StoryEditor
4 kantunaZAŠTO NE RADI DIZALICA U LAMJANI?

Lučka uprava u strahu od penala EU: ‘Ovo nije komunalna nego ribarska luka!‘; Mišlov: ‘Kažnjavaju Kaljane jer HDZ nije na vlasti‘

Piše Predrag Opačić
20. rujna 2022. - 20:10

Zbog čega u „najribarskijem mjestu u Hrvatskoj” već više od godinu dana ne radi dizalica za brodice kaljskih profesionalnih i rekreativnih ribara i mještana već svi oni na „izvlačenje brodica” odlaze u Kukljicu, Sutomišćicu, Sukošan ili Zadar? Komunalno poduzeće „Hripa” početkom 2016. je postavilo dizalicu u ribarskoj luci Vela Lamjana, njena je nabavka i montaža koštala pola milijuna kuna, u čemu je sudjelovala i ribarska zadruga „Omega 3”, a u Općini Kali su bili zadovoljni jer su na taj način mještani imali potrebnu uslugu, a općinski proračun određeni prihod.

Ali, nakon provedenog nadzora, 28. listopada 2016. godine, Lučka kapetanija nalaže Lučkoj upravi Zadar zabranu rada „stupne konzolne dizalice” zbog njene tehničke neispravnosti. Unatoč tome, dizalica je godinama nakon toga – radila!

-Da, radila je najnormalnije sve do 6. mjeseca 2021. godine, točnije do drugog kruga prošlih lokalnih izbora. Tada je „Hripa” obaviještena kako više ne smije koristiti svoju dizalicu. Iz luke su potjerani svi brodovi koji nisu povezani s nekim ribarskim obrtom ili firmom – ili se maknite ili plaćajte astronomsku cijenu od 8 kuna po dužnom metru dnevno. Pod izlikom da je to ribarska luka i da Lučka uprava može snositi sankcije ako se tamo zateknu brodovi koji nisu pod firmom ili obrtom, kaže načelnik Bruno Mišlov dodajući da do danas nije dobio pismenu zabranu i njeno objašnjenje.

Osim toga, Mišlov je uvjeren da iza svega stoji – jasan politički motiv!

- Većina mještana je sigurna da bi dizalica nastavila raditi da je HDZ ostao na vlasti, a vjerojatno ne bi bilo ni tjeranja brodica cijenama od 8 kuna po metru dužnom. Ovo je kazna Kaljanima što su se usudili izabrati drugačije i sada nas tuku gdje nas najviše boli. Mještani su s potpunim pravom ogorčeni jer im je onemogućena usluga i našem komunalnom poduzeću djelatnost, imovina poduzeća stoji i propada, a gubimo prihod na koji smo dosad računali. Žao mi je što sam bio fin i strpljivo vjerovao da ćemo u godinu dana iznaći rješenje, a kucali smo zaista na sva vrata, i što sam pazio da ne budem „preglasan“ kako ribari ne bi izgubili nekakve buduće sadržaje, a time pristao na dvostruke standarde i ucjenjivanje mojih mještana. Uostalom, u nekoliko navrata se i na sjednicama Općinskog vijeća moglo čuti da se „Kaljani moraju suočiti s posljedicama svojih izbora”, rezolutan je Mišlov.

Dizalica je montirana u mandatu SDP-ovog načelnika Duška Vidova, a nezavisni Bruno Mišlov je lani pobijedio HDZ-ovog kandidata Marka Kolegu.

Načelnik tvrdi da mu je u Lučkoj upravi rečeno da „Hripa” više ne može dobiti koncesiju jer je ribarska luka u Veloj Lamjani uređena EU sredstvima i da ne žele dovesti u pitanje sljedeću fazu izgradnje luke. Na primjedbu Kaljana da je njihova dizalica montirana izvan područja uređenog EU sredstvima, odgovoreno im je da je za EU sredstva kandidirano cijelo lučko područje, pa i onaj dio na kojem je dizalica.

Novi ravnatelj Lučke uprave Zadar Željko Knežević nam je dostavio svoj odgovor na pritužbe iz Kali.

- Lučka kapetanija Zadar zabranila je korištenje te dizalice 28. istopada 2016. godine. Uključivanjem Lučke uprave Zadar u projekt uređenja Vele Lamjane, definitivno je isključena opcija dizanja brodica, a pogotovo pranja, brušenja ili bojanja istih, stoji u Kneževićevom odgovoru.

