StoryEditorOCM
ForumVODE SE OZBILJNI PREGOVORI

Tommy preuzima Konzum? Evo zašto je ovo jedna od (naj)realnijih opcija spašavanja trgovačkog diva

Piše Dražen Gudić/ Slobodna Dalmacija
24. veljače 2018. - 11:28
konzum

Metež među dionicima krize "Agrokora" ide prema usijanju. Vrijeme curi, a uz politički teret afere "savjetnici" niz je još otvorenih pitanja vezanih uz nagodbu vjerovnika.

Jedna od (naj)realnijih opcija došla je na pregovarački stol, saznaje Slobodna Dalmacija. Dobavljači, među kojima su sve veće domaće tvrtke u prehrambenoj industriji, imaju svoje zahtjeve za nagodbu (ne pristaju na otpis duga veći od 30 posto), ali imaju i jasan plan koji se više ne taji – žele ući u vlasničku strukturu "Konzuma", i to uz strateškog partnera, trgovački lanac "Tommy".

Veći vjerovnici "Konzuma" spremni su pretvoriti svoja potraživanja u vlasničke udjele, s tim da "Tommy" obavi dokapitalizaciju tvrtke, čime bi postao većinski vlasnik "Konzuma". Uvjet je da se cijeli proces obavi u sklopu nagodbe.
Iz više izvora potvrđeno nam je da su se vodili ozbiljni razgovori (i postignuti ključni dogovori) na tu temu i da je takav model postavljen kao platforma na kojoj bi se poslije detaljno uredili vlasnički i upravljački odnosi.
No, o modelu i detaljima nitko ne želi javno govoriti jer oko cijele nagodbe situacija još ni približno nije raščišćena, a navodno još nema dovoljno potrebnih informacija i podataka ni od samog "Konzuma".

Otplata potraživanja

Svima je jasno da, sukladno poslovnim rezultatima i tržišnoj poziciji, za razliku od "Jamnice", "Leda", "Zvijezde" i PIK-a "Vrbovec", "Konzum" ne može otplatiti tražbine, nego samo ponuditi zamjenu duga za udjele u vlasništvu. 

Riječ je, dakle, o jednostavnoj logici – dobavljači u zamjeni tražbina za udjele vide jedinu priliku da naplate što veći dio svojih potraživanja, a svakako im je u cijelom procesu strateški partner prijeko potreban.
Ključni je interes sačuvati jak prodajni kanal, a "Tommy" se nameće kao idealan (možda i jedini mogući) partner jer radi u svim prodajnim formatima kao i "Konzum", a s dobavljačima ima vrlo kvalitetne i korektne odnose.
S druge strane, Tomislav Mamić nikada, od izbijanja krize u "Agrokoru", nije krio interes da uđe u "Konzum", naglašavajući kako njegova tvrtka posjeduje kadrovski, organizacijski i financijski potencijal za tako veliki zalogaj.
Na kraju ove teške drame, uz sretan završetak, mogli bismo dobiti novog suverenog lidera maloprodaje – top trgovački lanac koji bi kontrolirao trećinu domaćeg tržišta.

Do konačne nagodbe, "Agrokor" novim konzultantom nastoji dodatno unaprijediti poslovanje "Konzuma", ali bez promjene strategije tvrtke koja je zacrtana u planu održivosti poslovanja.
Prije su već demantirane spekulacije da se namjerava redefinirati tržišna pozicija "Konzuma" i izraditi nova strategija na tragu trgovine koja police većinom puni robom trgovačkih marki s tek 30-ak posto brendova.
Naprotiv, ističu u "Agrokoru", ustraje se na planu koji podrazumijeva svođenje veličine kompanije na ispravnu mjeru, eliminaciju svih višaka te veliki fokus na povećanje EBITDA-e (dobit prije kamata, poreza i amortizacije), koja uvelike odstupa od standarda industrije.

"Konzum" se, po planu održivosti, planira svesti na dvije trećine trgovina srednje veličine, što znači da će se ili smanjiti prostori i nadopuniti drugim sadržajima, ili promijeniti asortiman. Dio trgovina već se zatvorio, a riječ je uglavnom o neprofitabilnim lokacijama.

Plan za 'Tisak'

Arhitektura nagodbe dobavljača prihvatljiva je i smatraju je zakonitom i u Udruzi manjinskih dioničara, koji su nudili model po kojemu bi "Konzum" išao u stečaj kao tvrtka koja je u problemima i generira gubitke.

Članovi Udruge manjinskih dioničara najavljuju da će predložiti sazivanje glavne skupštine "Konzuma" na kojoj će kao točka dnevnog reda biti dokapitalizacija pretvaranjem potraživanja dobavljača u temeljni kapital. Najavljuje se i prijedlog Upravi "Konzuma" o pokretanju postupka prikupljanja neobvezujućih indikativnih ponuda vjerovnika za sudjelovanje u dokapitalizaciji "Konzuma" unosom svojih potraživanja u kapital.

Inače, sličan plan kao za "Konzum" dobavljači imaju i za "Tisak", drugu od dvije kompanije koje su cijeli koncern odvukle u minus, gdje bi im strateški partner trebao biti BAT (British American Tobacco).

Spašavanje 'Francka'
Zagrebački "Franck", koji je pored dobavljačkih odnosa ulazio i u financijske aranžmane s članicama "Agrokora", krajem prošle godine postigao je dogovor o strateškom ulaganju s tvrtkom "Tommy", s kojom usko surađuje više od 25 godina. "Tommy" je ojačao kapitalnu strukturu i uključio se u program financijskog restrukturiranja "Francka". Visina ulaganja nije objavljena, a spekulira se o iznosu od stotinjak milijuna kuna, čime je splitska tvrtka postala suvlasnik "Francka". Time je "Tommy" zapravo spasio poljuljanog lidera na domaćem tržištu kave koji se našao na meti konkurentske "Atlantic grupe" Emila Tedeschija. Inače, prema službenim podacima, "Franck" ima prijavljene tražbine prema članicama koncerna "Agrokor" u ukupnom priznatom iznosu od 273,6 milijuna kuna. "Franckove" tražbine su osigurane založnim pravom na poslovnim udjelima koje "Jamnica" drži u "Roto dinamicu", pa "Franck", u postupku izvanredne uprave, sudjeluje kao razlučni vjerovnik, odnosno vjerovnik s pravom na odvojeno namirenje do ukupnog iznosa od 600 milijuna kuna.
27. travanj 2024 01:08