Mario Vuksan

ZAŠTO ZADRA NIJE BILO NI U ŠIROJ KONKURENCIJI ZA OVOGODIŠNJE TURISTIČKE NAGRADE? Turizam, profit i priznanja nose ozbiljni turistički profesionalci, a ne amateri na kojima se bazira Zadar!

ZAŠTO ZADRA NIJE BILO NI U ŠIROJ KONKURENCIJI ZA OVOGODIŠNJE TURISTIČKE NAGRADE?
Predsjednici uprava

U podjeli priznanja i nagrada na ovogodišnjim Danima hrvatskog turizma u Hvaru Zadarska je županija, u usporedbi s drugima, prošla osrednje, a sam županijski centar i glavni grad sjevernodalmatinske rivijere Zadar – nikako. Naravno, da nije barkarijola Zdenka Gregova (i njegovih kolega) koji jeste dobio nagradu "najbolji turistički djelatnik u pomorskom prometu", ali koji, izvorno, u stoljetnoj tradiciji prijevoza barkom od Brodarice do Poluotoka s turizmom, realno, nema puno veze.

Grada Zadra i njegovih turističkih resursa nije bilo u Hvaru ni u široj konkrenciji, a ono što su ocjenjvačka povjerenstva Ministarstva turizma, Hrvatske gospodarske komore i Hrvatske turističke zajednice prepoznala kao vrijedno, važno i kompetentno u toj djelatnosti događa se van Zadra i proizvod je i ponuda koja menadžerski, kreativno, operativno, kako hoćete, pripada profesionalcima. Turističkim, stručno osposobljenim profesionalcima. U čije je postojanje posumnjao, u svom premijernom intervjuu, nedavno izabrani novi direktor zadarske Turističke zajednice Mario Paleka. Što, naravno, jednako govori o njemu kao i o onima koji su ga izabrali, a koji će i ovaj put ostati gluhi i slijepi na činjenicu da Zadra nema u turističkom poslu ozbiljne razine. Bez obzira na povremena merketinška prizanja kojekavih bukerskih internet stranica.

Uglavnom, najviše je priznanja na zadarskom području pripalo i najstarijoj živućoj turističkoj tvrtki u ovom kraju – "Turisthotelu". U sastavu te tvtke je čudo od kampa, "Zaton Holliday Resort", među nama poznatiji kao Turističko naselje Zaon, u kojem je turistička ponuda odmora i višednevnog boravka dovedena do visoke razine s morem različitih sadržaja koji kamp nudi na nekoliko hektara površine. Nije čudno da je i najboljim turstičkim animatorom u Hrvatskoj proglašen iz tima TN Zaton, Juraj Kirchofer, kao što nije čudno da je najboljim hrvatskim hostelom proglašen "Tursithotelov" "Forum". Usput, zanimljivo je da baš u vrijeme masovne hostelizacije zadarske smještajne ponude, namijenjene turističkoj publici niže platežne moći, menadžeri "Turisthotela" od "Foruma", ma kako dobar i uspješan bio, žele (opet) stvoriti ozbiljan hotel.

Ne događaju se "Turisthotelu" poslovni uspjesi i priznanja slučajno: od vremena kada je iznjedren iz krila tada moćne Tankerske plovidbe ovu tvrtku vode i u njoj rade kvalitetni i školovani profesionalci, koji su u kvaliteti ponude i sadržaja prednjačili pred ostalima u istoj podvrsti turizma. I što je najvažnije, baš je "Zaton Holliday Resort" eklatantan primjer kako se najbolji turizam odvija van urbanih središta, a ne u njima, kao što je to slučaj sa Zadrom.

I drugo je ozbiljno priznanje, godišnja nagrada "Anton Štifanić", na ovogodišnjim Danima turizma otišlo ozbiljnoj i visokoprofesionalnoj tvrtki zadarskog kraja: biogradskoj "Iliriji". Priznanje je ova firma zaslužila za odličnu organizaciju u svijetu nautičkoj turizma eminetnom sajmu "Biograd Boat Show". Ni "Ilirija" do ovog priznanja, što je važnije, nije došla slučajno – još prije pola stoljeća je ta tvrtka krenula s nautičkim turizmom, kormilo posla su držali stručnjaci, majstori svoga posla i – rezultat i nagrade su tu.

Za razliku od ova dva primjera grad Zadar se teško može podići s nekim ozbiljnim turističkim poslom, ma koliko "Turisthotel" bio izvorno zadarska tvrtka, a sadržajno i koncepcijski ozbiljno, izuzevši "Falkensteinerovo" hotelsko naselje na Puntamici (i ta je all inclusive priča zapravo diskutabilna), nema što ponuditi. Ne računajući, naravno, nekoliko sjajnih malih hotela koji ovdje svjetle u mrtvoj bonaci. Grad Zadar još nije stvorio ozbiljnu i relevantnu, sadržajnu turističku priču niti koncept, a o nekakvoj pozitivnoj investicijoj klimi u turizmu kao važnoj, ili jedinoj nam preostaloj gospodarskoj djelatnosti, nema niti govora. Pa i ova saga s "Maraskinim" hotelom "Dogus grupe" još uvijek čami u magli iz nikom sasvim jasnih razloga. Jer sigurno ovaj projekt nije zaustavila Akcija mladih s hrvatskom zastavom na onom mulu ispred.

A da je sve to tako sa zadarskim turizmom i investicijskom klimom možda baš najbolje govore reakcije skupine buntovnika iz Akcije mladih. Baš su se iz stranke, koja često zna biti simpatična zbog glasnih kritika velikih političkih mastodonata, HDZ-a i SDP-a, usprotivili jednoj velikoj investiciji u turizam u ovom kraju, onoj u "Pašman rivijeru". Američki investitor Jeff Blackard javio se na natječaj u kojem je bio već ponuđen gotov koncept onoga što općina Pašman u svoje dvije uvale želi, a što se ovome svidjelo, u što želi uložiti i od čega očekuje profit.

Sad su se u Akciji mladih pobunili baš protiv koncepta kojeg Blackard nije donio sa sobom nego prihvatio, a svidjela se ta, već razrađena ideja nekome ili ne, riječ o orgromnom investicijom zahvatu (u pustim uvalama, a ne u nekom urbanom središtu) koji bi, na kraju, ponudio turizam ozbiljne razine i onaj za bogate.

Sada su ovim projektom, po Akciji mladih, ugroženi interesi malih izjamljivača u turizmu koji su, odjednom, postali najvažniji faktor turističke ponude u ovom kraju. Umjesto da bude obrnuto – da ozbiljne, visokoprofesionalne firme budu mainsteram turizma sad odjedom, pa i iz opozicije, kao da to nije politička pozicija već postavila, navijaju za amaterski, općenarodni i samoupravljački turizam, koji bi trebao biti alternativni oblik smještajne ponude.

I zbog kojeg je, ruku na srce, i sam grad Zadar postao gotovo beznačajan na turističkoj karti Hrvatske, što se ove godine vrlo jasno moglo uočiti i na Danima hrvatskog turizma. I što će se, vjerujte, vidjeti i u lošijem turističkom poslu ovoga grada sljedećih godina.

Naslovnica Kolona