StoryEditorOCM
4 kantunaIMA LI KRAJA?!

Bez kacige i s (teškim) posljedicama: maloljetnici "haraju" gradom, sve je više nesreća s romobilima, policija poziva na oprez

Piše Matea Magaš
14. travnja 2025. - 09:58

Prije samo dva dana pisali smo o novom trendu među maloljetnicima – suludim vožnjama romobilima po gradu, uključujući prometnice, pješačke zone i čak mostu.

No ono što je jutros osvanulo na društvenim mrežama prelazi granice zezancije i prelazi u sferu ozbiljne ugroze sigurnosti.

Više od deset maloljetnika, svi na električnim romobilima koji izgledaju kao da su upravo sišli s trkaće staze, potpuno su blokirali prometnu traku na Bulevaru. Uredno su čekali zeleno svjetlo – ne na nogostupu, ne na biciklističkoj stazi – nego usred prometnice, rame uz rame kao da su u pitanju motociklisti. Vozači automobila koji su se zatekli iza njih ostali su u šoku.

Neki su trubili, drugi im dovikivali da se maknu, da paze na sebe. No, čim se upalilo zeleno – krenuli su bez osvrtanja. Nekolicina ih je vozila u parovima na istom romobilu, kršeći ne samo prometna pravila nego i zdrav razum.

Ovakvi prizori sve su češći, a uz nenošenje kaciga, vožnju bez nadzora i nemarno ponašanje, samo je pitanje vremena kada će se ovakva "vožnja" pretvoriti u ozbiljnu nesreću.

Koliko stvari mogu loše završiti, govori i vijest od jučer kad je mladić iz Zagorja toliko stradao padom s romobila da je, s teškim ozljedama, helikopterom hitne pomoći prebačen je u KB Dubravu.

I nije jedini.

U posljednje vrijeme sve je više slučajeva u kojima vožnja električnim romobilima završava kobno – ozljedama, hospitalizacijom, a ponekad i ozbiljnim posljedicama za druge sudionike u prometu. U pozadini gotovo svake nesreće stoji isti uzrok: nepoštivanje prometnih propisa.

Zbog toga policija ponovno poziva vozače osobnih prijevoznih sredstava, posebice električnih romobila, na poštivanje zakonskih odredbi.

Kaciga – obavezna!

Bez obzira na godine, svi vozači romobila moraju nositi zaštitnu kacigu. Za nepoštivanje te obveze predviđena je novčana kazna od 30 eura, ali cijena može biti i znatno veća – zdravlje ili život.

- Električni romobili nisu igračke. Iako izgledaju bezazleno, pri padu s romobila pri brzini od 20-ak kilometara na sat, ozljede mogu biti itekako ozbiljne. Najugroženiji su upravo mladi koji često podcjenjuju opasnosti -  upozorava Dražen Malčić, načelnik Postaje prometne policije Zadar, koji je o ovoj temi govorio i u eteru Radio Zadra, odgovarajući na brojna pitanja zabrinutih slušatelja.

Romobili se smiju kretati biciklističkim stazama, a ako one ne postoje – nogostupom. Izvan toga, mogu se koristiti samo na prometnicama gdje je brzina ograničena na 50 km/h ili manje, i to samo ako postoji prometni znak koji to dopušta. Uvijek se moraju kretati što bliže desnom rubu kolnika.

Na nogostupu vozači moraju smanjiti brzinu, prilagoditi se pješacima i upozoriti ih zvučnim signalom. Također, moraju imati svjetlo bijele boje sprijeda, crveno svjetlo straga i nositi reflektirajuću odjeću u uvjetima smanjene vidljivosti.

Samo jedan vozač, bez slušalica, bez promila

Na romobilu smije biti isključivo jedna osoba – vozač.

Nije dozvoljena vožnja pod utjecajem alkohola (iznad 0,5 promila), droga ili lijekova koji utječu na sposobnost upravljanja. Zabranjeno je korištenje slušalica na ili u oba uha, a obje ruke moraju biti na upravljaču – uvijek.

- Zakon je vrlo jasan, a i zdrav razum nalaže isto: ako upravljate romobilom, to morate činiti odgovorno. To nije samo pitanje kazne, nego sigurnosti svih nas - rekao je načelnik Malčić te dodao: 

- Krenuli smo s kažnjavanjem i djece i roditelja. Imamo veliki problem oko škola, jer djeca dolaze s romobilima u škole… Apeliram na ravnatelje škola da povedu računa o parkiranju romobila, ne smiju se bilo gdje parkirati i bez nadzora. Za njih mora postojati posebno označeni parking, pa čak i ako idete samo do trgovine, i ostavite romobil ispred, dok obavite kupnju, u suprotnom kazna je 130 eura - jasan je  Malčić.

image

Drazen Malcic je zapovjednik Postaje prometne policije u PU Zadar.
 

Luka Gerlanc /

U promet smiju sudjelovati isključivo električni romobili bez sjedećeg mjesta, čija snaga ne prelazi 0,6 kW i koji ne mogu ići brže od 25 km/h. Romobili koji prelaze te tehničke specifikacije smatraju se neregistriranim vozilima i ne smiju se voziti po javnim površinama – i tu je kazna 130 eura.

Policija apelira na roditelje da prilikom kupnje provjere tehničke podatke romobila te da ih ne kupuju djeci mlađoj od 14 godina – jer im vožnja jednostavno nije dozvoljena.

Kazne nisu cilj – sigurnost jest

Zadarska prometna policija redovito provodi preventivne i represivne akcije s ciljem edukacije građana i smanjenja broja nesreća. Osim toga, putem lokalnih radijskih emisija, kampanja i školskih predavanja pokušava se podići svijest o važnosti odgovorne vožnje.

Romobil može biti praktičan, brz i ekološki prihvatljiv način prijevoza – ali samo ako ga koristimo pametno i odgovorno.

Inače, svaka vožnja može postati opasna vožnja.

Cijeli prilog o romobilima poslušajte na linku. 

Madrid je najavio zabranu najma i vožnje električnih romobila od listopada, zbog ugrožavanja sigurnosti pješaka, posebno starijih osoba.

Grad tvrdi da operateri nisu ispunili sigurnosne uvjete, poput sprječavanja vožnje i parkiranja na zabranjenim mjestima. Slične zabrane već su uvedene u Parizu, Montrealu, Las Vegasu i New Orleansu, dok su Barcelona, Toronto i New York takav sustav odbili od samog početka. U mnogim drugim gradovima uvedena su stroga ograničenja – zabrana vožnje po nogostupima, smanjenje brzine i ograničen broj romobila.

Što čeka Hrvatska? 

19. travanj 2025 19:47