Gradonačelnik Branko Dukić i župan Božidar Longin prošlog su tjedna, s različitim ciljevima i na različitim adresama, boravili u Kini pokušavajući u Zadar privući kapital kineskih investitora. Paralelno s tim, javnost je upoznata i s činjenicom da Zračna luka Zadar na kineske lobiste već godinama troši značajna sredstva plaćajući im troškove putovanja u Kinu, pa su, prije nego su Longin i Dukić vezali pojaseve u avionu, Zadrom krenula nagađanja o tome koliki su troškovi njihova putovanja i tko ih plaća, a u slučaju Dukićeve četveročlane delegacije neslužbene su informacije govorile da sve troškove pokriva – privatna kineska tvrtka koju je sa Zadranima spojio lobist Mario Rendulić, predsjednik Kineske-jugoistočno europske poslovne asocijacije!?
Iz Zadarske županije su nam vrlo brzo odgovorili: županu Longinu i pomoćniku pročelnice Anti Županu povratne avionske karte je s ukupno 8.900 kuna platila Županija, dnevnice su im iznosile 50 dolara, a bili su smješteni u rezidenciji hrvatskog ambasadora u Kini Nebojše Koharovića. Međutim, za odgovor na kratko i jednostavno pitanje "koliki su troškovi puta i tko će ih pokriti", iz zadarske su nam gradske uprave odgovorili tek trećeg dana potvrđujući da je Dukićevoj ekipi put i troškove hotelskog smještaja zaista platila kineska tvrtka zainteresirana za ulaganje u Zadar! Dukiću i njegovom pročelniku Nevenu Klarinu dnevnice će isplatiti Grad Zadar, dok će Edvin Šimunov i Ante Kalmeta, direktor i predsjednik Nadzornog odbora "Liburnije", dnevnice dobiti od komunalnog prijevoznika.
U opsežnom odgovoru ljudi iz Dukićeve službe za odnose s javnosti najprije su ponovili ciljeve i razloge njegovog odlaska u Kinu:
- Tvrtka LTO Energy, kao ovlašteni distributer Yinlong Energy proizvoda u zemljama srednje i istočne Europe, uputilo je Gradu Zadru pismo namjere za mogućom suradnjom na području potencijalnog uvođenja električnih autobusa u zadarski sustav javnog gradskog prijevoza. Yinlong Energy jedan je od najvećih svjetskih proizvođača električnih vozila te posjeduje patente za LTO (litij titanijev oksid) baterije. Imajući u vidu da se od 2021. godine od strane EU očekuje zakonska regulativa o obvezi korištenja dijela voznog parka u javnom prijevozu upravo na električni pogon, Grad Zadar iskazao je interes za upoznavanje s novim mogućnostima osuvremenjivanja voznog parka javnog gradskog prijevoznika Liburnije kojim se potiče smanjenje emisije štetnih plinova i očuvanje okoliša. U proteklim službenim sastancima s predstavnicima tvrtke LTO Energy predložili smo pilot projekt u kojemu bi upravo Zadar bio demo grad za autobuse tvrtke Yinlong, te smo dali prijedlog, koji je i prihvaćen, da se u Zadru nekoliko autobusa uključi u sustav javnog prijevoza i stavi u probni rad, a za što treba osigurati preduvjete u smislu punjača i ostalih tehničkih parametara, stoji u uvodu odgovora na pitanje koje nas je zanimalo.
A odgovor na pitanje "koliki su troškovi puta i tko će ih pokriti" glasi ovako:
- U skladu s prethodno navedenim aktivnostima, tvrtka LTO Energy pozvala je predstavnike Grada u službeni radni posjet u sjedište te tvrtke koja je, kao domaćin, zadarskoj delegaciji osigurala troškove puta i smještaja. Stoga nismo u mogućnosti dati vam informaciju o iznosu troškova putovanja, odgovorili su iz Grada Zadra.
Nakon takvog odgovora, od gradonačelnika Dukića smo zatražili i odgovor na još jedno pitanje.
Smatrate li da je delegaciji Grada Zadra troškove puta u Kinu trebalo platiti iz gradskog proračuna umjesto što ih plaća privatna kompanija koja bi mogla s gradskom tvrtkom sklopiti vrlo ozbiljan i vrijedan posao, što otvara put sumnjama u sukob interesa i pogodovanje?
- Otvoreni smo prema svim proizvođačima i rado ćemo pogledati prezentacije svih koji imaju proizvod koji može odgovarati onome što tražimo. Yinlong Energy jedan je od najvećih svjetskih proizvođača električnih vozila i pozvali su nas da vidimo njihove autobuse i proizvodne pogone u živo. Predložili smo im da naš grad bude pilot projekt što opet podrazumijeva korištenje autobusa bez naknade. Stava sam da kad god možemo, u skladu sa zakonom, poštedjeti gradski proračun troškova to i napravimo. Istražujemo i druge mogućnosti i proizvođače, a na koncu će se ići na javnu nabavu. Kako sami kažete radi se o vrlo vrijednom poslu i ne vjerujem da bi čak ni netko zlonamjeran mogao pomisliti da bismo nekome u takvom poslu pogodovali zbog plaćenog radnog posjeta. Javna nabava, kad se na nju odlučimo, provest će se transparentno i pozivam vas da pratite taj proces. Bit ćemo makismalno dostupni i transparentni. Svaki dan radimo na podizanju kvalitete usluge koju pružamo našim građanima i na stvaranju preduvjeta za nova zapošljavanja. Ovaj posjet je bio jako koristan, no samo je jedan u nizu naših nastojanja da grad dodatno otvorimo prema investitorima, kaže gradonačelnik Branko Dukić.
DOGOVORENA RAZMJENA INFORMACIJA I NOVI SUSRET
- Tijekom boravka u Kini tvrtka Yinlong predstavila je svoje električne autobuse i pogon za proizvodnju. Jedna od tema razgovora bila je mogućnost da se u zoni Crno izgradi pogon za sastavljanje LTO baterija, što je bilo i ponuđeno s naše strane na preliminarnim razgovorima prije dolaska u Kinu. U idućem razdoblju dogovorena je razmjena svih ostalih potrebnih informacija te novi susret s kineskim sugovornicima u Zadru, najavili su iz gradske uprave.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....