StoryEditorOCM
4 kantunaSTOŽERU, POČUJ IH!

Ogorčeni vlasnici otočkih trgovina mole nadležne da vrate trajektnu liniju: "Olib, Silba, Ist i Premuda ostat će bez opskrbe!"

Piše M. Gugić
31. ožujka 2020. - 23:03
Trajetkom je jednostavnije ukrcati i skrcati robu za najudaljenije otoke zadarskog arhipelagaLuka Gerlanc/Cropix

Stožer civilne zaštite donio je 24. ožujka Odluku o uvođenju izvanredne brzobrodske linije 9401 Olib – Silba – Premuda – Zadar i obratno, u smanjenom obimu plovidbe, kako bi se osigurala opskrba otoka i prijevoz prema otocima, a sve zbog nemogućnosti prometnog povezivanja otoka Silbe uslijed zatvaranja luke Silba-Žalić za sav trajektni promet. Navedena brzobrodska linija održava se tako četiri puta tjedno i to ponedjeljkom, utorkom, četvrtkom i petkom, s dodatnim pristajanjem u luku Ist-Kosirača. Ipak, vlasnici šest dućana na tih četiriju najudaljenija otoka zadarskog arhipelaga dovedeni su pred zid jer se opskrba oduvijek do sad odvijala trajektom više puta tjedno. 

Razgovarali smo s nekoliko njih koji su Nacionalnom i Županijskom stožeru već poslali prijedloge kako da se situacija bar malo olakša. Još uvijek nisu dobili odgovore.

- Kad smo dobili informaciju da se ukida trajekt na našoj liniji 401 te ostaje katamaran na liniji 9401 koji će ukrcavati i robu tri puta tjedno, odmah smo odlučili nadležnima poslati mail kako bi im pomogli u donošenju odluke mišljenjem s terena, jer mi ipak znamo kako stvari ovdje bolje funkcioniraju – rekao nam je Senko Matulić, vlasnik dućana na Istu, te naglasio kako bi najlogičnije bilo da za Silbu nastavi prometovati katamaran dva do tri puta tjedno bez noćenja na Olibu, kružno s povratkom u Zadar, a za ostale otoke trajekt.

- Znamo da postoji problem sa Silbom s obzirom na to da trenutno ne postoji mogućnost pristajanja trajekta, ali ukidanje ove trajektne linije stvara velike probleme za ostala tri otoka: Ist, Olib i Premudu. De facto nam je katamaran nametnut, a niti jedan dobavljač ne želi krcati robu na njega. Trajekt koji imamo prometuje samo jednom tjedno i nemoguće je naručiti robu za sedam dana unaprijed, pogotovo mliječne proizvode, voće i povrće jer roba ne može biti svježa sedam dana. S druge strane, stvara se nesigurna okolina za manipuliranje i prijevoz robe. Katamaran će za Silbu moći prevesti teret za njihove dvodnevne potrebe, a već imaju osiguranu i uigranu dostavu dva puta mjesečno s izvanrednom linijom trajekta – naglasio je Matulić, a s njim se složila i vlasnica dućana na Olibu, Marija Marić.

- Želimo trajektnu liniju isključivo za Ist, Olib i Premudu dva puta tjedno ponediljak ili utorak i četvrtak ili petak, s polaskom u 11 sati po plovidbenom redu bez Lošinja. Na trajekt se može ukrcati i iskrcati roba da se prilikom manipulacije nema apsolutno nikakvog kontakta ni s posadom ni s ostalim putnicima. Roba se vozi na polu-otvorenom prostoru s protokom zraka. Uostalom, trajekt prevozi i teretna vozila s kojima dopremamo robu. Na katamaranu i za ukrcaj i za iskrcaj robe morate proći preko uske rampe kraj posade, ući kroz vrata u zatvoreni prostor koji nije adekvatan za prijevoz veće količine robe i istovremeno iskrcavanje dva ili tri korisnika. S obzirom na dugogodišnje iskustvo u trgovini i prometovanju bordova na ovoj liniji, a poznavajući dobro mentalitet i prilike na našim otocima to će biti doslovno krkljanac – istaknuli su i ostali vlasnici malih otočkih dućana o kojima ovise mahom stariji ljudi koji žive na tim otocima cijele godine.

image
puno je lakše održati razmak među putnicima na trajektu nego na katamaranu
Luka Gerlanc/Cropix

Naglasili su također kako će ljudi ulaziti svi skupa po robu, dolazit će u kontakt s posadom, drugim putnicima koji će pritom paziti da netko nekome nešto ne uzme. Tvrde, stvorit će se uvjeti na koji Nacionalni stožer konstantno upozorava.

- Također, ako prometuje katamaran, nećemo izbjeći dnevne migracije ljudi u Zadar radi kojekakvih razloga, jer, nažalost, puno ljudi na otoku još nije shvatilo ozbiljnost situacije. S prihvaćanjem ovakvog prijedloga, zadržao bi se isti broj linija, kao i po prijedlogu ZOOLP, ali s puno boljim rješenjem i na zadovoljstvo svih otočana, uz što manje međusobnih kontakata putnika s više otoka – zaključio je Matulić.

Također, vlasnici su predložili i uvođenje propusnica, jer, tvrde, ako trebaju za otok Ugljan i Dugi otok, onda bi i za otoke pod Gradom Zadrom, nevezano ima li tko otočnu iskaznicu ili ne, trebalo uvesti iste propusnice.

"Ako dođe do zaraze, slijedi tužba!"

- S obzirom na to da još uvijek niste uvažili naše prijedloge o uvođenju trajektne linije na pruzi Ist, Olib i Premuda i tri puta tjedno brzi brod za Silbu (Zadar-Silba-Zadar), odlučili smo da ukoliko dođe do zaraze na ova četiri otoka, podignemo krivičnu tužbu protiv direktorice agencije za pomorski promet u Splitu. Još jednom predlažemo da preispitate odluku i vratite trajekt na ovu liniju samo dva puta tjedno (pon.-čet. ili ut.-pet), a za Silbu dva ili tri puta tjedno na relaciji Zadar-Silba-Zadar brzi brod. Također tražimo uvođenje propusnica za ova četiri otoka. Imamo još puno pitanja bez odgovora, ali naši seoski krizni stožeri nastoje rješavati probleme koji nas muče.(kao što su rukavice,maske,odijela,pomoć starijima eventualna pomoć doktorici i priprema za eventualne smrti – stoji u priopćenju MO Silbe koji su poslali Nacionalnom i Županijskom stožeru, nadležnom Ministrastvu, ali i Gradu Zadru.

25. travanj 2024 14:51