U vrijeme pandemije, gotovo na vrhuncu "trećeg vala", najbolji svjetski vozači relija došli su u Hrvatsku – održan je prvi Croatia Rally, utrka koja se prenosila u 150 zemalja. Da stvar bude još zanimljiva, WRC godišnje gleda 800 milijuna ljudi! Upravo zbog utrke probudio se turizam i napunili su se zagrebački hoteli. Samo tri dana nakon završetka relija svjetla sportske pozornice usmjerila su se na Zadar, gdje su stigli najbolji europski igrači futsala.
Zadar je "slučajno" dobio finale UEFA-ine Futsal lige prvaka, jer su zbog epidemioloških razloga organizaciju izgubili Minsk i Zagreb. A jednako tako slučajno dobili su i priliku za vrhunsku promociju grada od samih sportaša i njihovih klubova koje na društvenim mrežama prate milijuni ljudi. Nažalost, prave, organizirane i pomno osmišljene promocije od TZ-a Grada i Županije – nije bilo. Gdje je zapelo u reklamiranju ovog velikog sportskog događaja o kojem nisu znali ni sami Zadrani, a kamoli šira javnost?
– Pretpostavljam da je dio "krivnje" u činjenici da je odluka donesena neposredno prije termina održavanja, a drugo je to da su utakmice bile zatvorene za javnost. No, smatram da smo se, ako ne isključivo radi privlačenja turista, svakako trebali bolje pohvaliti činjenicom da se najbolji igrači futsala na svijetu trenutno nalaze u Zadru, a oni su i sami više puta preko Instagrama i Facebooka objavljivali gdje su – govori nam Martina Ljuština, koordinatorica međunarodnih futsal turnira, dodavši kako TZ grada Zadra jest popratio priču na službenim web-stranicama i na društvenim mrežama, no smatra da se to moglo i trebalo puno više.
Sportski turizam
– Za početak, najvažnija je podrška onima koji sportske događaje organiziraju, podrška u vidu spremnosti na suradnju, pružanje informacija. Sportski turizam, osim što potiče ekonomiju, jer se kroz njega javlja potreba za razvojem infrastrukture i otvaranjem novih radnih mjesta, ne ovisi o sezonalnosti. Štoviše, mnoga sportska događanja izbjegavaju visoku sezonu, što je za jednu destinaciju koja cilja na produljenje sezone idealno – ističe Ljuština te nastavlja:
– Sportašima motiv dolaska u destinaciju nisu ljepote i kultura grada, odnosno regije u koju dolaze, baš kao što to nije ni cijelom njihovu timu te obitelji i prijateljima koje često putuju s njima. No, kad svi oni, uz samo primarno događanje, otkriju i razne prednosti koje ima, recimo, Zadar kao idealan grad za odmor, za uživanje u gastronomiji, u prirodi, otocima, zaleđu... sigurno će dojmove prenositi drugima i velika je vjerojatnost da se sljedeći put vrate kao turisti – naglašava Ljuština, te ističe kako ti isti sportaši, koje na društvenim mrežama prate milijuni ljudi, objavljuju svoje doživljaje u našem gradu, ljepote i hranu, te zasigurno motiviraju određeni broj svojih pratitelja da barem proguglaju gdje je Zadar i provjere čega sve tamo ima.
– Ovaj put to je futsal, prošle godine bio je tenis, ali gotovo svake godine imamo barem jedno veliko sportsko natjecanje u Zadru. Ne moraju to svaki put biti ni velika događanja, i manja natjecanja za sve dobne uzraste generiraju turističku potrošnju i motiv su dolaska u destinaciju – jasna je Ljuština, koja smatra da velik dio problema leži u činjenici da ni sami nismo svjesni što sve kao grad i regija možemo.
– Zadar je proglašen europskim gradom sporta 2021., ali gdje tu informaciju možemo pronaći na web-stranici TZ-a Grada ili Županije? Na njihovim stranicama ne pronalazimo ni objedinjene informacije o sportskim terenima, smještaju, logističkoj podršci, prijevozu, agencijama itd. Istina je da se velika sportska događanja organiziraju preko sportskih saveza, ali ipak sportaši putuju i na pripremne turnire, prijateljska natjecanja itd. Pogledajte samo Poreč, koji je izvrstan primjer kako kohezija javnog i privatnog sektora funkcionira u praksi. Istina je da taj grad ima znatno više kapaciteta u hotelskom smještaju, ali i mi u Zadru i regiji, po mojem mišljenju, u periodu izvan sezone imamo s čim raditi. Prvi korak ka svjetlijoj zadarskoj sportskoj priči bio bi konstruktivni dijalog između TZ-a, sportskih objekata, turističkih agencija i hotelijera, te odlučnost i spremnost na suradnju i fleksibilnost – predlaže Ljuština. Za kraj je istaknula kako je možda i prst sudbine odabrao Zadar za domaćina europskog finala futsala.
Popularni futsal
– Velik broj ljudi na ovom području već dugi niz godina živi futsal. Tome u prilog ide i činjenica da u našoj županiji postoji čak 58 klubova! Nažalost, svi oni igraju bez adekvatne dvorane, koja bi se, osim za lokalne klubove i natjecanja, mogla koristiti za sve druge dvoranske sportove. Za sada se futsal klubovi snalaze kako znaju, igra se po školskim dvoranama i u malim, pomoćnim na Višnjiku. Možda ovaj događaj potakne gradske oce da razmisle o novoj futsal dvorani jer mogućnosti su zaista velike – zaključila je Ljuština.
Poslali smo i upit na adresu TZ-a grada Zadra jer nas je zanimalo kako komentiraju loše provedenu promidžbu ovako velikog događaja.
– Zbog specifične situacije i visoke razine epidemiološke zaštite sudionika, UEFA, koja je vodila projekt u organizacijskom i marketinškom smislu, za ovaj isključivo televizijski projekt, koji se odvijao bez publike u dvorani, koncentrirala je svoju medijsku komunikaciju u najvećoj mjeri u zemljama koje su imale svoje klubove kao sudionike turnira, dakle, upravo prema ciljanim skupinama koje nas kao ured zanimaju, naše potencijalne goste. Direktni prijenosi i sažeci bili su emitirani na raznim TV kanalima. U dogovoru s organizatorima turnira, UEFA-om i HNS-om, odlučeno je kako će se Zadar kao destinacija oglašavati na displejima u dvorani tijekom utakmica. Bilo je mnogo online objava u svijetu, a posebno u Španjolskoj, u kojoj je turnir bio izuzetno praćen. Zašto pak turnir sam po sebi nije izazvao veće zanimanje lokalnih zadarskih i šire hrvatskih medija, drugo je pitanje na koje nema lakog odgovora – odgovorili su nam iz TZ-a grada Zadra.