StoryEditorOCM
4 kantunaPOSEZONSKI RAZGOVOR: DANIEL RADETA, PREDSJEDNIK UDRUGE IZNAJMLJIVAČA PRIVATNOG SMJEŠTAJA U ZADRU

Rad zadarske TZ sveo se na kokošarenje, a nama su se javili jedino kad su imali - prigovor

1. studenog 2018. - 21:50
radeta1-301018

:Prije nešto više od dvije godine nekolicina je entuzijasta-iznajmljivača privatnog smještaja osnovala Udrugu iznajmljivača. Bili su potaknuti stanjem u zadarskom turizmu i odnosu institucija prema malim iznajmljivačima. Udruga danas okuplja oko 50 članova mada njezin predsjednik Daniel Radeta kaže da je s Udrugom povezano daleko više iznajmljivača koji se svakodnevno, s konkretnim pitanjima i problemima javljaju u udrugu.

Točan broj iznajmljivača u Zadru nije poznat, mada je poznat okvirni broj smještajnih jedinica, oko 20.000, pa je ova udruga i jedini pravi predstavnik te široke fronte naših sugrađana koji se na taj način bave turizmom i tako svojim kapacitetima čine najveći dio ovdašnje turističke ponude. Za mnoge iznajmljivače, kaže Radeta, ova je udruga izvor korisnih informacija i stanja na terenu.
 

Većina apartmana, soba pa i kuća za odmor koje iznajmljuju privatni iznajmljivači u Zadru kategorizirana je s tri zvjezdice. Ne bi li trebalo malo pooštriti kriterije u kategorizaciji te time podignuti standard ponude smještaja?
– Svakako da. Mislim da bi cijeli model kategorizacije trebalo značajno promijeniti. Zvjezdice se relativno lako dobiju, a primjerice, velika je razlika u smještaju u istoj kategoriji, recimo, s tri zvjezdice, na periferiji i u centru grada.
 

Kad smo već na toj razlici – gdje je smještaj kvalitetniji?
– To su različite vrste turizma, skoro da se ne mogu ni usporediti. Na periferiji i u manjim mjestima se gost zadržava duže, sedam i više dana, a na Poluotoku i u širem centru maksimalno jedan, dva dana, pa je centar prolazna stanica. Na ovaj drugi način je kompleksnije, teže raditi, a gost odavde odlazi uglavnom nezadovoljan. Ako tako kratko ovdje boravi naravno da ništa od Zadra ne uspije vidjeti, odlazi s dojmom da je Zadar nesadržajan grad što je dobrim dijelom i točno. I onda kasnije širi antipropagandu o destinaciji. I to se događa pogotovo ako gost dođe kod manje spremnog ili manje zainteresiranog iznajmljivača koji mu je prvi kontakt s destinacijom, a koji ga ne može informirati i uputiti na sadržaje koje destinacije nudi. A evo i kako se gradska vlast ponijela – ove su godine zabranjeni panoi, "konjići", turističkih agencija na ulicama, valjda su smetali kamionima, pa su gosti ostali i bez osnovnih uputa gdje bi se i kome mogli obratiti za kakvu korisnu informaciju i pomoć.
 

Kakva je suradnje vaše udruge s Turističkom zajednicom grada Zadra? Imate li kakvu podršku od te asocijacije?
- Nažalost, suradnja je nikakva. Jedini kontakt s TZ-om bio je – prigovor na naš rad. Očekivali smo pozive na suradnju, ali ništa od toga. Sramota je da jedna udruga ovakve vrste nikada nije dobila poziv za bilo kakav događaj, event, razgovor o suradnji... Ne znam zašto je to tako, krivo mi je zbog toga, ali i bez obzira na to cilj nam je da jednog dana imamo svog člana u Turističkom vijeću Turističke zajednice. Bilo bi logično da mali iznajmljivači imaju svoj glas u Turističkom vijeću.

Pogotovo zbog prihoda koje iznajmljivači donose Turističkoj zajednici...
– A s druge strane sjednice Skupštine TZ-a i Turističkog vijeća održavaju se iza zatvorenih vrata, ne zna se tko koga i zašto bira i mislim da bi rad tijela TZ-a trebao biti puno transparentniji. Rad Turističke zajednice se sveo na kokošarenje i ne vodi ničemu. Među ljudima koji se bave turizmom se osjeća nezadovoljstvo sadašnjim načinom rada, a to je isto i u samoj Turističkoj zajednici – ljudi od tamo odlaze.

