminali u Gaženici u jednom trenutku mogu prihvatiti četiri kruzera s oko 14 tisuća putnika, i nikome se neće učiniti da je nastala gužva. Od kada je međunarodni promet iz zadarske gradske luke preseljen u Gaženicu prije pet godina, takva se situacija još nije dogodila, a najveće opterećenje bilo je početkom ove sezone, kada su uplovila dva kruzera s ukupno oko 6000 gostiju. 

U prostranim prostorima nove zgrade terminala, tih nekoliko tisuća putnika ni ne osjetite, iako dobar dio terminala još uvijek ne funkcionira punim kapacitetom. Još uvijek u funkciji nije "leteći most", skyway, za istovremeni iskrcaj i ukrcaj putnika na najvećem gatu, veliki dio terminala na drugom katu zgrade previđen za prijem putnika još čeka opremu, a prazno je i desetak poslovnih prostora. Zato pitamo gospođu Pevec po kojim je kriterijima Zadar zaslužio laskavu titulu kad je još toliko sadržaja izvan funkcije, kad se posao u luci nije ni uhodao kako treba, kada se tek treba dogoditi puna afirmacija svih njenih potencijala.

- Zadar je u Hamburgu dobio nagradu za napredak, za iskorak koji je kao kruzerska luka napravio u godinu dana. Prošle godine je naime otvoren novi putnički terminal, predstavljen je potencijal luke i njene mogućnosti. To je honorirano, kao nova ponuda na tržištu. Puni kapacitet luka će dobiti stjecanjem statusa home porta, matične luke neke kruzerske kompanije. Tada ćemo raditi iskrcaj i ukrcaj putnika, a to znači da će skyway – most koji vodi putnike do broda – dobiti svoju punu funkciju. Što se tiče poslovnih prostora, oni će se popuniti kroz godinu dana. Industrija kruzera je sezonski i jako fleksibilan posao. Morate biti spremni na puno toga i uvijek razmišljati unaprijed. Nikad se ne možete do kraj opustiti, ali uvijek morate pružiti maksimalnu uslugu i dobrodošlicu gostima, bez obzira na sve – odgovara gospođa Pevec.

Rebeka Victorija Pevec za sebe kaže da je po ocu prava purgerica, rođena u Zagrebu, na Trgu bana Jelačića, ali po majci je Splićanka. Osnovnu i srednju školu pohađala je u Zadru i Zagrebu gdje je napravila svoje prve profesionalne korake u hotelu Interkontinental. Seljenje roditelja po svijetu doveli su je do prvog kruzera gdje je počela kao barmenica. Nakon nekoliko mjeseci rada dobila je prvo unaprjeđenje, a ostalo je povijest. Jedan posao za drugim doveli su je do menadžerice hotela na brodu i kopnu, a zadnju godinu dana prije dolaska u Zadar radila je za kompaniju Viking, kao zamjenica generalnog hotelskog menadžera. U industriji kruzera je već 25 godina, prošla je gotovo sve poslove, od najnižih do najodgovornijih. Možda i zato se na početku susreta, bez razloga, ispričava za svoj hrvatski, jer ga govori izvanredno.

- Još uvijek se bojim pred nepoznatim ljudima javno govoriti hrvatski. Nemojte mi zamjeriti ako nešto krivo kažem - upozorava nas na početku obilaska terminala. Usput objašnjava koncesionarske ovlasti ZIPO-a, poziciju terminala i gatova u dijelu međunarodne luke, odvojene od trajektne luke lokalnog prometa kojim upravlja državna Lučka uprava Zadar, ali i uloge drugih koncesionara lučkih usluga, poput privezišta te carine, granične i pomorske policije, Lučke kapetanije i Lučke uprave, koji svi unutar zgrade imaju svoje prostore. Gospođa Pevec želi novinarima pružiti iskustvo gosta koji prvi put dolazi u zadarsku luku, od silaska s broda, prolaska preko gatova do ulaza u zgradu terminala, sigurnosne provjere, pregleda putovnica i skeniranja prtljage do ulaska u autobuse ili taksije na izlasku iz zgrade. Želi nam pokazati kako funkcionira taj sustav koji se aktivira ticanjem kruzer na gat i kojeg u jednom trenutku servisira više od stotinu ljudi.

- Nadam se da će se taj broj rasti porastom prometa u Gaženici. Naše prve tri godine uključuju brojna ulaganja kako bi maksimalno aktivirali kapacitete cijelog sustava. Tek nakon toga možemo razgovarati o zaradi, do tada je sve ulaganje, kao i u svakom drugom ozbiljnom biznisu, kaže, odgovarajući na pitanje je li točno da će u prvoj godini poslovanja u Gaženici ZIPO zabilježiti minus od oko milijun eura.

- Samo za sustav sigurnosti mjesečno izdvajamo oko 100 tisuća kuna. Naša tvrtka zato svakog mjeseca sufinancira naše aktivnosti s iznosom od 80 do 100 tisuća eura, kako bi imali dovoljno za plaćanje obveza održavanja, struje, vode i drugih usluga. Još uvijek ulažemo, i tako to treba biti, dok ne razvijemo sve djelatnosti iz kojih ćemo stvarati prihode i dobit. Prije svega tu mislim na home port – ističe direktorica Pevec.

Upravo taj home port, polazišna luka, ključ je uspjeha Gaženice. Sva ta velebna infrastruktura i prostrana zgrada terminala bit će dovedeni u pitanje ako Zadar ne postane matične luke za kruzere.