Ravnatelj LU podsjeća na sve što je u Veloj Lamjani napravljeno kroz projekt vrijedan 37 milijuna kuna, a potom dodaje i ovo:

-Za vrijeme provođenja projekta u ribarskoj luci Vela Lamjana Kali također se, na zahtjev ribara, produbilo dno u dijelu luke pored starog gata s obzirom da se radi o izuzetno sigurnom vezu koji trenutno koriste ribarski brodovi, a što je i osnovna namjena ovog lučkog područja. Drugim riječima, nije se radila komunalna lučica nego ribarska luka. Napominjem još jednom da se radi o ribarskoj luci koja je financirana od strane EU tako da bilo kakve radnje koje nemaju veze s ribarskim lukama, što djelatnost podizanja malih brodova domicilnog stanovništva definitivno nije, mogu rezultirati velikim penalima od strane EU, kaže Knežević.

Na kraju, ravnatelj LU nagovještava moguće rješenje, ali u neodređenoj budućnosti.

- Na predmetnom dijelu luke još uvijek je smještena dizalica u vlasništvu Općine Kali te bi svakako Općina kao njen vlasnik trebala voditi brigu i tražiti rješenje za komunalne probleme mještana kao i pronaći nekakvu alternativu, premjestiti je na drugo mjesto te ishoditi sve potrebne certifikate za njen legalan i siguran rad s obzirom da se dizalica trenutno ne nalazi u operabilnom stanju, a niti na mjestu na kojemu je moguće vršiti pranje, brušenje i bojanje nadvodnih i podvodnih dijelova brodica bez štetnog utjecaja na okoliš. Postoji ideja o postavljanju dizalice unutar luke Vela Lamjana i to na drugoj, suprotnoj obali, no to će vjerojatno biti u sklopu nekog ugovora o koncesiji, zaključuje Željko Knežević.

Što se koncesija tiče, Lučka uprava je s komunalnom tvrtkom „Hripa” sklopila dva dvogodišnja koncesijska ugovora od kojih je prvi potpisan 11. svibnja 2015. godine, a drugi 29. svibnja 2017. godine. Iz toga je vidljivo da je drugi ugovor potpisan čak sedam mjeseci nakon što je Kapetanija Lučkoj upravi naložila zabranu rada „stupne konzolne dizalice”! Osim toga, zabrana rada je s konca 2016. godine, a u stvarnosti - dizalica je bila u pogonu sve do lipnja 2021. godine, što znači da je radila dvije godine bez koncesije i skoro pet godina pod zabranom!

U međuvremenu, godinu dana načelničkog mandata odradio je SDP-ovac Duško Vidov, a HDZ-ov Marko Kolega cijeli mandat. A pitanje je hoće li u mandatu nezavisnog Bruna Mišlova biti pronađeno obostrano zadovoljavajuće rješenje.

Propali pregovori s Nauta Lamjanom

- Mislili smo da ljudima treba što prije omogućiti da dižu brodove pa smo se obratili Nauta Lamjani, remontnom brodogradilištu u neposrednoj blizini ribarske luke. Cijena dizanja koju Nauta Lamjana naplaćuje previše je za običan kaljski puk, a po riječima direktora Željka Dilbera cijena je takva zbog viših troškova i angažmana većeg broja zaposlenika prilikom rada njihove velike dizalice na naftu. Ponudili smo da Nauta Lamjana otkupi ili iznajmi dizalicu od „Hripe” i da se za mještane općine Kali formira povoljnija cijena zbog uvelike manjih troškova koje generira manja dizalica na struju poput ove naše. Direktor je rekao kako je u svakom slučaju prije postavljanja nove dizalice potrebno angažirati ovlaštenu firmu da razmontira staru veliku dizalicu na naftu koja nije u zadovoljavajućem stanju. Međutim na skupu mještana, oni su odlučno izjavili kako ne žele da dizalica ide u prodaju ili najam, ali da je istovremeno apsurdno da kao mještani „najribarskijeg mjesta na svijetu“ moraju čekati red za dizanje u Kukljici ili Poljani, izjavio je načelnik Bruno Mišlov.

"Nema mjesta za preseljenje dizalice”

- Bili smo u dva navrata i u Županijskoj lučkoj upravi, ali oni nisu oduševljeni idejom da se na njihovom području odvija takva „šporka“ djelatnost. Na pitanje kako to toleriraju u Kukljici ili Poljani, odgovorili su da se to tamo radi već 20-30 godina i da pojavu novih takvih lokacija na svom području ne bi dozvolili. U Detaljnom planu uređenja obalnog pojasa postoji mjesto na kojem je predviđena dizalica u luci Mul (pod ingerencijom Županijske lučke uprave), ali je problem što je to u naravi more te bi po važećem DPU-u bilo potrebno nasipanje još 15-20 metara mora što je samo po sebi katastrofa. Prema važećim planskim dokumentima realno nema mjesta na koje bi se premjestila dizalica. Po meni je to i logično – njoj je mjesto u Veloj Lamjani u ribarskoj luci, pogotovo sada kada se Kali sve više turistički razvija i nitko od mještana ne želi da se remontne aktivnosti odvijaju u blizini kuća ili društvenih sadržaja, kaže načelnik Bruno Mišlov.

07. listopad 2022 01:15