LIBURNIJA ZAKORAČILA U DIGITALNO DOBA Karte se mogu kupiti preko mobitela, a uskoro će se postaviti i zasloni koji će prikazivati točan dolazak autobusa

LIBURNIJA ZAKORAČILA U DIGITALNO DOBA

Zadarska tvrtka "Liburnija" još je krajem ljeta prošle godine zakoračila u novo doba i uvela kupnju karata preko mobilne aplikacije "Smartica". Tako putnici mogu bezgotovinskim načinima plaćanja, kao što su kupnja SMS-om ili uz kartično plaćanje, nabaviti svoju kartu i bezbrižno se voziti zadarskim javnim prijevozom.

– Putnici preko svojih mobilnih trgovina kao što su Google Play ili App Store mogu preuzeti aplikaciju i odabrati način kupnje putne karte, koja se arhivira u njihovoj aplikaciji. Kad putnik želi pokazati kartu vozaču, on je aktivira te prisloni na uređaj koji je postavljen u 21 gradski autobus pokraj vozača, takozvane "validatore" – rekao nam jeDamir Zubak, voditelj kontrole u "Liburniji".

Moglo bi se reći da "Smartica" u Zadru tek treba zaživjeti, jer većina putnika koji se inače voze gradskim prometom su učenici, studenti i umirovljenici koji imaju pokaze, dok će "Smarticu", vjeruju u "Liburniji", uz građane koji se povremeno voze s gradskim prijevozom, najviše koristiti turisti.

– Taj je projekt došao krajem ljeta pa tek treba vidjeti što će u vezi sa "Smarticom" napraviti turistička sezona. Turistima će zasigurno koristiti jer njima nije poznat uobičajeni način kupovanja karata – ističe Zubak, dodajući kako će se "Smartica" uskoro nadograditi te će se preko mobilne aplikacije moći kupiti i mjesečni radnički pokazi.

Za desetak dana pokreće se i marketinška kampanja kojom će se svim korisnicima "Smartice" omogućiti popust u iznosu od 50 posto na postojeću vrijednost karte za kupnju karticama.

– Neće se ukidati stari način prodaje pokaza, nego ćemo svim putnicima pružiti dodatnu mogućnost, a uoči ljeta ćemo odraditi i pripremu kako bi učenici ili njihovi roditelji mogli kupiti đačke pokaze preko "Smartice". Nekada se zna dogoditi da djeca ne kupe pokaz, nego taj novac potroše na druge stvari, a ovako će im roditelji moći kupiti pokaz preko mobilne aplikacije – naglašava Zubak, dodajući kako je taj segment malo kompliciraniji zbog prikupljanja svih podataka koji su potrebni za izdavanje đačkog pokaza, ali i privole za prikupljanje osobnih podataka, no vjeruje da će do početka sljedeće školske godine i ta opcija biti omogućena svim školarcima.

Uz to što je ovakav način kupnje karata brži od uobičajenog, preko "Smartice" u "Liburniji" mogu jasno vidjeti i statistiku kupnje.

– Nakon aktivacije karte na "Smartici", koja traje 50 minuta, možemo vidjeti gdje je karta kupljena i aktivirana, na kojoj se liniji osoba vozila i gdje su se najčešće putnici vozili. Možemo vidjeti koje su nam linije najopterećenije tijekom mjeseca ili sezone, pa na tim rutama korigirati broj linija ili razmatrati uvođenje novih. Kad bi što više putnika prihvatilo ovaj način kupnje karata, to bi nam olakšalo poslovanje zbog lakše kontrole, ali i zbog prikupljanja podataka koji bi unaprijedili korištenje gradskog prijevoza – kaže Zubak.

Uz "Smarticu", tvrtka "Liburnija" teži i uvođenju sustava "E-tiketing", čija je vrijednost oko četiri milijuna kuna s PDV-om, a koji nudi pregršt drugih opcija kako bi poboljšali putničko iskustvo. "E-tiketing" bi označavao da se u autobuse ugrađuje nova softverska i hardverska oprema koja bi povezala autobus s prometnim i informacijskim uredom.

– Kad uvedemo novu tehnologiju "E-tiketing", ona bi omogućila nekoliko stvari. U autobuse bi se postavili GPS sustavi kako bi se u bilo kojem trenutku znalo gdje se autobus nalazi. Kad bi prometni ured imao preko GPS signala poziciju autobusa, mogli bi kvalitetnije informirati putnike. To se može obaviti zvučnom najavom ili na zaslonima koji bi se postavili u autobus te na najfrekventnijim autobusnim postajama – objašnjava Zubak, dodajući kako bi uvođenjem "E-tiketinga", s tehničke strane gledano, imali mogućnost smanjenja zlouporabe autobusa. Napominje da bi taj sustav mogao imati uređaje koji bi pratili ispravnost autobusa, te bi se tako odmah moglo vidjeti, primjerice, naglo istakanje goriva iz autobusa, koje bi sustav prepoznao te bi odmah obavijestio prometni ured o nedavnom događaju. Prometni ured bio bi im znatno efikasniji i pružao bi još više informacija. Mogli bi kontrolirati i evidenciju radnog vremena, a sustav "E-tiketinga" ima još mogućnosti.

– Tu tehnologiju zasad nemamo, ali njezino postupno uvođenje u sve autobuse "Liburnije" moglo bi početi u vrlo bliskoj budućnosti, moguće već u prvoj polovini sljedeće godine. Naime, sustav "E-tiketinga", kao i sustav informiranja putnika preko zaslona na autobusnim postajama i aplikacija za pametne telefone, dio su većeg projekta pod nazivom "Zadar urban mobility 4.0", u kojem će "Liburnija" sudjelovati kao partner i kasniji korisnik informacijskih i komunikacijskih tehnoloških (IKT) rješenja u segmentu vezanom uz javni prijevoz – zaključuje Zubak, dodajući kako je prijavitelj projekta Grad Zadar, dok je gradska tvrtka "Inovativni Zadar" partner zadužen za tehničku podršku i implementaciju IKT rješenja koja će se realizirati kroz projekt. "Obala i lučice" također su planirani kao partner u segmentu vezanom uz promet u mirovanju (pametni parking).

Oko 80 posto sredstava potrebnih za realizaciju projekta osigurano je iz EU fondova, kroz ITU mehanizam. Očekuje se da bi ugovor o dodjeli nepovratnih sredstava za projekt mogao biti potpisan do kraja prve polovine ove godine, nakon čega bi se krenulo u njegovu provedbu, koja bi trebala trajati 24 mjeseca.

Naslovnica Zadar plus

Najčitanije