Ukida li zadarski „Vodovod” ljudska i ustavna prava građana time što im u slučaju neplaćanja računa skida vodomjere i isključuje vodu i pritom krši zakone?
- Kršenje osnovnog ljudskog prava, ukidanjem prava na vodu u 21. stoljeću, je sramotan čin koji zahtjeva osuda i najoštriju reakciju svih nas. Iz jedne od presuda Visokog upravnog suda, a ima ih više, razvidno je da interni pravilnik „Vodovoda” Zadar nije usklađen s Ustavom, Zakonom i presudama Ustavnog suda. Njihove prijetnje isključivanjem vode i isključivanje vode u potpunosti su protuzakoniti i protuustavni, a postupanje državne odvjetnice Branke Rukavine, koja je stala na stranu „Vodovoda” je skandalozno, upozorava Marko Pupić Bakrač pozivajući se na odluku Visokog upravnog suda iz 2017. godine u slučaju isključenja s vodovodne mreže na području Crikvenice.
Statistika pokazuje da je zadarski „Vodovod” u cijeloj 2022. godini zbog neplaćenih računa za vodu građanima poslao 1.568 opomena. U 1.317 slučajeva „Vodovod” je izdao i nalog za isključenje s vodovodne mreže, a na kraju je vodomjer skinut u 395 slučajeva, što znači da su preostali građani u međuvremenu podmirili svoje račune.
Kakvu proceduru „Vodovod” provodi u takvim slučajevima?
- Građanima kvartalno za neplaćene račune šaljemo opomene i većina njih onda podmiri svoje obveze. Ako ne plate tri računa, šaljemo im pisanu obavijest i ostavljamo im rok od 15 dana da plate račune prije nego pokrenemo postupak skidanja vodomjera, a postupke ovrhe radi plaćanja računa pokrećemo u slučaju da se nekim potrošačima vodomjer ne može skinuti, jer, na primjer, žive u višestambenoj zgradi. Brojke pokazuju da u najvećem dijelu građani reagiraju i na vrijeme plate svoje račune, navodi direktor Tomislav Matek.
Koliki je broj građana koji zbog računa za vodu tuže „Vodovod”?
- Nemamo takvih sudskih sporova. Ako netko osporava račun kojeg smo mu poslali ili zbog toga eventualno pokrene sudski postupak, „Vodovod” te ljude ne isključuje s mreže sve dok ti prigovori ne budu riješeni ili sudski postupci završeni. U oba ta slučaja ne pokrećemo niti ovršni postupak radi naplate dospjelih računa. Radimo po Zakonu, a pri donošenju svih naših internih akata, odluka i općih tehničkih uvjeta koji reguliraju potrošnju i naplatu vode konzultirali smo Vijeće za vodne usluge. Naši su akti usklađeni s tim Zakonom.
Dobro, ali znači li to da su u onih 395 slučajeva skidanja vodomjera prekršena ustavna prava tih građana?
- Ne, nisu. Zakon o vodnim uslugama jasno definira uvjete ograničavanja ili obustave vode, a naši su interni akti usklađeni s tim Zakonom. Uostalom, mi smo takvim građanima dužni osigurati 50 litara vode dnevno po članu domaćinstva i mi tu svoju obvezu i izvršavamo, a to znači da im nisu uskraćena ustavna ili ljudska prava na vodu. Ponavljam, voda im je osigurana na dogovorenim punktovima, ali do toga u praksi vrlo rijetko dolazi jer ljudi prije nego što dođe do toga, plate svoje račune, zaključuje Matek.
Direktor zadarskog "Vodovoda" smatra da je "jasno što za javna poduzeća i njihove prihode znači naplata usluga, u kakvu bi poziciju bili dovedeni kada bi se toleriralo neplaćanje računa i kakva bi poruka time bila poslana".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....