StoryEditorOCM
Zadar plusVIDEO: GLUMCI DRAME PLUS U KULTNOME DJELU ORWELLA SPREMAJU SE ŠOKIRATI PUBLIKU

Evo što vas očekuje u Životinjskoj farmi na zadarski način: "Obilježavamo se ustaškim simbolima, ne reagiramo na brutalno premlaćivanje maloljetnice, uživamo u hitovima Arkanove udovice..."

Piše Iva Ivanac
5. lipnja 2019. - 00:05
performans5-030619

Žigosamo se ustaškim simbolima, ne reagiramo na brutalno premlaćivanje maloljetnice, zavirujemo duboko u tuđu intimu, radimo do iznemoglosti za novac koji nemamo vremena potrošiti, uživamo u hitovima Arkanove udovice, slavimo vladavinu gluposti...

Sve to i još mnogo više očekuje posjetitelje koji će u petak posjetiti Kazalište lutaka u Zadru i pogledati novu predstavu glumačke skupine Drama plus - "Životinjska farma".

Sa satiričnom novelom Georgea Orwella u koštac se uhvatio poznati zadarski glumac i redatelj Vinko Radovčić odlučivši, među rijetkima u Hrvatskoj, postaviti je na kazališne daske sa svojom glumačkom skupinom Drama plus koja redovno oduševljava gledatelje. Remek-djelo engleskog pisca alegorija je kojom je Orwell prikazao svoje viđenje modernog društva preslikavajući ga na ustroj i životinje jedne farme, dok je Vinko njegovu "Farmu" preslikao na surovu hrvatsku zbilju u kojoj su najnormalnije "stvari" upravo one s početka priče.

Kako bi promovirali svoju novu predstavu, ova se glumačka družina odlučila na neobičan pothvat. Sa zaštitnim maskama na licu, ogrnuti tamnozelenim kabanicama, prošetali su zadarskom Kalelargom i sve usputne prolaznike ostavili u čudu. Nikome nije bilo jasno što se događa i zašto "ti ljudi tako šetaju". No kada su se približili "reklami" koja se proteže iznad Kalelarge, stvari su postale jasnije.

Kako su uopće došli na ideju da igraju Orwellovu "Životinjsku farmu", kako im je bilo na probama i misle li da će predstava osvijestiti one koji je dođu pogledati, pitali smo mlade glumce, ali i njihova "vođu" Vinka te ih posjetili na jednoj od njihovih proba.

- Ideja za "Životinjsku farmu" došla je prije nekoliko godina, ali nije bila ostvariva jer zahtijeva veliki ansambl, a u Zadru takav do sada nije postojao. Kako se Drama plus oformila i kako su se počeli rađati mladi talenti, tako je Orwell, koji je aktualniji nego ikad, zaživio. On je ujedno i jedna od najboljih lektira koju ćemo uprizoriti na sceni i stvarno se uspostavilo da je naš projekt "Lektira na sceni" zaživjela. Mladi ljudi govore da im je draže gledati svoje kolege nego neke profesionalne glumce koji dolaze u Zadar, a također ističu kako su im naše predstave svježije, energičnije, zanimljivije - govori nam Vinko Radovčić, utišavajući svoju veselu skupinu koja je, družeći se na probama, postala jedna velika obitelj.

- U hrvatskim se kazalištima jako malo progovara o aktualnim zbivanjima. Scene u predstavi govore o događajima oko nas, a kada gradimo živo kazalište, naravno da ćemo takve scene koristiti kako bismo aktualizirali probleme i osvijestili ljude da ono što se događa oko njih nije u redu te da se neke stvari u sistemu vladanja trebaju promijeniti - ističe Vinko pa dodaje kako idu u korak s europskim kazalištima.

Činjenica da je Orwellova "Životinjska farma" u hrvatskim kazalištima uprizorena samo dva puta, u Rijeci i Splitu, u jednu ruku ovom mladom zadarskom redatelju i glumcu stvara dozu treme.

- Gušt je s ovim ljudima raditi ovakvo djelo, ali ga radim s velikom dozom odgovornosti. Smatram da kazalište treba progovarati o aktualnim stvarima i treba interpretirati te analizirati zbivanja oko nas. Uz naše standardne teme o kojima razgovaramo na probama, uvijek komentiramo i zbivanja oko nas, a upravo smo tako došli do određenih scena koje su se savršeno uklopile u predstavu - ističe Vinko koji je za svoj kratki monolog dobio veliki pljesak od "malih" glumaca.

