Osnovna škola u Biogradu na Moru ima 650 učenika i najmanje njih 20 ima problem s koncetracijom kod praćenja nastave, učenja ili su jednostavno preimpulzivni. Taj premećaj kod djece poznat je kao poremećaj pozornosti (ADD) i hiperaktivnosti (ADHD). Biogradska osnovna škola od ove će školske godine biti jedanaesta u Hrvatskoj i prva u Zadarskoj županiji koja će takvoj djeci sustavno pomagati da prevladaju spomenute teškoće uz pomoć uređaja Play Attention. Uređaj se nosi kao narukvica na ruci ili nozi te uz pomoć sofisticiranih senzora preko kože (biofeedback tehnologije) očitava razinu koncentracije korisnika. Na taj način, tijekom igre, trenira se pažnja korisnika, jača njegova koncentracija te mu se pomaže da lakše ignorira ometajuće sadržaje i ostvaruje bolju kontrolu unutarnjih impulsa i emocija.
Za razliku od drugih škola u Hrvatskoj, biogradska osnovna škola na raspolaganju će imati čak dva uređaja čiju je funkciju i način korištenja nastavnicima i stručnim službama prošlog tjedna predstavio Marko Ferek, predsjednik udruge za razumijevanje ADHD-a Buđenje iz Zagreba.
Uređaj je razvijen na bazi tehnologije koja omogućava tzv. mind control vježbe (zovu ih još “fitness za mozak”). Riječ je o uređaju i računalnim metodama koje je NASA koristila za poboljšanje koncentracije svojih pilota. Pokazalo se da je isti uređaj i sistem općenito odličan za sve kojima treba pomoć da povećaju usredotočenost.
- ADHD je najčešći poremećaj kod školske djece. Od tri do osam posto djece u populaciji ima taj poremećaj, a manifestira se kao problem u slabijoj koncentraciji i impulzivnosti koja je kod njih puno izraženija. Simptomi su toliko izraženi da djeca u svom opkruženju ne mogu normalno funkcionirati, kaže Ferek.
Uzrok ADHA-a je još uvijek nepoznat zbog čega se mnogi roditelji pitaju gdje su pogriješili u svom odgoju, iako oni nisu uzrok takvoga djetetova ponašanja. Naime, smatra se kako je uzrok ADHD-a biološki, a ne razvojni. Stručnjaci pretpostavljaju kako je uzrok ADHD-a genetski premda još nije nađen odgovorajući gen koji bi mogao biti "uzrok" ADHD-a.
- Play Attention je biofeedback uređaj koji čita funkcije tijela na način da preko kože očitava naš intezitet koncentracije. Koncentracija je kao mišić, ako je treniramo često ona će biti bolja. Uređaj se poput narukvice postavlja na ruku ili nogu a u sebi sadrži programa s videoigricama. Uređaj ima tri senzora koji s površine kože prepoznaju jesmo li koncentrirani ili ne i te podatke šalje na kompjuter. Narukvica šalje podatke o našoj moždanoj aktivnosti tijekom igre i na taj način dijete svojom pažnjom odnosno fokusiranošću na zadatak kontrolira tijek igrice. Ako dijete nije koncentirano ne dobiva bodove i zadatak ne može riješiti – objašnjava Ferek.
- Primjer za to je igra Memory u kojoj igrač traži parove istih karata. Klikom miša otvara jednu kartu, a ona se, ovisno o njegovoj koncentraciji, odnosno usredotočenosti misli, otvara sporije i brže, a tu reakciju prati uređaj. Nakon završetka igre program daje povratnu informaciju o razini djetetove pažnje tijekom pronalaženja parova, govori Ferek i dodaje da ako želimo osvojiti više bodova moramo biti usredotočniji. Zbog mogućnosti široke primjene Play Attention ne koristi se samo u školama već i u klinikama, poliklinikama i fakultetima, svugdje gdje je koncetracija važna za postizanje uspjeha.
Ferek kaže kako se nakon "tretmana" primjećuje pomak na bolje kod korisnika. Njegova udruga provodi istraživanje mjereći svaki napredak korisnika kako bi dobili sliku efikasnosti uređaja. Podatke prikupljaju iz svih škola gdje se uređaj koristi i oni su za sada vrlo pozitivni za korisnike.
Prema preporuci udruge "Buđenje" Play Attention tretman u biogradskoj osnovnoj školi provodit će se dva puta tjedno, a jedan tretman traje 30 minuta.
- Play Attention učenicima s teškoćama u učenju omogućava izravan i besplatan pristup tretmanima čime se izbjegava spor i neefikasan proces dijagnosticiranja problema, koji može trajati mjesecima. Ovo ubrzava cijeli postupak uočavanja problema, slanja dijeteta na obradu, postavljanje dijagnoze i slanje na neki oblik terapije, navodi Ferek ističući kako je uređaj namijenjen za djecu od šest godina na više.
Djeca nakon tretmana su produktivnija, motiviranija, lakše mogu ignorirati ometajuće sadržaje, produljuje se njihov kapacitet pisanja zadaća ili čitanje, a može se smanjiti i impulzivnost jer im omogućava bolju kontrolu nad svojim emocijama.
- Imati ovakav uređaj unutar škole je izvrsna stvar jer ustanova ne smije biti samo edukativna već i terapijska. Ovo je početak mini revolucije i terapijske metode poput ove bi trebale biti sastavni dio sustava, zaključuje Ferek koji je i sam svoju borbu s poremećajem pažnje opisao u knjizi "Hiperaktivni sanjari – bolji, lošiji, drugačiji".