StoryEditorOCM
4 kantunaULIČNI BIG BROTHER

Ivan je "kralj zadarskog prometa"! Nasmiješite se kroz raskrižja, snimaju vas kamere Gradskog centra, ali nema straha ako ste i s ljubavnicom

Piše Mišel Kalajžić
10. siječnja 2024. - 14:17

Ivan Malčić djelatnik je Gradskog centra za kontrolu prometa u Zadru. Radi u tzv. pametnoj sobi iz koje se upravlja zadarskim prometom u prostorima Inovativnog Zadra d.o.o. Gradski centar za kontrolu prometa (GCKP), uspostavljen je u sklopu projekta „Razvoj i implementacija inteligentnog prometnog sustava i rekonstrukcija prometnice sa prioritizacijom vozila javnog prijevoza i biciklističkom stazom u gradu Zadru – ITS. Inovativni Zadar imenovao je Malčića za voditelja GCKP-a, te je započeo s radom 2. studenog, a odabran je na natječaju za to radno mjesto. Nakon što je kao voditelj GCKP-a prošao inicijalnu edukaciju za rad u sustavu, preuzeo je i aktivno upravljanje prometom na gradskim ulicama, kako je to i bilo zamišljeno prilikom izgradnje centra.

Moglo se to najviše u početku primijetiti po promjeni uobičajenih natpisa na velikim informacijskim LED-portalima iznad nekoliko glavnih prometnica. Natpis „Vozite oprezno“ tako je prošlih dana zamijenjen informacijom o zabrani prometa autocestom od Maslenice do Svetog Roka zbog olujne bure. Ali to je samo dio mogućnosti u upravljanju prometom. Malčić nadzire ukupno 17 gradskih raskrižja opremljenih video-analitičkim kamerama te istodobno može mijenjati signalne planove kao i trajanje njihovih elemenata, a na usluzi je i djelatnicima policije ukoliko traže izuzeće neke snimke zbog prometnih nesreća.

image
Luka Gerlanc/Cropix

Upravo se jedna takva dogodila na dan našeg posjeta Centru. U uvali Jazine došlo je do sudara dvaju automobila i policija je zatražila izuzeće snimke kako bi se utvrdila odgovornost za izazivanje nesreće. Ispostavilo se da je jedno vozilo „ušlo“ u vozni trak drugog vozila koje se uslijed udara prevrnulo na krov. Srećom sve je prošlo bez težih ozljeda, ali nesreća je bila strašna. Kamere su pokrivale mjesto nesreće pa su se sudar automobila i prevrtanje vozila mogli jasno vidjeti na snimci, što će policiji uvelike olakšati posao pri očevidu.

- Tek na zahtjev policije, mi te snimke ustupamo za korištenje. Takvih zahtjeva policije imamo na dnevnoj bazi. One mogu pomoći u utvrđivanju okolnosti izazivanja prometne nesreće, ali mogu detektirati i koji je svjetlosni signal bio uključen u trenutku nesreće i mnoge druge bitne detalje. Mislim da ovakve mogućnosti policija nikada do sada nije u Zadru imala - objašnjava Malčić.

Nadzor prometa uistinu je zadivljujući. U svakom trenutku „pokrivene“ su glavne ulice i raskrižja u Zadru. Neke od kamera su toliko precizne da se mogu prepoznati lica u vozilima, a imaju i sposobnost i automatskog skeniranja registracijskih oznaka. Zadarske vozače (i pješake) u kretanju glavnim ulicama Gradski centar za promet neprestano nadzire i – snima. Možda tu činjenicu treba naglasiti zbog utjecaja na povećanje sigurnosti u prometu, ali nije li to i svojevrsni „big brother“? Što ako se nekoga snimi kako vozi ljubavnicu? – pitamo u (polu)šali Ivana.

image
Luka Gerlanc/Cropix

- Mi se tim ne bavimo. Sustav videonadzora služi prvenstveno kako bi operateri u Centru u realnom vremenu dobili vizualnu informaciju o stanju na gradskim prometnicama kao i za videonadzornu zaštitu javnih površina. Snimke izuzimamo samo na zahtjev policije, prema opet točno propisanoj proceduri – kaže Malčić, po struci magistar inženjer prometa.

- Ivane, može li se za vas reći da ste „kralj zadarskog prometa“? – pitamo ga (opet) u šali.

- Ne smatram se „kraljem prometa“, preda mnom je postavljen veliki izazov s obzirom da sam novopečeni inženjer iz 2021. godine. Ja sam ipak samo voditelj sektora za upravljanje i razvoj prometa u Inovativnom Zadru d.o.o. Objeručke sam prihvatio ovaj posao i dat ću sve od sebe da ovo dignemo na neku zavidnu razinu. U Gradskom centru za kontrolu prometa uskoro ćemo se i ekipirati jer je u planu zapošljavanje još četvero djelatnika, dva operatera video nadzora i dva prometna operatera, koji će također proći neophodnu edukaciju. Potom ćemo uspostaviti dvije smjene nadzora, jutarnju i poslijepodnevnu. Treba istaknuti da Zadar nikada do sada nije imao ovakav standard u upravljanju prometom i u tome prednjačimo nad drugim gradovima u Hrvatskoj. Zagreb ima sličan sustav, ali već zastario, dok Split tek kreće u razvoj njihovog ITS-a, koji će doduše biti znatno veći od zadarskog. Nakon postavljanja našeg sustava njim je upravljala umjetna inteligencija odnosno računala, a ekipiranjem će sve više udjela imati tzv. ljudski faktor – ističe.