S njim su se bespogovorno složili, ali i bili pomalo prepadnuti jer su znali da ćemo sada njih izrešetati pitanjima.
Za ovu, kao i druge predstave, napravljene u sklopu Drame plus, bitno je istaknuti kako su Vinkovi glumci do sada uvijek bili amateri, iako to nikada ne biste rekli. No ovi mladi ljudi svake godine svoje predstave pokušavaju podignuti na jedan veći nivo, pa su ove godine, kako bi sve ispalo savršeno, pozvali i jednoga profesionalnoga glumca,Luku Barešića iz Zagreba.

- S njima se osjećam kao da imam sedamnaest - govori Luka koji je u Dramu plus dospio nedavno i to nakon što je prošao audiciju za Gogoljevu "Kabanicu", još jednu predstavu u produkciji Drame plus i HNK Zadar koja će svjetlo dana ugledati 31. srpnja.

- Bačen sam u vatru - šali se Luka pa nastavlja:

- Ovi ljudi djeluju kao jedna skladna grupa i nemaju ono što većina profesionalnih glumaca ima, nekakve antagonizme i podjele među sobom. Njihova energija je tako dječja i nevina. Nisam inače pobornik rada s amaterima, ali njih ne doživljavam na takav način. Dobro su uvježbani i poštuju disciplinu. Moram priznati kako sam se s njima puno oslobodio i mislim kako je rad s njima za mene odlična prilika da se dovedem u neutralno stanje iz kojeg mogu stvarati novo - kaže Barešić i dodaje kako bi svi njegovi profesionalni kolege trebali barem jednom iskusiti rad s ovim amaterima jer vjeruje kako bi iz toga mogli puno naučiti.

A da je na probama i na njihovim predstavama zabava zajamčena, pokazuje nam i šarolika dobna skupina svih glumaca. Dok najmlađa Hana Baraba ima tek trinaest godina, najstariji u ovoj veseloj družini je Josip Rain koji za sebe kaže da iznutra ima četrnaest godina, ali i da mu je "fasada" 14+50, pa zbrajajte.

- U predstavi glumim Benjamina ili kako Orwell u prologu kaže, magarca kojem se ne znaju godine. Oportunista kakvog ima u svim sistemima koji se zalaže za egzistenciju i koji je svašta proživio i vidio, ali ga nije puno briga. Svejedno mu je, lijevi ili desni, dokle god on dočeka poštara sa svojom penzijom. Inače, a sada to mogu i javno reći svojim kolegama, bio sam pomalo skeptičan kad je Vinko odabrao ovu predstavu i nisam mislio da će ispasti ovako kako sada izgleda. U završnim danima ćemo je još malo polirati i brusiti pa će krajnji proizvod ispasti savršeno - uvjeren je Rain koji se vratio na tumačenje Orwellove farme.

- On je tako lucidno secirao sve revolucije i u farmi se može primijeniti rečenica "revolucija jede svoju djecu". "Životinjska farma" je zakonik svih revolucijskih smjena, ustavnog poretka, ili bilo kojeg drugog sistema. No ipak se postavlja retoričko pitanje "isplati li se revolucija?". Potlačeni, eksploatirani i izrabljivani dignu revoluciju jer im nije dobro, sruše tog nekog s trona i onda šačica nas ili tih istih koji su digli revoluciju, uzme privilegiju, zasjedne na tron i opet su oni sutra isti kao i onaj kojeg su srušili - pojašnjava Rain.

Ne preostaje vam ništa drugo nego da se pojavite u Kazalištu lutaka u Zadru i odgledate novu fantastičnu predstavu Drame plus. Vjerujemo kako na kraju balade nećete moći raspoznati tko je svinja, a tko čovjek, odnosno tko je profesionalni glumac, a tko amater.

"Pogled životinja koje su stajale napolju klizio je od svinje do čovjeka, od čovjeka do svinje, i ponovo od svinje do čovjeka; ali, već je bilo nemoguće raspoznati tko je svinja, a tko čovjek".


Tko je tko?
Pretpremijera predstave na programu je u petak u Kazalištu lutaka Zadar s početkom u 20.30, dok će premijera biti na otvorenju festivala KvartArt (14. lipnja, u 20 sati). U predstavi "Životinjska farma" nastupaju: Luka Barešić, Luka Nešović, Niko Zekanović, Iva Prgić, Tamara Kovačević, Hana Baraba, Ana Marija Palić, Donat Zausnigg, Ana Vidić, Vito Sikirić, Sanda Pinter, Josip Rain, Josip Uglešić, Ema Pestić Berišić, Ivan Vidović, Borna Vitlov, Hana Ružić, Vito Arbanas, Matej Mitraković, Antea Deković, Ivan Šarlija, Ivan Vlatković, Lena Jakšić, Lucija Petrić, Nikola Car, Tereza Milovčević i Tomislav Šango, a tim koji se krije iza "Životinjske farme" čine Josip Kresović (scenografija), Anita Goreta (kostimografija), Natali Perić (koreografija), Frane Papić (oblikovanje svjetla) i Mate Petričević (oblikovanje tona).