- Intenzivno radimo na tome. Pregovaramo, uskoro će sve biti poznato, vrlo smo blizu dogovora – ostaje tajanstvena direktorica na novinarske upite koliko su daleko od potpisa za home port. Sada se to čini, za najmanje dvije godine.

Home port donosi razvoj. Više putnika, više radnih mjesta, veći marketing, hotele, usluge prijevoza, autobusa, taksija. Kruzeri u matičnim lukama uzimaju opskrbu gorivom, vodom, hranom, posada se ukrcava i iskrcava, putnici dolaze dva do tri dana prije i isto toliko vremena ostaju u destinaciji nakon završetka ture. Kako je riječ o putnicima visoke platežne moći, u matičnoj se luci traži hotelski smještaj s četiri plus ili pet zvjezdica. Takvog u Zadru još uvijek nema, osim u Punta Skali, pa se direktorica Pevec nada da će lokalna zajednica u razvoj luke prepoznati svoj interes.

- Matična luka znači svaki tjedan do dva dolazak broda koji će ukrcati i iskrcati putnike, zamijeniti dijelove posade, obnoviti opskrbu i slično. Na razini godine, ovisno o kapacitetu broda, to može biti između 20 i 50 ticanja. Takvi brodovi mogu biti različitog kapaciteta, ali kompletna opskrba i druge usluge osiguravale bi lokalne odnosno domaće tvrtke. Mi već sada surađujemo s desetak domaćih tvrtki, uglavnom zadarskih, jer je osnovna politika kompanije outsourcing, osim vodećeg menadžmenta – objašnjava direktorica.

Na kraju obilaska odvodi nas u svoj ured, jednostavni bijeli stol s računalom i do njega jedan veće za sastanke. Kao i sama zgrada terminala, u njemu nema dizajnerskih ekshibicija i kiča, sve je maksimalno funkcionalno i jednostavno. Pored radnog stola stoji stakleno priznanje za Luku godine u obliku kapljice mora. Ponosa je na njega, iako smatra da bi se Zadar trebao opet natjecati, ali u drugoj kategoriji, za destinaciju godine.

- Zadar i za tu kategoriju ima potencijal kojeg još nije iskoristio. Kad uzmete u obzir sve komparativne prednosti Zadra, njegov položaj, blizinu, prometnu povezanost, modernu infrastrukturu, turističke sadržaje, očekivati bilo što drugo osim uspjeha je nelogično. Zato nam je vrlo važna suradnja s lokalnom zajednicom, zato želimo naš posao približiti svima, građanima, poduzetnicima i operativcima na ovom području. Zato je Zadar nama toliko važan jer pred njim je velika budućnost u kojoj mi kao globalna kompanija želimo sudjelovati.

 

Dani otvorenih vrata za građane

Kako su kruzeri sezonski posao trećinu godine međunarodni terminal nema svoju primarnu funkciju. To vrijeme i beskrajno mnogo prostora unutar putničke zgrade uprava želi ponuditi Zadranima za organizaciju različitih događanja, od promocija do koncerata, od izložbi do društvenih okupljanja. Osim toga, naglašava direktorica Pevec, želja je sam terminal i njegovu ulogu približiti običnim građanima. Zbog toga će u narednih šest tjedana, svakog petka, imati dan otvorenih vrata. Tko god bude htio moći će doći u Gaženicu i uz stručno vodstvo bit će proveden kroz terminal i gatove, dovoljno će biti prethodno samo se registrirati preko Facebooka na Zadar Cruise Port. Osim toga, želja direktorice Pevec je osnovati klub Zadrana - Zadar Crew Club - koji su radili ili rade na kruzerima diljem svijeta, s ciljem dodatnog povezivanja s lokalnom zajednicom i njenom bogatom pomorskom tradicijom.

 

U 2019. 84 dolaska i 185 tisuća gostiju

ZIPO je preuzeo terminal u Gaženici prošle godine u rujnu i u prvoj godini upravljanja zabilježit će 84 dolazaka kruzera s oko 185 tisuća gostiju. Prošle godine luka je imala 166 tisuće gostiju, a prema rezervacijama za 2020. godinu ta će brojka narasti na oko 220 tisuća. Kruzer sezona u Gaženici počinje u travnju, a ove će godine završiti 5. prosinca.

Naslovnica 4 kantuna

Najčitanije

DA LI JE KSENIJA GREGOV, NEZAVISNA VIJEĆNICA U SKUPŠTINI ZADARSKE ŽUPANIJE – VIDOVITA? Pet dana prije izbora ravnatelja škole javno je rekla tko će biti izabran, i to zato što ima stranačku iskaznicu HDZ-a! „Cijela škola bila je za dosadašnju ravnateljicu, ali politika je jača od svega!“

Pet dana prije izbora ravnatelja škole javno je rekla tko će biti izabran, i to zato što ima stranačku iskaznicu HDZ-a! „Cijela škola bila je za dosadašnju ravnateljicu, ali politika je jača od svega!“
Možda je Ksenija Gregov, nezavisna vijećnica u skupštini Zadarske županije – vidovita? Kako drugačije o...
Pet dana prije izbora ravnatelja škole javno je rekla tko će biti izabran, i to zato što ima stranačku iskaznicu HDZ-a! „Cijela škola bila je za dosadašnju ravnateljicu, ali politika je jača od svega!“