StoryEditorOCM
4 kantunaDIGITALIZACIJA

Koristite li senzore za pronalaženje parkinga u Zadru? Evo na koji način rade, ima i novosti oko autobusa Luburnije

Piše Mišel Kalajžić
9. kolovoza 2023. - 16:51

Jesu li u Zadru, na području stare gradske jezgre Poluotok gdje se ionako mjesta za vozila "svićom traže" - konačno proradili parkirni senzori? Jesu li digitalizacijom obuhvaćene i linije gradskih autobusa? - pitali smo odgovorne za te projekte u gradskoj upravi.

- U sklopu projekta Zadar Urban Mobility ZUM 4.0, tijekom provedbe projekta postavljeno je na području šireg centra grada 1200 parkirnih senzora na pojedinim parkirnim mjestima. Sustav, koji pomoću parkirnih senzora procjenjuje mogućnosti pronalaska slobodnih parkirnih mjesta po označenim parkirnim zona na području grada Zadra, je u funkciji već nekoliko mjeseci te se koristi od strane građana i turista kroz aplikaciju Zadar ParkIn, koja se može preuzeti sa Android i IOS App Store. Uspostavljeni sustav funkcionira na temelju predviđanja i korisnika, kroz aplikaciju, upućuje u zonu gdje je veća vjerojatnost da će pronaći parking, a kad dođe do te lokacije onda prikazuje i slobodna pojedinačna parkirna mjesta. Sustav koristi koncept „machine learninga“, koja kroz vrijeme uči navike vozača te na taj način postaje sve precizniji kroz mjesece, ali i godine rada i korištenja. Nakon pronalaska slobodnog parkirnog mjesta, korisnik kroz aplikaciju ima i mogućnost plaćanja parkinga preko kartice i SMS-a. Kroz aplikaciju je osigurana i podrška za korisnike, preko koje se zaprimaju komentari, prijedlozi te prijave eventualnih problema od strane korisnika. Na osnovu tih povratnih informacija sustav se konstantno unapređuje i ažurira. Trenutni podaci pokazuju kako uz domaće korisnike, aplikaciju koristi i sve veći broj stranih turista - ističe Josip Milić, pomoćnik pročelnika Upravnog odjela Grada Zadra za EU fondove.

image

Sustav ParkIN

Grad Zadar/Slobodna Dalmacija

Proces digitalizacijale javnih usluga Grada Zadra od nedavno je proširen kroz projekt Zadar Urban Mobility 4.0., e-ticketing sustavom u autobusima Liburnije i senzorima za detekciju slobodnih parkirnih mjesta u Zadru. Kroz projekt je razvijeno nekoliko rješenja informiranja putnika, no najznačajnije radi svoje dostupnosti i načina korištenja su aplikacije ZadarSmartCity i ZadarParkIn.

- Prva, ZadarSmartCity, predstavlja integrirano rješenje koje unutar jednog korisničkog sučelja pruža lakše korištenje gradskih usluga javnog prijevoza i parkinga. U aplikaciji je omogućena kupovina vozne karte putem aplikacije, vrijeme dolaska autobusa na stanicu u stvarnom vremenu, raspored vožnji vaše autobusne linije, praćenje autobusa, primanje obavijesti o promjenama vremena dolaska autobusa, podsjetnik dolaska vozila na vašu stanicu i dr. Njezinu uspostavu omogućila je sveobuhvatna digitalizacija procesa i pozadinskog sustava upravljanja prometovanjem javnog prijevoznika Liburnija d.o.o. Najveći benefiti aplikacije bit će vidljivi od nadolazeće akademske godine prelaskom putnika sa "papirnatih" dnevnih, mjesečnih i godišnjih karata na digitalne CityCard kartice putem aplikacije ZadarSmartCity ili izdavanjem CityCard kartica. Važno je napomenuti i da je cijena gradske autobusne karte korištenjem aplikacije ili CityCard kartice jeftinija te iznosi 1,33 EUR, u odnosu na redovnu cijenu karte od 1,59 EUR - kaže Milić.

image

Sustav ParkIN

Grad Zadar/Slobodna Dalmacija

- Druga, ZadarParkin aplikacija, u čijem je fokusu dostupnost parkirnih mjesta u naplatnim zonama Zadra, pruža informacije za 1.144 parkirna mjesta, od ukupno 1.822 pod naplatom. Aplikacija koristi umjetnu inteligenciju u svom radu, na način da "uči" o ponašanju korisnika u pojedinim zonama temeljem podataka o duljini vremena zauzetosti pojedinog parkirnog mjesta, broju vozila tijekom dana, vrsnim opterećenjima izvan i tijekom turističke sezone i dr.  No, ono važnije su korisničke funkcije koje aplikacija pruža. U sustavu je mapirano ukupno 14 različitih zona označenih bojama u rasponu od zelene do crvene ovisno o vjerojatnosti pronalaska slobodnog mjesta u odnosu na trenutnu lokaciju korisnika i broj drugih korisnika u sustavu koji takoder putuju prema ciljnoj zoni. Sustav predviđa stanje u budućnosti tj. vremenu dolaska pojedinog korisnika u odabranu zonu, na osnovu svih podataka koje prikuplja i iz kojih "uči", dodaje Milić.