Androgeni kostimi
Glumci su na probi koju smo posjetili prvi put vidjeli i kostime u kojima će glumiti, a da sve "štima", pazila je kostimografkinja Anita Goreta.

- Inspiraciju sam pronašla u razmišljanju koje danas vlada, odnosno u uniformiranom izgledu. Sa svijetlim trikoima se gubi razlika između muškarca i žene te se postiže androgeni izgled i jednakost - kaže Goreta.


Prvakinja od jedne rečenice

- Moje ime je Sanda Pinter i imam 23 godine - našalila se svojim godinama, predstavljajući nam se na probi.

- A sad ozbiljno, ime je isto ali godine nisu, uskoro 47 - govori nam Sanda koju od milja nazivaju prvakinjom Drame Plus i koja je po struci geodet.

- Sada je došlo mojih pet minuta i ja se igram onoga čega sam se htjela igrati kada sam imala njihove godine. U predstavi "Moj sin samo malo sporije hoda" smo imali jako puno teksta naučiti, a u ovoj predstavi imam samo jednu jedinu rečenicu i zbog toga sam jako sretna. "Drug Napolen spava u krevetu" je ono što moram reći, a ostalo je sve stvar pokreta.


Masovno silovanje
Između učenika osnovnih i srednjih škola poput Ive Prgić (16), Ana Marije Palić (15), Donata Zausnigga (15), Nike Zekanovića (16), ali i onih malo starijih poput Sande Pinter (46) i Ane Vidaić (31), ima i studenata kao što su Vito Sikirić (19) i Josip Uglešić (21) koje smo zamolili da nam kažu zašto bi netko trebao doći pogledati njihovu predstavu.

- Mislimo da je ova predstava drukčija od drugih. Ona je zasigurno novitet u hrvatskom kazalištu, originalna je. U Hrvatskoj je rijetko postavljana, pomaže pri socijalnom osvještavanju i aktualna je - laknulo je ovom dvojcu kojemu ništa nije neugodno za glumu i predstavu napraviti, baš kao i ostalima.

- Dapače - dodala je Ana Vidić koju njeni kolege zovu "mama družine".

- Niti jedna scena nije neugodna. Naime, moja najdraža scena je scena masovnog silovanja. Ona je pravi prikaz onoga što nam se danas događa i prikazuje kako se "velikani" ophode prema malim ljudima - govori Vidić, koja se Drami plus priključila krajem prvog mjeseca ove godine.

Ističe kako je za nju to bio veliki izazov, jer je nakon niza godina stanke od glume zbog slatkih roditeljskih muka, došla u ansambl koji diše kao jedno. No nije joj trebalo puno da se uklopi i da je prihvate kao njihovu mamu.


Govorit će se o ovome za obiteljskim ručkom 
Dok smo razgovarali s "dramovcima" koji su mirno sjedili i slušali svoje kolege, jedan se uzvrpoljio. Pa se podigao, otišao šetati, pa se izležavao po podu, sve dok njega nismo uhvatili u koštac s pitanjima. Ivan Vidović za sebe kaže kako dolazi iz tipične tradicionalne zadarske obitelji, a kako će oni reagirati na predstavu koja preslikava današnje društvo te hoće li mu što zamjeriti, nije mu previše stalo.

- Kako mi je glumiti u scenama koje se tiču skandala? Normalno! Normalno zato što imam svoje mišljenje i nije me puno briga za druge. A moji? Njima će se možda svidjeti, a možda i ne. Valjda će dobro reagirati, ima tu nekih scena o kojima će se garant progovoriti za obiteljskim ručkom, ali neću im prije predstave ništa previše otkrivati - k'o iz topa je ispalio Vidović, a na njega se nadovezala Iva Prgić kojoj je "Životinjska farma" treća predstava koju radi za Dramu plus.

- Uporno ste od nas pokušavali doznati što nam je neugodno raditi i od čega zaziremo - upozorila nas je prije nego nam je održala "lekciju".

- Netko tko će gledati predstavu zasigurno će misliti što ta djeca od 15, 16 godina znaju o životu i što to mi radimo od kazališta. No moraju biti svjesni da sve to što mi radimo nismo izmislili niti sanjali. Sve što na sceni prikazujemo mi vidimo, čujemo i doživljavamo oko sebe. Gledajući ovu predstavu trebali bismo osvijestiti ljude i dokazati im da mogu, ako to oni žele, promijeniti način svog razmišljanja i življenja - završila je Iva i pomalo nas ostavila bez riječi, baš kao što će i vas, uvjereni smo, bez daha ostaviti njihova predstava.

 

24. travanj 2024 04:01