Gradsko vijeće i gradonačelnik su najodgovorniji za rad Turističke zajednice. Kako gledate na to da politika bira čelne ljude TZ-a?
– Ma to je bez veze, nema tu mjesta politiziranju. Time se pokazuje nemoral i bezosjećajnost za grad u kojem žive i koji vode.

Treba li Zadru agencija ili javno poduzeće za destinacijski menadžment?
– Turistička zajednica ima proračun s kojim bi mogla angažirati privatnu firmu za destinacijski menadžment ili osnovati novu. Za taj posao, očito je, sama TZ nema kapaciteta. A trebali bi pronalaziti nove putove kako brendirati Zadar. Evo samo jedan primjer: imamo četiri nogometaša koji su se vratili sa srebrom iz Rusije, a ta priča nije iskorištena u turističkom marketingu jer je nitko nije znao složiti. Ili se nije sjetio. Da, nedostaje nam baš to – netko tko će se baviti sadržajem turističke ponude i doživljaja.

Kakva je bila ovogodišnja sezona za iznajmljivače?
– Ova sezona je pokazatelj toga kakva nas vremena nadalje očekuju. A očekuju nas sve teža vremena, sigurno. Ono što će se događati ovisi i o svemu onome što se događa oko nas, u politici, migracijama, u državama koje su nam konkurencija. Recimo, bura koja se događala u Turskoj ili Grčkoj se pomalo smirila, otvorile su se neke nove, jeftinije destinacije. Mi nismo spremni u ovom trenutku konkurirati jednoj Grčkoj ili Španjolskoj. Nismo dovoljno sadržajni, a opet smo kao destinacija skupi.
 

Imamo li previše apartmanskog smještaja, ne gubimo li na cijeni i zbog toga što nam je većina smještaja te vrste, a recimo, baš u Zadru, gotovo da i nema hotela?
– Ne mislim da je apartmana previše niti je u tome problem. Jer smještaj, pa ni apartmani nisu sadržaj, oni su samo jedna karika u lancu u kojem bi svi trebali imati koristi od turizma. Nama nedostaje sadržaja. Evo vam dobar primjer: Zadar je destinacija bez i jedne kvalitetne plaže. Znači, govorimo o turizmu, a na cijelom ovom obalnom pojasu Zadra nemamo ozbiljnu plažu! Da ne govorim koliko su zapostavljeni zadarski otoci, a kakav ogroman potencijal imaju. I tu treba tražiti odgovore na pitanje kako poboljšati ponudu ove destinacije.

Pa što vi predlažete, kako bi vi?
– Pa prvo i osnovno što bih napravio jeste skupiti neke pametne glave za jedan okrugli stol za kojim bi govorili o problemima, o tome kako stvari možemo promijeniti, treba govoriti o pravim, ozbiljnim temama, a ne uvijek i samo o brojkama.

Zadar je u deficitu s hotelima, glavnina turističkog smještaja je baš kod privatnih iznajmljivača. Bi li s povećanjem hotelskog smještaja bili ugroženi interesi malih iznajmljivača?
– Hotelski smještaj je drugačiji vid turizma, u hotelima odsjedaju malo "jači" gosti tako da se to ne bi kosilo s onim što mi radimo. Dapače, poboljšalo bi Zadar kao destinaciju. Šteta je što se Zadar ne razvija u tom pravcu i što nema kvalitetnog hotelskog smještaja. Hoteli su ti koji bi trebali nositi turizam pojedinog kraja.

Dva važna nova projekta
Udruga iznajmljivača trenutno radi na dva važno i konkretna projekta od kojih se jedan realizira u suradnji sa Sveučilištem u Zadru. Riječ je o projektu "Studentski smještaj Zadar", odnosno web platformi s bazom privatnih iznajmljivača u Zadru.
Preko te platforme studenti bi mogli sklopiti pogodniji i povoljniji ugovor o najmu s iznajmljivačem turističkog apartmana – studentskog stana, a glavna je pogodnost oslobađanje od plaćanja poreza na najam nekretnine jer kategorizirani iznajmljivači u turizmu ionako plaćaju paušalni porez za duže iznajmljivanje.
Drugi je projekt jedinstveni destinacijski portal za Zadar i Zadarsku županiju Zadar-Travel-Guide kojim bi se internetski uvezali privatni iznajmljivači, ugostitelji, agencije... s besplatnim malim oglasima za iznajmljivače.
Na ovu ideju već su se pobunili iz Turističke zajednice Zadar upozoravajući da već postoji sustav Zadar Travel te da bi ta dva sustava bila u koliziji.
24. travanj 2024 05:07