StoryEditorOCM
Šibeniknove navike

Pandemija srozala promet u šoping centrima, iz Supernove u Šibeniku tvrde kako su trgovci spremni na izdašna sniženja

Piše Tihana Marović/SD
3. veljače 2021. - 15:30
Zagreb, 271120. Arena centar. Zbog pandemije koronavirusa u trgovackom centru Arena manje su guzve na dan velikih snizenja, Black Friday.Cropix

Koronavirus nam je oduzeo mnogo toga, u drugom su planu već duže vrijeme razni načini opuštanja, od posjeta kafićima i restoranima, vježbanja u zatvorenom, do kućnih posjeta i druženja, a pati i šoping, omiljena razonoda Hrvata i popularna mjera "bijega" od turobne svakodnevice.

Doduše, situacija u Hrvatskoj značajno je povoljnija nego u nekim drugim europskim zemljama gdje su trgovački centri već mjesecima zatvoreni. No, to ne znači da se ne moraju izboriti za tržišnu poziciju.

Prema rezultatima nekoliko različitih istraživanja, doznali smo kako su se potrošačke navike gotovo cijeloga svijeta, pa i Hrvata, u proteklih dvanaest mjeseci značajno promijenile, uglavnom se manje troši na odjeću i obuću, građani su skloniji štednji, a i tjeskobniji su i zabrinutiji zbog vlastitog zdravlja, što dovodi do pasivnijeg stava. Teže se i opustiti u šopingu pod maskama, pazeći na broj kupaca u trgovinama, razmak i dezinfekciju.

S druge strane, zaposlenici brojnih trgovina šoping centara boje se za svoje poslove, sve više se kupuje preko interneta, manje je posjetitelja, strahuju da ne završe na burzi rada, iako, tvrde, većih otpuštanja za sada nije bilo. Ipak, šuška se o tome kako se neki brendovi trajno povlače iz Dalmacije, od Lega preko turskog Kotona...

Zanimalo nas je stoga što se događa s dalmatinskim šoping centrima. Kako posluju, nadaju li se boljoj budućnosti, jesu li se prilagodili novim potrošačkim navikama, bilježe li pad posjetitelja i prodaje...

Iako smo kontaktirali sve veće šoping centre u Dalmaciji, na ovu temu s nama su odlučili porazgovarati tek iz dva centra koji posluju na tri lokacije; šibenske i zadarske Supernove i splitskog CityCentera One.

Nisu poslovali nešto manje od dva mjeseca u 2020. godini, a napominju kako im je drugi val pandemije u kasnu jesen negativno utjecao na posjećenost, te u tom segmentu bilježe - pad. Ipak, poslovanje im, smiruju svoje zaposlenike i građane, nije dovedeno u pitanje, a ne govori se ni o otkazima, ni o odlasku stranih brendova.

Iz Supernove pojašnjavaju kako je, s obzirom na situaciju, bilo realno za očekivati da se ostvareni promet, kao i broj posjetitelja, smanji u odnosu na prethodne godine.

- Svjesni smo situacije koja je za našu industriju u cijelome svijetu zaista izazovna. Trudimo se izaći u susret svim zakupcima te nastojimo pronaći modele kako bi se njihovo poslovanje održalo. Ni jedan naš zakupnik u Zadru i Šibeniku nije izašao iz prostora te vjerujemo da je to dijelom rezultat i naše dobre poslovne suradnje. Također, treba naglasiti da je situacija u Hrvatskoj daleko povoljnija nego u nekim drugim europskim zemljama gdje su trgovački centri već mjesecima zatvoreni - svjesni su teških okolnosti opstanka na tržištu.

Budući da su se navike potrošača promijenile i trgovački centri morali su doskočiti novim trendovima gdje glavnu riječ vode: zdrava prehrana, udobna odjeća i obuća i dostave. U spomenutom splitskom centru pokušali su stoga privući građane organizacijom City Pazara na kojem okupljaju lokalne proizvođače i trgovce s kvalitetnim proizvodima i namirnicama. Bio je to, kažu, dobar potez. S druge strane, centri su morali uložiti u organizaciju i provedbu svih propisanih epidemioloških mjera.

To podrazumijeva angažiranje dodatnih službi, ulaganje u dezinficijense, dozatore, ventilaciju, dezinfekciju i brojne druge stavke kako bi omogućili sigurnu kupnju. Mjere, napominju naši sugovornici, svi u potpunosti provode.

Za kraj, zanima nas kako prolaze zimska sniženja.

Prošle godine u ovo doba još se uvijek opušteno kupovalo, družilo i posjećivalo trgovačke centre. Iz Supernove kažu kako su trgovci spremni, s obzirom na trenutnu situaciju, dati izdašnije popuste. Odazivom kupaca su zadovoljni, no smatraju kako je to neusporedivo s prošlom godinom.

Samo rijetki rasli: najviše pao promet odjeće, cipela i - motornih vozila

Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, ukupan promet od trgovine na malo, u prosincu 2020. u odnosu na isti mjesec prethodne godine nominalno je pao za 4,1 posto. Najveći pad prometa prisutan je u sektoru tekstila, odjevnih predmeta, obuće i kožnih proizvoda, i to za 31,1 posto, te motornih vozila, dijelova i pribora za motorna vozila, gdje se bilježi pad od 26,1 posto.
U 2020. samo su tri trgovačke struke ostvarile porast prometa u odnosu na prethodnu godinu i to: trgovina internetom ili poštom (rast za 12,6 posto), farmaceutski i medicinski proizvodi (rast za 5,8 posto), te nespecijalizirane prodavaonice pretežno prehranom (za 0,2 posto), dok je u svim ostalim trgovačkim strukama prisutan pad.

25. travanj 2024 13:31