StoryEditorOCM
4 kantunaŠTO JE BILO

Dio liječnika želi zaustaviti preseljenje ambulanti u Polikliniku: evo što o njihovim primjedbama kaže glavni projektant

Piše Zadarski.hr
13. siječnja 2022. - 08:44

Mediji su objavili dio sadržaja zahtjeva zadarskih liječnika za zaustavljanje plana preseljenja ambulanti iz zgrade Doma zdravlja, a sada se javnosti obratio i glavni projektant Bogdan Marov čije priopćenje prenosimo u cijelosti.

Već duže vrijeme javnim prostorom kruži Zahtjev za zaustavljanje plana preseljenja ambulanti iz zgrade Doma zdravlja koji je potpisalo više liječnika. Navedeni zahtjev upućen je i medijima. U Zahtjevu za zaustavljanje plana preseljenja ambulanti iz zgrade Doma zdravlja se u negativnom kontekstu spominje i projekt koji je napravljen u našem projektantskom uredu, a sve je kulminiralo napisom 3. siječnja 2022 na jednom lokalnom portalu u kojem se izravno navodi ime našeg ureda sa konstatacijom da projekt ne zadovoljava ni minimalne zahtjeve propisane pravilnikom.

Kako od pojave navedenog Zahtjeva baš nitko nije zatražio mišljenje glavnog projektanta o tvrdnjama navedenim u Zahtjevu, moram se očitovati o evidentnim neistinama i zabrinjavajućem nepoznavanju Pravilnika o minimalnim uvjetima u pogledu prostora, radnika i medicinsko-tehničke opreme za obavljanje zdravstvene djelatnosti potpisnika zahtjeva na kojeg se pozivaju. Najprije se moram ispričati Investitoru zbog evidentne (naše) greške u projektu zbog koje u tri pedijatrijske ambulante u sobi liječnika nisu izvedeni umivaonici koji su dio obveznih sanitarno-tehničkih i higijenskih uvjeta propisanih Pravilnikom o minimalnim uvjetima u pogledu prostora, radnika i medicinsko-tehničke opreme za obavljanje zdravstvene djelatnosti. Iako u izradi projekta i izvedbi građevine učestvuje čitav niz projektanata, javnopravnih tijela, nadzornih inženjera i izvođača radova, propust se dogodio, a ja sam, kao glavni projektant, odgovoran za propust i od toga ne bježim.

Dopuna projekta radi usklađenja sa zahtjevima Pravilnika je u izradi.

1. Tvrdnja da pedijatrijske i ginekološke ordinacije ne zadovoljavaju ni minimum propisan Zakonom o zdravstvenoj zaštiti i Pravilnikom o minimalnim uvjetima u pogledu prostora, radnika i medicinskotehničke opreme za obavljanje zdravstvene djelatnosti je neistinita i zlonamjerna. Projekt je u cijelosti izrađen u skladu sa zahtjevima Pravilnika o minimalnim uvjetima u pogledu prostora, radnika i medicinsko-tehničke opreme za obavljanje zdravstvene djelatnosti

