Zadar plusŠTORIJE IZ USMENE PREDAJE OTOČKOG MJESTA EKRANIZIRALA JE MILENA DUNDOV

U Preku prikazan dokumentarno-igrani film "Žrvanj života"

5. veljače 2019. - 19:00
20.JPG

Prije 52 godine, u mjestu Preko na otoku Ugljanu, nadbiskup Marijan Oblak zamolio je dvije mlade žene da skupljaju podatke i zapisuju priče najstarijih Prečana kako bi trag toga vremena i običaja ostao zauvijek očuvan. Razgovarajući s tadašnjim 80-godišnjacima, Jelica Peranić Baćova i Verica Gregov Vukova stvorile su iznimno vrijedan spomen vremena, za koji je glumica, dramaturginja i redateljica Milena Dundov prvi put čula prije nekoliko godina i to upravo od svoje prijateljice Verice koja sada živi u San Diegu.

- Kazala mi je da je to nešto najvrjednije što je ponijela sa sobom iz Preka u svijet. Zamolila sam je da mi pošalje zapise, a kako su oni prepuni vrijednih povijesnih iskrica, inspirirali su me za kazališnu predstavu o mjestu. Prečani su nakon izvedbe, 2015. godine izrazili želju da snimimo predstavu kako bi je mogao vidjeti što veći broj ljudi, no kazalište i film potpuno su zasebni mediji, zato sam odlučila napraviti dokumentarno-igrani film na istu temu, objašnjava nam njegova redateljica Milena Dundov.

Snimanje filma bila je ideja i želja i Udruge žena "Luzor" iz Preka koje su iznimno doprinijele njegovoj realizaciji. Nakon dva mjeseca snimanja, stare štorije iz usmene predaje oživjele su u filmu “Žrvanj života”, premijerno prikazanom u PUO Dom na Žalu u Preku. Snimateljski dio odradili su Dinko Denona, Boris Zupčić i Kruno Matošević, a najveći teret iznijeli su glumci amateri, 60-ak Prečana svih generacija, od vrtićke djece, osnovnoškolaca do glumačkih seniora koji godinama uspješno nose dramske projekte KUD-a "Preko" i Udruge žena "Luzor".

- Stvoren je film o prošlosti za budućnost! Prepun je crtica za koji današnji mještani Preka, pogotovo mladi, nikada nisu čuli. Ispričane priče sežu 150 godina unatrag, one govore o čak 90 prijeških papučijera koji su stvarali između dva rata, o starim običajima ženidbe, starim nošnjama, smrti 16 lavandijera, a i o samom priješkom humoru iz kojeg izvire tragika otočnog življenja. Glad smo u filmu primjerice prikazali gotovo kroz humor, iza kojeg stoji strašna trauma cijelog mjesta, opisuje redateljica.

Realizaciju cijelog projekta pomogli su Općina Preko, mnoge preške iseljeničke obitelji i donatori s otoka i iz Zadra. Film će se moći kupiti u Udruzi žena "Luzor" po cijeni od 70 kuna, a sljedeća projekcija bit će u Preku, na otvorenom, u mjesecu kolovozu.

- Mi smo svoj povijesni trag ostavili, iz žrvnja života ukrali uspomene, spasili ih od zaborava. Sada je red na mladima ovoga mjesta da se skupe, da progovore o svome vremenu, o svom životu u Preku - poručuje dramska umjetnica i redateljica Milena Dundov.

Bit će i monografija o Preku
Na premijeri "Žrvnja života", načelnik općine Preko Jure Brižić rekao je kako je potpisan ugovor sa Sveučilištem u Zadru za izradu monografije o Preku.
- Kroz monografiju dobit ćemo i jednu znanstvenu razinu. Uz nju i ovaj film definitivno smo, kako kaže Oliver, ostavili trag u beskraju - rekao je načelnik.