Je li zaista moguće da je prije nekoliko dana jedan kruzer napustio Gaženicu i negdje na otvorenom moru odbacio ogromnu količnu fekalnih i otpadnih voda? Upravo je to, otkrivajući i rutu tog broda, pretpostavio jedan naš čitatelj pitajući se kako su to u Zadru mislili postati home port za kruzere, a u Gaženici „nemaju tankove za prihvat fekalnih voda i ostalog smeća koje ta vrsta brodova generira u izobilju”.
-Jadransko more bi trebalo biti u potpunosti zaštićeno, a na ovaj način sami sebe uništavamo. Kad izgubimo more i pitku vodu, pitam se što će nam ostati, zabrinut je naš čitatelj.
Međutim, ravnatelj Lučke uprave Robert Škifić tvrdi da je taj problem s velikim kruzerskim brodovima odavno i na zadovoljavajući način riješen.
-Ne postoji ta vrsta opasnosti jer kruzeri imaju specijalne pročišćavače i separatore kojima je taj problem otpadnih i fekalnih voda riješen. To su moderni brodovi sa svim propisanim ekološkim standardima, kaže Škifić.
-Postoji li u Gaženici nekakav tank za prihvat fekalnih voda?
-Ne postoji, ali kruzerske kompanije to rješavaju u svojim home port lukama. Kod nas se kratko zadržavaju i zasada nije bilo zahtjeva za rješavanje pitanja fekalnih voda.
-A kad bi se takav zahtjev pojavio?
-Naš koncesionar bi to riješio sa svojim cisternama koje mogu primiti određenu količinu te vrste otpadnih voda. Ponavljam, kompanije to rješavaju u home port lukama gdje postoje posebni pontoni za iskrcaj fekalnih voda. Mi u Zadru zasada nismo home port luka i nemamo potrebu za takvim pontonima, kazao nam je Robert Škifić.
Direktor „Odvodnje” Grgo Peronja objašnjava da u Hrvatskoj postoji mali broj tvrtki specijaliziranih za zbrinjavanje otpadnih voda s brodova, ali se „Odvodnja” time ne bavi.
-Nemamo suradnju ni s kruzerima ni s domaćim brodovima i trajektima u našem vlasništvu. Oni bi trebali imati ugovore s ovlaštenim koncesionarima. Mi ne zbrinjavamo zamašćene vode. Čisto sumnjam da je taj kruzer u more ispustio zagađene vode, jer to su moderni brodovi sa sofisticiranim sustavima pročišćavanja, kaže Peronja skrećući pažnju na domaću flotu, pogotovo starije trajekte i turističke brodove koji teško mogu zadovoljiti strog ekološke standarde.
-Noviji i moderniji „Jadrolinijini” trajekti imaju riješeno pitanje otpadnih i fekalnih voda, imaju pročišćavače, otpadne se vode razgrađuju i neopasne puštaju na otvorenom moru. Ali, bojim se da je drugačija situacija sa starijim trajektima i turističkim brodovima koji nemaju suvremenu tehnologiju pa te „sadržaje” ispuštaju na otvorenom moru, kaže nam jedan od umirovljenih „Jadrolinijinih” zapovjednika dodajući da nacionalna brodarska kompanija iz godine u godinu napreduje s nabavkom plovila s odgovarajućim postrojenjima za obradu otpadnih voda i podiže ekološke standarde svojih trajekata i brodova.
Neslužbene informacije iz zadarske Lučke kapetanije govore da je ovo „prva uzbuna” koja se ove godine digla zbog „ispuštanja fekalnih i otpadnih voda” u more. Smatra se da je ispuštena ogromna količina otpadnih voda, ali su one već ekološki obrađene i bezopasne. Zakonska zabrana za ispuštanje otpadnih voda s kruzera ne postoji, jer se one, s obzirom na visoko sofisticirane sustave pročišćavanja, po uredbama Vlade ne smatraju zagađenom i prljavom vodom koja bi mogla onečistiti otvoreno more.
Ispada da problem zagađenja mora fekalnim vodama imamo i bez kruzera.
StoryEditorOCM
4 kantunaKAKO ČUVAMO JADRAN?
Gaženica nema tankove za fekalne vode, ali problem zagađenja imamo i bez kruzera: stari brodovi i trajekti prazne se na otvorenom moru
10. kolovoza 2020. - 15:23
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....