2. Prostorni uvjeti za izvedbu ambulanti opće prakse kao i specijalističkih ambulanti propisani su u poglavlju III. Pravilnika - NORMATIVI I STANDARDI U POGLEDU PROSTORA, RADNIKA I MEDICINSKO-TEHNIČKE OPREME ZA POJEDINE DJELATNOSTI. Članak 11. glasi (1) Liječnička ambulanta mora imati: – prostoriju za pregled bolesnika od najmanje 12 m² – prostoriju za medicinsku sestru od najmanje 12 m² – čekaonicu od najmanje 9 m² – sanitarni čvor za radnike – sanitarni čvor za bolesnike. (2) U ambulanti doktora medicine specijalista pedijatrije i doktora medicine specijalista infektologije potrebno je uz ispunjenje uvjeta iz stavka 1. ovoga članka osigurati prostoriju za izolaciju od najmanje 9 m². (3) Zdravstveni radnici u grupnoj privatnoj praksi mogu imati zajedničku čekaonicu i sanitarne čvorove. (4) Ambulante mogu biti polivalentne tako da se u istoj ambulanti obavlja rad najviše dvije djelatnosti u smjenskom radu, pod uvjetom, da su osigurane i specifične prostorije i oprema potrebne za rad pojedinih djelatnosti. (5) Iznimno od stavka 4. ovoga članka, djelatnosti infektologije, ginekologije i opstetricije te pedijatrije moraju imati zasebne ambulante i čekaonice. Jednostavnim uvidom u projekt vidi se da su sve prostorije za pregled bolesnika kao i prostorije za rad medicinske sestre veće od propisanog minimuma (to uostalom navode i potpisani liječnici. Pravilnikom se ne traži da svaka pedijatrijska ambulanta ima sobu za izolaciju već da mora osigurati prostoriju za izolaciju, a to je bitna razlika.

Naime, naručitelj projekta je Dom zdravlja Zadarske županije pa tako je i projekt izrađen prema posebnim zahtjevima za izvedbu ambulanti doma zdravlja. S tim u vezi navodim Članak 43. Pravilnika o minimalnim uvjetima u pogledu prostora, radnika i medicinsko-tehničke opreme za obavljanje zdravstvene djelatnosti koji glasi: (1) Ambulante koje djelatnost obavljaju u prostoru doma zdravlja trebaju u pogledu prostora ispunjavati uvjete iz članaka 11., 12., 13., 14., 16., 17., 21., 22., 26. i 45. ovoga Pravilnika. (2) Ambulante iz stavka 1. ovog članka mogu imati zajedničku čekaonicu, a za svaku sljedeću ambulantu površina čekaonice povećava se za 0,6 m². (3) Ispred čekaonice za bolesnu djecu treba osigurati pretprostor za primanje i izolaciju (trijažu) djece za koju se sumnja da boluju od zarazne bolesti. Ovaj pretprostor mora biti prikladno povezan s dvije prostorije za izolaciju za koje se osigurava poseban sanitarni čvor i poseban izlaz. Iz navedenog članka vidljivo je da se za pedijatrijske ambulante u domu zdravlja mora osigurati prostor trijaže sa sobom za izolaciju čime se osiguravaju uvjeti iz članka 11. Našim projektom su osigurana dva prostora za trijažu sa dvije sobe za izolaciju.

Svi prostorni uvjeti propisani Člankom 11. i Člankom 43. Pravilnika su projektom ispunjeni što je lako provjeriti uvidom u projekt. Stoga je apsurdno pitanje „je li projektant znao što projektira“. Projektant je itekako znao što projektira, ali, nažalost, potpisani liječnici ne poznaju pravilnik prema kojem bi trebali obavljati praksu.

3. Meni je zaista žao, i osobno mislim da je to nedostatak Pravilnika, ali u Članku 6. stoji da: Prostorija za pregled bolesnika, sanitarni čvor za bolesnike i sanitarni čvor za osoblje moraju imati umivaonik s toplom i hladnom vodom, tekući sapun, dezinficijens te ručnike za jednokratnu uporabu, odnosno sušilo za ruke. Dakle, koliko god je to nelogično, u prostoriji za rad medicinske sestre Pravilnikom nije predviđena izvedba umivaonika. Poseban zahtjev za izvedbom umivaonika za sobe sestara nije postavljen, a ja kao projektant ne smijem projektirati na svoju ruku, mimo propisa.

