Na kolumnu objavljenoj na Zadarskom.hr-u reagirala je direktorica Zračne luke Zadar Irena Ćosić:
Pročitala sam vašu kolumnu u kojoj ima dosta stvarnih i konkretnih činjenica vezano za gastronomiju i ukupnu turističku ponuda Zadra i cijele naše županije. Osvrnut ću se sam na dio vezano za Ryanair. Poznato je da ta kompanija kod nas leti devet godina i da je svake godine imala sve bolje rezultate. Njihov način poslovanja je svima poznat pa tko voli i može nek izvoli ulagati u projekt koji povratno daje dobre rezultate. Nadalje nijedna avio kompanija ne može letjeti od kraja ožujka do 10. studenog kao Irci.
A kako je ove godine bila odlična popunjenost sigurna sam da ih imamo i kroz zimu da bi ljudi putovali. Evo listopad imamo porast za vise od 10 posto putnika u odnosu na listopad 2014. Moram reći da smo mi kao jedna karika u lancu turizma direktno ovisni o našoj sveukupnoj turističkoj ponudi i kapacitetima jer svaka avio kompanija prije odluke o letenju u Zadar dobro izanalizira zadarsko tržište zbog procjene mogućeg prometa naravno bez gubitaka. Prvo pitanje u pregovorima je : koliko imate hotelskih resorta i ostalih turističkih kapaciteta?
Dakle, prvo su sva pitanja vezana za turističku ponuda, a tek na kraju naša ponuda vezano za popuste na usluge koje pružamo avio kompanijama. Stoga je neke avio kompanije potrebno lobirati par godina da bi ih se privolilo i dovelo u Zadar. Vrlo mukotrpan posao Uprave Zračne luke traje dugi niz godina po tom pitanju.
Ryanair je doprinio i samoj turističkoj promidžbi Zadra kao poželjnoj destinaciji za odmor pored svima dobro znanih Splita i Dubrovnika a istovremeno je povukao i jedan dio novih avio kompanija prvenstveno low cost kojim ljudi najčešće putuju. 11,5 mln kuna je ukupni iznos za udruženo oglašavanje zajedno s PDV-om koji se obračunava na ugovoreni iznos s marketinškom agencijom AMS i najveći je teret upravo taj PDV od 2,5 mln kuna kod prikupljanja novaca. Problem je i što se da državnog nivoa iz GU HTZ-a počeo udio smanjivati, pa je to nekad bilo 50 posto , pa 30 posto i ide još na niže. Najveći udio ide na lokalni nivo supotpisnika ugovora koji solidarno i dobrovoljno sufinanciraju promidžbu imajući u vidu važnost cijelog projekta za našu regiju.
Jasno je da ima nezadovoljnih i onih koji ne žele participirati u plaćanju. Dok se ne osmisli obvezujući model uvijek će biti poteškoća. Mi u ime i za račun TZZŽ plaćamo svaki mjesec određeni iznos tj. kreditiramo projekt. Evo skoro je kraj listopada, a nijedna kuna nam nije vraćena ...pored naravno max popusta koje dajemo na naše usluge. Mogli bi mi poslovati i s 200.000 putnika bez Ryanaira jer bi bili manji troškovi za sve ali vučemo ovaj projekt za opće dobro našeg grada i županije. Pogledajte grad prije 31.3. i poslije 10.11. Nigdje nikoga?!
Daleko od toga da želimo samo Ryanair ali zbog prije navedenih razloga teško je i usporeno dovoditi druge kompanije i time smanjiti ovisnost o Ryanairu. Za chartere nemamo dovoljno hotela. Dakle, opet, turistički kapaciteti su u pitanju. Za putnike koji dolaze low cost kompanijama je dobar smještaj u privatnim apartmanima i zato je sad niklo toliko privatnih iznajmljivača. Zaključak: dok ne budemo imali bolju ponudu, više hotela, restorana i sveukupnih dogadjanja koji će privući goste bit će ovako kako jest gdje nemamo izbora nego ulagati u one koji hoće letjeti k nama. Ukoliko imate bilo kakvih pitanja slobodno me kontaktirajte.
Srdačan pozdrav. Irena Ćosić