Inteligentni transportni sustav sastoji se od niza podsustava, od semaforskog sustava, elektroinstalacijskog i komunikacijskog podsustava, informacijskog sustava, zatim sustava video nadzora i zaštite... Zapravo sve mogućnosti Centra za kontrolu prometa još nisu iskorištene, one će biti i proširene u budućoj fazi na još neke gradske prometnice i raskrižja, jer je u pripremi ITS 2. koji se također namjerava sufinancirati EU sredstvima.

Nakon dvomjesečnog „staža“ iza monitora na kojima prati promet u Zadru, pitamo Ivana kakvi su zadarski vozači i koji su prekršaji najčešći?

image
Luka Gerlanc/Cropix

- Bude dosta prolazaka kroz crvena svjetla, što se evidentira samo u slučaju prometne nesreće. Česta su i oduzimanja prednosti, a svaki deseti biciklist skine se s bicikla kad prelazi preko pješačkog prijelaza... Osim nadzora prometa u Zadru, velike su mogućnosti u njegovom upravljanju. Sustav kao sustav ima ogromne benefite i to funkcionira zbilja dobro. U budućnosti će te mogućnosti biti još i veće. U semaforskom dijelu u upravljanju prometom imamo mogućnost tzv. adaptivnog upravljanja trenutnom prilagodbom signalnog plana, ovisno o prometnoj potražnji i postojećoj situaciji. Temeljem programiranog algoritma, putem detektora za vozila ili pješake, prikupljaju se informacije o potražnji i stanju, te kroz niz programiranih logičkih uvjeta upravlja se prometnim svjetlima i optimizira se signalni plan. To će pogotovo doći do izražaja ljeti kad nastupe gužve. Projektant je predložio tri signalna plana za svako raskrižje, ali će tek trebati vidjeti je li imao mjerodavne ulazne podatke o količini prometa. Zato će ovaj sustav profunkcionirati u punoj snazi tek početkom iduće godine, jer je potrebno prikupiti potrebne podatke kroz čitavu jednu godinu kako bi onda mogli imati realne parametre, od različitih doba dana, ljetnog, zimskog režima itd. Kad sustavom ne upravlja čovjek, to čini tzv. umjetna inteligencija. Ipak su to samo alati, opet sve ovisi o ljudskom faktoru na koji će se način koristiti i hoće li prema tome sustav dobro raditi ili ne. Mislim da je Zadar prometno jako dobro riješen. U sezoni imamo nekoliko kritičnih raskrižja, ali to je prihvatljivo s obzirom na povećanje broja vozila. U Zagrebu je tako tijekom cijele godine – zaključuje.

O prometu i nogometu ljudi sve znaju i najviše grintaju. Uvijek je netko drugi kriv kad ne ide dobro. Možda ipak treba krenuti od sebe, pa će i sustav bolje funkcionirati. Jer za razliku od nogometa, u prometu se nažalost često griješi – samo jednom.

Snimaju li kamere vezivanje pojasa?

Zadarska raskrižja sad su opremljena bogatom opremom: tu su kamere sa senzorima pokreta koje pomoću četiri leće s vidnim poljem od 360 stupnjeva snimaju kompletno okruženje, a ima ih ukupno 17 na isto toliko raskrižja, zatim sedam PTZ kamera koje se mogu pomicati i zumirati okoliš optičkim zumom, potom oko 120 prometno-analitičkih kamera koje imaju brojne mogućnosti poput prepoznavanja registarskih oznaka, kategorije vozila, marke i boje vozila, mjerenje brzine vozila i dr. i to sve s razinom točnosti od preko 98 posto. Osim prethodno navedenih mogućnosti koriste se za detekciju vozila na privozima raskrižja za potrebe adaptivnog upravljanja prometnim svjetlima.

Kamere su u zadnje vrijeme glavna tema na portalima, ali želim naglasiti da se ne koriste za evidentiranje i sankcioniranje prekršitelja, snimke se izuzimaju na zahtjev policije radi utvrđivanja odgovornosti u slučaju prometne nesreće ili za potrebe rješavanja nekakvog kaznenog djela. Dosta građana misli da one snimaju koriste li pojas, dnevno svjetlo... To možda i nije loše zbog veće sigurnosti u prometu. Što se tiče prometa u Zadru, vidljivo je da je vršni period u razdoblju od 9 do 11 sati, te poslijepodne od 14 do 16 sati. Najopterećenija raskrižja na gradskoj prometnoj mreži jesu kod Supernove, raskrižje kod Interspara ispod Dvije pumpe, raskrižje kod Kolodvora, zatim raskrižje u uvali Jazine i naravno Žmirići u ljetnim mjesecima – ističe Malčić.

21. studeni 2024 09:00