StoryEditorOCM
4 kantunaA AFRIKA MOŽE

Zadar bez javnog prijevoza na Googleu! Zubčić: ‘Ostali smo u 20. stoljeću‘; Liburnija: ‘Pripremamo nešto veliko...‘

Piše Matea Magaš
9. svibnja 2025. - 08:45

Na autobusnom kolodvoru u Zadru, SDP-ov kandidat za gradonačelnika Jure Zubčić pokušao je napraviti ono što bi svaki turist učinio – otvorio je Google Karte i upisao rutu od kolodvora do Borika. No, aplikacija mu je ponudila jedinu opciju: hodanje.

- Zamislite da ste turist, upravo ste stigli u grad, uzimate mobitel i tražite najbrži način do plaže. Nema autobusa, nema rasporeda, nema linija. Samo noge - rekao je Zubčić, ističući kako Zadar - za razliku od mnogih mediteranskih gradova – još uvijek nije integrirao svoj javni prijevoz u najkorišteniju navigacijsku aplikaciju na svijetu.

U Splitu, Puli, Rijeci, ali i španjolskim, talijanskim ili grčkim gradovima, Google Maps prikazuje točne trase javnog prijevoza, vrijeme dolaska autobusa, trajanje vožnje, pa čak i cijenu karte. Ta funkcionalnost nije luksuz, već digitalni standard.

No, Zadar je ostao izvan te karte.

U svojoj video-objavi Zubčić je spomenuo čak i Kigali, glavni grad Ruande, kao primjer grada koji ima ažurirane podatke javnog prijevoza na Google Kartama. Iako je usporedba na prvi pogled pomalo apsurdna - Kigali i Zadar razlikuju se u mnogočemu: broju stanovnika, geografski, ekonomski i po načinu upravljanja infrastrukturom - činjenica ostaje da glavni grad jedne zemlje ”trećeg svijeta” ima bolju digitalnu povezanost javnog prijevoza od grada koji se voli nazivati jednom od boljih turističkih središta Hrvatske.

image

Jure Zubcic.
 

Jure Miskovic/Cropix

Kako funkcionira Google javni prijevoz?

Da bi informacije o autobusima, tramvajima ili vlakovima bile vidljive na Google Kartama, grad ili prijevozničko poduzeće mora surađivati s Googleom i dostaviti podatke u GTFS formatu (General Transit Feed Specification).

Ti podaci uključuju rute, stanice, vrijeme polaska i dolaska te učestalost linija. Sve to treba biti ažurirano i održavano.

U Splitu je gradski prijevoznik Promet već prije nekoliko godina implementirao ovaj standard. Pula i Rijeka također su među gradovima koji su omogućili ovu funkcionalnost svojim građanima i posjetiteljima. Čak su i neke manje hrvatske destinacije, s razvijenim turističkim strategijama, prepoznale vrijednost digitalne pristupačnosti podataka.

Zadar, međutim, nije.

- Ostali smo u 20. stoljeću. Ako se ne znamo prikazati turistima na najjednostavniji mogući način, kako onda možemo reći da smo pravi turistički grad? - poručuje Zubčić.

Digitalna vidljivost = pristupačnost

Za današnjeg putnika, Google Karte nisu samo navigacijski alat, one su produžetak urbanog iskustva. Kad taj alat izostane, grad nestaje iz turističke svakodnevice. 

Ako grad poput Kigalija, s populacijom od preko milijun ljudi i znatno drugačijim infrastrukturnim izazovima, uspijeva ponuditi javni prijevoz kroz Google, zašto ne bi i Zadar? 

To smo pitanje postavili i direktoru Liburnije, Slobodanu Erslanu, koji nije želio komentirati političku dimenziju teme, niti ono što – kako je rekao – "zadarski političari snimaju u svojim skečevima i spotovima".

No tehnički dio priče rado je objasnio.

image

 Slobodan Erslan, direktor Liburnije

Jure Miskovic/Cropix

-Taj dio s Googleom zapravo nije u nadležnosti prijevoznika, ali informatizacija javnog prijevoza je u tijeku i pitanje je tjedana kada će korisnici imati i tu uslugu – rekao nam je Erslan podsjetivši da je taj EU projekt odavno započeo i da ideja nije "od jučer".

Kako nam je pojasnio Erslan, glavni projektant i pokretač digitalne tranzicije zadarskog javnog prijevoza je Darko Ivanišević, a cilj je jasan: sve objediniti pod tzv. "ticketing" sustav – od nove naplate, GPS praćenja autobusa i brojanja putnika, pa do integracije u Google Maps.

- Sve je povezano s aplikacijom Zadar Smart City, gdje će korisnici moći pratiti ne samo dolaske i odlaske autobusa, nego i raspoloživost parkinga, mogućnost kupnje karata, validaciju u vozilu i još mnogo toga – kaže Erslan.

U međuvremenu, rekao je, već je na 15 najfrekventnijih stajališta postavljena nova signalizacija s ekranima koji prikazuju stvarno vrijeme dolaska autobusa, dok će ostala dobiti QR kodove s povezanim informacijama.

Na znanje direktoru Erslanu, informacije koje je potrebno unijeti u Google kartu vezano za javni prijevoz, može unijeti svatko s pametnim telefonom. Bez posebnog informatičkog znanja, samo s dobrom voljom i pet minuta vremena. Verifikacija unesenih podataka je jednostavna i traje kratko, poglavito ako su izmjene unesene od strane službenog prijevoznika.

Imamo aplikaciju, ali nas i dalje nema na mapi

Zadar već ima modernu, funkcionalnu i skupo plaćenu aplikaciju: Zadar City. Namijenjena je i građanima i turistima, a u njoj se može – između ostalog – kupiti autobusna karta, pratiti dolazak autobusa u stvarnom vremenu, platiti parking, pronaći slobodno parking mjesto, planirati put, pa čak i postaviti alarm koji će vas upozoriti kad vaš autobus stiže na stanicu.

Riječ je o aplikaciji koju su Zadrani dijelom financirali i iz EU fondova, i za koju se može reći da nudi gotovo sve što jedan pametni grad (smart city) treba.

Pa u čemu je onda problem?

Problem je u tome što – unatoč svemu tome – turisti koji u Zadar stižu prvi put ne znaju da aplikacija postoji. Otvore svoj mobitel, upišu rutu na Google kartama i dobiju jedinu moguću opciju: “Walk 33 minutes”. Grad koji se digitalizira iznutra, a zaboravlja da živimo u globalnoj digitalnoj mapi svijeta.

Apsurdno je da turisti iz Barcelone, Amsterdama ili Osla – naviknuti na globalnu vidljivost i transparentnost – dolaze u Zadar i više informacija o voznom redu dobiju na kolodvorskom panou nego na mobitelu.

Nitko ne osporava trud i vrijednost Zadar City aplikacije. Dapače, ona pokazuje da Zadar ima podatke, ima sustav i ima mogućnost. No dok te podatke ne podijelimo s globalnim platformama – jednostavno se ne zna da postoje. A ako nas nema na Googleu, kao da nas nema ni na mapi modernog turizma.

09. svibanj 2025 09:49