Zadarski turizam, poput ostalih destinacija u Dalmaciji, uvelike ovisi o dolasku njemačkih turista na ljetovanje, a trenutna je situacija takva da je masovan dolazak gostiju iz Njemačke u turističkoj sezoni 2021. upitan zbog koronakrize. Zapravo Nijemci bi mogli ovoga ljeta masovno ostati kod kuće – upozorava stručnjak za kamping turizam Jerko Sladoljev.
- Nijemcima je Njemačka 2020. godine bila kao cilj prva za ljetovanje u koroni među svim destinacijama za odmor. Unatoč kontinuiranoj pandemiji, tri od četiri korisnika ljetovali su prošloga ljeta doma. Njemačka je veliki pobjednik sezone 2020. godine - više od 45 posto ispitanih Nijemaca izjavilo je da su ljetovanje proveli u svojoj zemlji. Nijemci su jako sretni zbog razvoja događaja na domaćem njemačkom tržištu putovanja i drago im je što sada svojim domaćim korisnicima i ekonomiji mogu pomoći i mogu ponuditi više domaćih sadržaja – kaže Sladoljev.
S druge strane Turistička industrija Njemačke ostvarila je 61 posto manju prodaja u prva tri kvartala 2020. godine. Stalna ograničenja putovanja radi suzbijanja pandemije korone utjecali su na poslovanje turističke industrije. Pad prodaje bio je posebno velik u drugom tromjesečju prošle godine, u kojem je pao velik dio prve blokade povezane s koronom: od travnja do lipnja 2020. industrija je ostvarila 91 posto manje prodaje nego u istom razdoblju prethodne godina. Pad je donekle oslabio u trećem tromjesečju: od srpnja do rujna 2020. turističke su tvrtke i dalje ostvarile 75 posto manje prodaje nego od srpnja do rujna 2019 – naglašava Sladoljev i upozorava:
- Sudeći po ovim trendovima ljetni odmor Nijemaca u Hrvatskoj ne izgleda pozitivno, predstoje nam mnogo teže tržišne bitke i metode da se privuku Nijemci, osobito iz razloga što nemamo nažalost klasične marketinške alate jer su se mnogi ugasili. Od tridesetak klasičnih sajamskih priredbi za turizam u Njemačkoj skoro 80 posto je otkazano ili premješteno u vremena kada nam nisu posebno zanimljivi. Osim akcije „Safe stay in Croatia“ koje je vrlo dobro zamislilo Ministarstvo turizma, a koje je ustvari „obećanje” za koje treba velika odgovornost domicilnog stanovništva da se i održi, potrebno nam je turističko tržišno oružje nove generacije koje će „natjerati” Nijemce u Hrvatsku. Jesmo li spremni da ga izmislimo, održimo i opet budemo miljenici na ovom tržištu, pogotovo Bavarske? Možda i jesmo ali ga (još) nemamo – primjećuje Sladoljev, dodajući kako je postupno uvođenje cjepiva protiv virusa trebalo pomoći povratku povjerenja potrošača i pridonijeti ublažavanju ograničenja putovanja, ali su ta očekivanja u odnosu na jesen 2020. sada ipak – puno opreznija.
Sve u svemu čeka nas neizvjesna sezona, pogotovo ako Nijemci (opet) ostanu doma. Odmor u Njemačkoj vrlo je popularan među vlastitim građanima: prema anketama, Njemačka je daleko najpopularnije putničko odredište Nijemaca s tržišnim udjelom od oko 30 posto putovanja.
- To će na našu žalost biti dramatično povećano (do 50 posto) u ovoj godini upravo zbog okolnosti kojima smo svjedoci. Ili kako bi to rekli turistički djelatnici „kad se u Njemačkoj kihne, mi u Hrvatskoj dobijemo upalu pluća”. Ako Njemačka u 2021. godini uglavnom ostane kod kuće, ne piše nam se dobro - zaključuje Jerko Sladoljev.