StoryEditorOCM
ForumDO TRAGEDIJE NA HVARU DOŠLO JE ZBOG KOBNOG POKUŠAJA UŠTEDE?

Na brod su ugradili 20 puta jeftiniji agregat od onog koji smije raditi na plovilima

Piše Jutarnji.hr
16. kolovoza 2019. - 10:42
Brod Atlantiagenerator

Samo 12 sati nakon uhićenja na otoku Hvaru, vlasnik broda Atlantia Zoran B. (24) i Jerko M. (27), kapetan broda na kojem su se 13. kolovoza otrovali talijanski turisti, pušteni su na slobodu uz kaznene prijave za dovođenje u opasnost, piše Jutarnji.hr

Nakon ispitivanja u prostorijama Općinskog državnog odvjetništva u Splitu, gdje su odbacili krivnju zbog smrti jedne i trovanja pet osoba te im prijeti do osam godina zatvora, pušteni su da se u daljnjem tijeku postupka brane sa slobode jer tužiteljstvo, s obzirom na to da su dosad imali čistu kaznenu evidenciju, nije imalo osnove za njihov pritvor.

Sudeći prema policijskoj prijavi, izvor smrti krije se u benzinskom generator-agregatu marke Ford, model FG-9250e, koji nije namijenjen brodskoj upotrebi, nego upotrebi na otvorenom prostoru. Osumnjičeni je dvojac navedeni agregat sa zračnim hlađenjem, koji je kupio za 5000 kuna u Fordovoj poslovnici, kobnog 8. kolovoza i dogovorno ugradio u prostor brodske strojarnice, prekršivši čl.148. stavak 4. i čl. 385. st.1 Pomorskog zakonika.

Očito nepromišljen “uradi sam” potez uslijedilo je zato što su vlasnik i kapetan broda bili u vremenskoj stisci - naime, pokvareni agregat trebalo je hitno zamijeniti jer su dva dana kasnije trebali pokupiti Talijane u splitskoj luci. Misleći da su prema pravilima ugradili agregat koji je namijenjen isključivo upotrebi na otvorenim površinama, vlasnik broda i njegov kapetan krenuli su s posadom i talijanskim gostima na osmodnevno putovanje.

Kako je Bruno Mancuso, bivši talijanski senator te aktualni gradonačelnik jednog sicilijanskog mjestašca, i sam rekao, trebalo je to biti nezaboravno krstarenje kojem su se radovali svi, a najviše Eugenio Vinci (57), sicilijanski menadžer čiji se život naprasno prekinuo trećeg dana plovidbe.

Nakon Splita otplovili su prema otoku Braču. Prva postaja bili su im Mlini. Sutradan, 11. kolovoza, otplovili su prema Visu, gdje su bili cijeli dan, a 12. kolovoza kasno popodne uplovili su u hvarsku luku. Ovjekovječili su posjet jednom od zajedničkih fotografija i potom krenuli na večeru u poznati restoran na rivi. Poslije večere, oko ponoći su se zaputili na brod, nakon čega su se otisnuli do uvale Ždrilac, gdje je za Talijane počela noć užasa jer su vlasnik i kapetan, dok je brod bio usidren, oko 22 sata stavili agregat u pogon, pa nije dugo trebalo da ugljični monoksid i ostali otrovni plinovi preplave kabine.

Plin se, naime, poput tihog ubojice, kad su Talijani krenuli na spavanje, već širio kroz pukotine zidova i ventilacijskim cijevima klima-uređaja, odakle je preplavio hodnik i putničke kabine s osam putnika, a najviše su nastradali oni koji su bili smješteni na desnoj strani broda. Za policiju i Državno odvjetništvo dvojac je generator ugradio lakomisleno smatrajući da time neće dovesti u opasnost život i zdravlje putnika te članova posade.

Hvar, 150819.
Obitelji talijana uzimaju osobne stvari nastradalih i otrovanih na Hvaru.
Foto: Maja Jurovic / CROPIX

 

Vlasnik i kapetan broda se, međutim, ne smatraju krivima te ističu da su upravo oni pružali prvu pomoć unesrećenima tijekom uplovljavanja u hvarsku luku te da su iznimno potreseni cijelom situacijom.

- Molim Boga da s djecom koja su u bolnici bude sve u redu. Još sam jako potresen jer sam pružao pomoć unesrećenima uz upute Hitne pomoći putem mobitela kada smo najkraćim putem plovili prema hvarskoj luci. Ne osjećam se krivim za ovo što mi se stavlja na teret, ali zaista ne mogu sada ulaziti u sve detalje i odgovarati na pitanja jer sam pod dojmom svega - izjavio je, između ostalog, dežurnom tužitelju vlasnik broda, izrazivši pritom sućut obitelji stradaloga.

Njegov odvjetnik Hrvoje Krišto naglasio je da u bilo kakvim izjavama treba biti krajnje oprezan.

 

Izrazio žaljenje

- Moj branjenik ne smatra se krivim te je na ispitivanju u Državnom odvjetništvu izrazio žaljenje zbog svega. Pod velikim je stresom, a kada dođe k sebi, učinit će sve što je potrebno s ljudske strane prema unesrećenima. On je bio taj koji je prvi pritekao u pomoć, a otpočetka je kao član posade činio sve da putnici putuju sigurno i budu zadovoljni putovanjem. U spisu trenutno nemamo prezentiran nijedan dokaz, a tek se čekaju rezultati obdukcije i vještačenja koji će dati odgovor na pitanje što je ishodište trovanja.

Uostalom, taj agregat na brodu mogao je biti i neupaljen u kobnom trenutku, no sve to tek treba vidjeti jer, realno gledajući, dva dana prije nesreće uredno su plovili i ništa se nije dogodilo i onda se, nakon povratka s večere, dogodio užas. Sve je indikativno, a najvažnije je trenutno da se djeca u bolnici oporave bez ikakvih posljedica - izjavio je za Jutarnji list odvjetnik Hrvoje Krišto, naznačivši da je, koliko je vidio po medijima, mnogo kontradiktornih izjava svjedoka. I dok se trenutno organizira transport tijela preminulog Vincija prema Siciliji, u splitskoj bolnici nastavlja se borba liječnika za život dvoje talijanske djece.

Što se tiče, pak, spornog agregata koji je policija pronašla na brodu te izuzela i poslala na vještačenje, kontaktirali smo Ford, kojem su se obratili i zagrebački kriminalisti kako bi doznali pojedinosti o upotrebi i kupnji.

- Taj agregat, kupljen prije tjedan dana u našoj poslovnici na moru, nikako nije za unutarnju uporabu. To, uostalom, piše i u detaljnim uputama koje se mogu naći kako u samom pakiranju prilikom kupnje tako i na našoj internetskoj stranici. Brodski agregati trebaju biti hlađeni vodom, a ovaj, koji je kupljen kod nas, hladi se na zrak. Voda, kad cirkulira, izbija plinove i to je sasvim drugi sustav hlađenja. Ustaljena cijena takvog gradilišnog agregata u našoj je prodaji oko 5000 kuna, a oni morski, tzv. marin verzija, stoje najmanje 10.000 eura, a cijena može biti i dvostruko veća. Uostalom, nakon što se montiraju na brod, agregati trebaju proći test - objašnjavaju iz Forda.

19. prosinac 2024 07:10