4. Što se osvjetljenja i prozračivanja prostora tiče, zabrinjavajuće je nepoznavanje funkcioniranja velikih sistema (bolnica, poliklinika i sl.) koje potpisani liječnici pokazuju. I opet se pozivam na Pravilnik o minimalnim uvjetima u pogledu prostora, radnika i medicinsko-tehničke opreme za obavljanje zdravstvene djelatnosti. Naime, jasno je da je, kad god je to moguće, poželjno imati prirodno osvjetjenje i prozračivanje, međutim, u velikim sistemima to jednostavno nije moguće ostvariti. Zbog toga je propisan broj prisilnih (mehaničkih) izmjena zraka u jedinici vremena za radne i zajedničke prostorije, razina umjetnog osvjetljenja u lux-ima za svaku radnu prostoriju i zajedničke prostore posebno, a sve da bi se osigurali normalni sanitarno tehnički uvjeti za rad i boravak zaposlenicima i pacijentima. Svi zahtjevi u pogledu osvjetljenja i prozračivanja koji se postavljaju pred projektante kod projektiranja ove vrste objekata opisani su poglavlju II. SANITARNO-TEHNIČKI I HIGIJENSKI STANDARDI Pravilnika o minimalnim uvjetima u pogledu prostora, radnika i medicinsko-tehničke opreme za obavljanje zdravstvene djelatnosti. Obveza projektanata strojarskih i elektroinstalacija je da se u projektima instalacija ispune pravilnikom postavljeni zahtjevi a to je i učinjeno. Autori Zahtjeva su prije iznošenja primjedbi trebali pročitati navedeno poglavlje Pravilnika jer na ovaj način pokazuju potpuno nepoznavanje problematike o kojoj pišu.

5. U pripremi projekta konzultirali smo liječnika pedijatra i liječnika ginekologa te smo od njih dobili podatke o organizaciji rada u ambulantama. Upoznati smo sa činjenicom da sve sadašnje pedijatrijske ambulante u Domu zdravlja nemaju sobu za izolaciju već imaju osigurano njeno korištenje u ambulantama koje je imaju. Između ostaloga, upozoreni smo i da ginekološkim ambulantama treba dodatni prostor za organizaciju rada (snimanje CTG-a) kao i odvojena kabina za presvlačenje. Upravo iz tog razloga ginekološke ambulante umjesto propisana 24 m2 (12+12) prostora imaju oko 45 m2 tlocrtne površine što je daleko iznad propisanog standarda. Od toga oko 30 m2 je soba liječnika. Pošto nas je ginekolog kojeg smo kontaktirali upozorio da svaki liječnik ginekolog ima vlastitu organizaciju radnog prostora (a ona nije propisana Pravilnikom) u dogovoru sa Investitorom osigurana je dostatna površina za organizaciju dodatnih potreba, sa pretpostavkom da će svaki liječnik ponaosob prilagoditi prostor svojim potrebama.

Prilagodba prostora vlastitim potrebama zahtjevalo bi angažiranje određenog iznosa vlastith sredstava što, pretpostavljam, ne bi trebao biti problem liječniku s privatnom praksom. U projektu postoji i grafički list sa organizacijom prostora ginekoloških ambulanti iz kojeg se vidi da oblik i veličina prostorija zadovoljavaju i dodatno postavljene zahtjeve. Naravno, svi dijelovi projekta na raspolaganju su budućim korisnicima

6. Arhitektonski studio Rene projektirao je, također u zgradi Poliklinike, tri ambulante školske medicine. Naručitelj projekta je bio Zavod za javno zdravstvo Zadarske županije. Projekt je rađen po istom pravilniku kao i pedijatrijske i ginekološke ambulante. Rezultat je više nego dobar mada su prostorni uvjeti za realizaciju projekta bili puno teži. Razlike između jednog i drugog projekta su u nijansama ali postoji i jedna velika razlika: djelatnici školske medicine (liječnici i sestre) su aktivno sudjelovali u realizaciji zahvata od idejnog projekta do uporabne dozvole postavljajući logične i potpuno opravdane zahtjeve i prijedloge.

Glavni projektant, Bogdan Marov d.i.a. ovlašteni arhitekt

26. travanj 2024 10:40