StoryEditorOCM
Zadar plusMLADA ZADRANKA OSMISLILA NOVI SUVENIR

Marta Tokić prepoznatljive zadarske kalete "stavila" na odjeću

Piše Matea Gugić
1. srpnja 2019. - 21:50
IMG_2249.JPG

Zadar ima brojne prepoznatljive motive koji se koriste u brendiranju grada pa se Sveti Donat, Orgulje, Pozdrav suncu i popularni Hitchokov zalazak sunca često se mogu sresti na zadarskim suvenirima. Čak i onim kineskim. Ali ideja na koju je došla mlada dizajnerica Marta Tokić zaista je originalna u svakom pogledu: ona je zadarsku kaletu uspjela pretvoriti u – odjeću.

Kalete, po kojima tisuće nas Zadrana i turista svakodnevno hoda, često ostanu u drugom planu. No, svojom prekrasnom bojom i gotovo unikatnim oblicima kamena, zaslužuju biti posebno prezentirane. Bila je to i Martina misao vodilja kad je došla na ideju da jednu gradsku kaletu "stavi" na odjeću.

- Koliko smo samo koraka svaki dan napravili kroz cijeli svoj život, koliko smijeha i suza ostavili, dragih ljudi sreli šećući se ulicama grada, a da uopće nismo svjesni! Pomislila sam kako i ti dijelovi grada imaju potencijal i kako zaslužuju da ih se izvuče iz njihove svakodnevne i naizgled nebitne uloge te ih se prezentira kao značajan dio našeg grada i kulture, kao što i jesu – objasnila nam je Marta kako je uopće došla na ideju ovog posebnog zadarskog suvenira.

- Kada imate neku ideju i vodite se za onim što vas nadahnjuje i inspirira, zaista nije problem napraviti kolekciju. Željela sam prenijeti djelić grada na odjeću na malo drugačiji način. Sitotisak mi se učinio idealan za to jer motiv kalete otisnut na materijal postaje istovremeno i suvenir i neobičan, ali nosiv uzorak na odjeći – istaknula je Marta, kojoj je Zadar vječna inspiracija.

Priznaje, nije nikad sanjala da će postati modna dizajnerica ili se uopće baviti tekstilom. Ipak, možda nije bila ni svjesna koliko su njena majka, koja je njoj i sestri šivala odjeću, i baka, koja je plela i heklala tabletiće s različitim motivima, utjecale na njen životni put.

- I tako sam ja, nakon završene gimnazije u Zadru, bez razmišljanja sam upisala Tekstilno Tehnološki fakultet u Zagrebu gdje sam i ostala nakon što sam diplomirala. Za vrijeme studija sudjelovala sam s kolegama na reviji Fashion Week Zagreb te na projektu “Lepoglavska čipka na modnoj odjeći”. Dobila sam priliku raditi u Studiju Nataša Jeletić, a nakon toga i dugi niz godina u Studiju Silvio Vujičić, gdje sam radila na svim segmentima a najviše u modnom. Radili smo između ostalog i različite dorade materijala i intenzivno smo radili s tehnikom sitotiska u koji sam se i zaljubila i primjenjivala ga i u samostalnom radu – ukratko nam je opisala svoje studijske dane Marta koja je vrlo brzo nakon fakulteta počela surađivati kolegama dizajnerima Damirom Bedalovom i Mladenom Donadinijem, te radila kolekcije odjeće koje se mogu pronaći u dućanu Abito (bivši Mar&Val) u Zadru te dućanima u Rovinju i Dubrovniku.

No, iako je ideja došla spontano i jednostavno, njeno predočenje u stvarnost iziskivalo je i vremena i truda. Motiv zadarske kalete nastao je prvo iz fotografije, koja je digitalnim putem prebačena na film, a zatim u negativu snimaljena na sito.

- Nakon otiskivanja, tekstil se suši u tunelu za sitotisak na odgovarajućoj visokoj temperaturi kako bi se boja fiksirala. Motiv zadarske kalete otiskivan je i na metražu lana i pamučnog popelina i na već iskrojene dijelove. Nakon toga slijedilo je šivanje otisnutih krojnih dijelova u haljine, jakne, suknje, hlače... - pojasnila nam je Marta cjelokupni proces stvaranja kolekcije zadarskih kaleta.

Hoće li ova posebna modna kolekcija inspirirana autentičnim Zadrom zaživjati kao originalni suvenir, ostaje za vidjeti. No Marta se nada da će se ipak naći netko tko će prepoznati malo drugačiji pristup promocije grada kroz odjevne predmete.


Planovi za budnućnost

Mlada Marta naravno neće stati na samo na ovoj kolekciji, planova za budućnost ima mnogo.

- Trenutno surađujem s jednom uspješnom hrvatskom firmom na dizajniranju modnih dodataka. Ideja, srećom, uvijek ima, pogotovo vezano za naš lijepi Zadar, samo je pitanje kada će se i na koji način realizirati. Otvorena sam za različite opcije i suradnje, osobito ako se radi o promociji Zadra na novi kreativni način – iskrena je Marta.

25. travanj 2024 04:21