image

Na fotografiji: Gradski centar za kontrolu prometa

Luka Gerlanc/Cropix

Sustav omogućuje naplatu parkinga na tri načina: SMS-om, kreditnom karticom i CityCard karticom (iz sustava ZadarSmartCity), ali i opciju "pronađi svoje vozilo" čime je omogućena povratna navigacija do vlastitog parkiranog vozila. Pored aplikacije ZadarParkin razvijena je web platforma koja također pruža informacije o slobodnim parkirnim mjestima u realnom vremenu. Daljnje širenje sustava i postavljanje dodatnih senzora predviđeno je kroz nastavak projekta ZUM čime će se povećati broj parkirnih mjesta za koje je putem sustava moguće dobiti informaciju o slobodnim parkirnim mjestima i skratiti vrijeme traženja - ističe Milić.

Za aplikacije objašnjava da su "živi" sustavi koji se kontinuirano unaprjeđuju i nadograđuju, poteškoće u radu pozadinski otklanjaju, sve na temelju povratnih informacija od korisnika. Kroz aplikaciju je osigurana i podrška za korisnike, preko koje se zaprimaju komentari, prijedlozi te prijave eventualnih problema od strane korisnika. Trenutni podaci pokazuju kako uz domaće korisnike, aplikaciju koristi i sve veći broj stranih turista. Aplikacije ZadarSmartCity i ZadarParkIn su dostupne za preuzimanje na Android i IOS App Store-u, a sve informacije mogu se pronaći na objedinjeno web stranici Zadarcity.hr.

image

Sustav ParkIN

Grad Zadar/Slobodna Dalmacija

- Prethodno spomenute aktivnosti samo su dio mjera sadržanih u Planu održive urbane mobilnosti Grada Zadra koji je izrađen s ciljem prilagođavanja rastućim prometnim zahtjevima te novim gospodarskim i društvenim izazovima do 2030. godine. Plan se nadovezuje na postojeće prometno-prostorne planove uz integracijske, participacijske i evaluacijske principe kako bi zadovoljio potrebe stanovnika gradova za mobilnošću, danas i u budućnosti, te osigurao bolju kvalitetu života u gradovima i njihovoj okolini - zaključuje Milić.

image

Na fotografiji: Josip Milic

Luka Gerlanc/Cropix

Većina građana koristi automobil bez razloga

Prema podacima iz ankete kućanstva Zadarske županije provedene u sklopu Prometnog masterplana funkcionalne regije Sjeverna Dalmacija podaci ukazuju na to da oko 57 posto ispitanika koji borave ili prebivaju u Gradu Zadru koristi automobil kao svakodnevno prijevozno sredstvo, bilo kao vozač ili kao putnik. Iza automobila slijedi pješačenje s 18 posto, te javni prijevoz s 16 posto. Od navedenog, skoro 90 posto građana starosti od 45 – 65 godina i čak 76  posto građana starosti od 25 – 44 godine koriste osobni automobil za potrebe svakodnevnih putovanja. Sagledavanjem prosječne udaljenosti putovanja, odnosno putovanja od prebivališta ili boravišta do radnog mjesta ili obrazovne ustanove, utvrđeno je da čak 71,6  posto ispitanika na području Grada Zadra prometuje na relaciji od svega 1 do 5 kilometara. Takve su udaljenosti lako savladive biciklom, električnim romobilom, javim prijevozom ili pak pješačenjem, odnosno održivim načinom prometovanja.

Uz uspostavu i izgradnju novih prometnih transverzala kroz grad, izgradnja dodatnih parkirališnih kapaciteta je nužna kako bi se stvorile mogućnosti za reorganizaciju prometnog sustava, primjerice uspostavom sustava jednosmjernih ulica, i prenamjenu infrastrukture u pješačku i biciklističku.

Promjenu kojoj se teži u pogledu dostizanja odrzivog prometnog sustava Grada Zadra u budućnosti moguće je postići implementacijom drugih komplementarnih mjera poput uspostave Park&Ride sustava, širenje zona ograničenog prometa, zona zajedničke namjene, zone smirenog prometa, daljnju optimizaciju linija javnog prijevoza, postepeno proširivanje parkirnih naplatnih zona na šire gradsko područje, modernizacijom i opremanjem autobusnih stajališta javnog prijevoza, te brojnih drugih predvidenih mjera, ali i radom na promjeni životnih navika građana u korist korištenja alternativnih prijevoznih sredstava za lokalna putovanja.

Zaposlenje osoba za radu u GCKP-u (ITS) do kraja rujna

Inovativni Zadar d.o.o. je, u dogovoru s Gradom Zadrom, preuzeo upravljanje Gradskim centrom za kontrolu prometa, koji je uspostavljen u Poduzetničkom inkubatoru na Novom Bokanjcu u sklopu projekta ITS, te trenutno priprema natječaj za voditelja centra. Očekuje se da da će nakon završetka natječaja odabrani kandidat započeti s radom do kraja rujna.

05. svibanj 2024 00:03