Uskoro bi se hrvatski državljani mogli liječiti kod "ovlaštenih šamana" umjesto kod svojih obiteljskih liječnika, ako u Hrvatskom saboru bude izglasana obveza obiteljskim liječnicima da utvrđuju zdravstvenu sposobnost vozača i oduzimaju im vozačku dozvolu.
Osim što će, po mišljenju KoHOM-a, ta obveza za obiteljske liječnike dovesti do lista čekanja, zasigurno će dovesti i do velikog nepovjerenja između pacijenata i obiteljskih liječnika.
– Bit će tu svega! Sjećam se da su i prije 20-ak godina liječnici obiteljske medicine trebali pacijentima zbog nekih dijagnoza zabraniti vožnju. No, to nije zaživjelo jer su neki pacijenti verbalno ili fizički nasrtali na svoje obiteljske liječnike, prijetili im, pa se ja uistinu ne sjećam je li ijedan liječnik tada izdao takvu zabranu – rekao nam je dr. Dragomir Petric, liječnik obiteljske medicine i dugogodišnji ravnatelj Doma zdravlja Splitsko-dalmatinske županije.
Uopće je nejasno za koje će to dijagnoze liječnici izdavati zabranu vožnje, odnosno upravljanja motornim vozilom.
– Pacijent koji ima konjunktivitis i koji sedam dana mora upotrebljavati mast ili kapi za oči opasan je u prometu jer dobro ne vidi. Pacijent kojemu u bolnici ili u nekoj kirurškoj ambulanti bude uklonjen nokat s lijeve noge također je opasan u prometu ako vozi običan automobil, a ne automatik. Ako vozi automatik, a odstranjen mu je nokat s lijeve noge, nije opasan u prometu, ali ako mu je uklonjen na desnoj nozi, opasan je. Pacijent koji ima migrenu ili glavobolju također je opasan u prometu, kao i onaj kojemu stomatolog izvadi zub i koji nakon popuštanja analgetika, s oteklinom na licu, pod bolovima vozi automobil...
Vjerujte, 90 posto pacijenata koji dođu kod liječnika potencijalno će moći ostati bez dozvole, onoliko koliko liječnik subjektivno procijeni. Još je nejasnije gdje je granica koja štiti prava liječnika ako neki prekršaj u prometu dođe do suda – kaže dr. Petric.
Posebno će novim izmjenama ovog zakona biti narušen odnos pacijent – liječnik.
– Taj se odnos gradi godinama i počiva na obostranom povjerenju. No, sada će pacijenti zbog straha izbjegavati liječnika ili, ako i dođu kod njega, neće biti iskreni prema njemu, nego će prešutjeti svoje stvarno stanje. A tko će onda liječiti pacijente? Ipak, ako liječnici budu snosili odgovornost za to što nekome nisu "oduzeli" vozačku i za to budu plaćali visoke kazne, svaki će liječnik, vjerujte, prijavljivati sve odreda jer će time zaštititi sebe, pa će zbog zubobolje prijaviti i rođenog brata. Na kraju krajeva, kako ću ja kao obiteljski liječnik znati koji moj pacijent vozi, a koji ne vozi? Dakle, sve moje pacijente kad uđu u ordinaciju morat ću pitati jesu li vozači i voze li automatik ili obično vozilo. Meni je sve to skupa smiješno i tužno istovremeno – kaže dr. Petric.
KoHOM-ovci su uputili otvoreno pismo i apel Ministarstvu zdravstva i ministru Viliju Berošu, Vladi RH i ukupnoj političkoj javnosti da promijene i u saborsku proceduru ne šalju predložene odredbe članaka 37. i 38. Nacrta prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama koji se odnose na utvrđivanje zdravstvene sposobnosti vozača. No, nadležni nisu saslušali ni prihvatili argumente KoHOM-a.
Pred zastupnike je upućen tekst kojim se u potpunosti narušava povjerljivi odnos liječnik – pacijent jer se uvodi obaveza da izabrani liječnici, uz zabranu vozaču da privremeno upravlja vozilom zbog trenutnog zdravstvenog stanja, o tome odmah obavijeste policiju. Isto tako, nitko od nadležnih nije se očitovao o KoHOM-ovu prijedlogu da obavijest ili upozorenje dano pacijentu ostane između liječnika i pacijenta, na način da liječnik to zavede u medicinskoj dokumentaciji te preda pacijentu, dok bi samo na posebno traženje policijskih službenika liječnik bio dužan dostaviti takvu obavijest ili upozorenje na uvid.
– Sam pacijent, odnosno vozač, u tom bi slučaju imao mogućnost i odgovornost suzdržati se od korištenja motornog vozila za vrijeme trajanja upozorenja, jednako kao što je to dužan činiti kad ima alkohola u krvi. Podsjećamo, sličnu zakonsku praksu ima većina zemalja Europske unije. Ako se usvoji prijedlog upućen u Hrvatski sabor, postoji mogućnost da će pacijenti koji imaju financijsku mogućnost, umjesto kod liječnika obiteljske medicine, pomoć tražiti u privatnim ordinacijama ili će izbjegavati odlazak liječniku – rekla nam je dr. Nataša Ban Toskić, predsjednica KoHOM-a.
Isto tako, obiteljski liječnici više neće moći koristiti alternativne oblike komunikacije s pacijentima u sadašnjem opsegu (e-mail, portal Zdravlje, Viber, WhatsApp) jer će biti prisiljeni da procijene sposobnost za upravljanje vozilom, što na takav način nije moguće.
– To će potencijalno dovesti do velikih gužvi i zastoja u radu ionako opterećenih ordinacija obiteljske medicine. Vrlo je vjerojatna mogućnost da će se, prvi put, u ordinacijama obiteljske medicine morati uvesti liste čekanja – kaže dr. Ban Toskić.
Ban Toskić smatra da, ako se usvoji ovaj zakon, liječnicima obiteljske medicine slijedi teško vrijeme.
– Sve pacijente koji bi trebali imati ograničenje upravljanja motornim vozilom trebaju vještačiti specijalisti medicine rada. Pa ne boluje od ishijasa svatko jednako dugo, nekome može proći za tri dana, a nekome može trajati dva mjeseca. I sada, ako liječnik obiteljske medicine pacijentu koji boluje od ishijasa odredi da 14 dana ne smije upravljati motornim vozilom i naruči ga 15. dan na pregled, može se dogoditi da taj pacijent, kojemu se u međuvremenu stanje pogoršalo, jednostavno ne dođe na pregled i 15. dan, kad mu istekne zabrana vožnje, ponovno počne normalno voziti, sada u još gorem stanju – objašnjava dr. Ban Toskić.
Naši se sugovornici slažu da ni obična povišena temperatura ne utječe na svakog jednako. Nekome fibra od 38 stupnjeva nije nikakvo opterećenje, a nekog "satare".
– Pa evo vidite sada u COVID pandemiji. Nekome COVID ne uzrokuje nikakve posljedice, a neki se mjesecima nakon preboljenja ne mogu maknuti. Ja jednostavno ne mogu shvatiti zašto donose takav zakon, jer nigdje u Europi takav zakon ne postoji. Ljudi će ostajati bez vozačke dozvole, a njihov će odgovor biti da će izbjegavati liječnike obiteljske medicine i odlazit će privatnicima, koji nemaju obvezu prijavljivanja. Ili će voziti bolesni i uopće neće odlaziti liječniku.
Bilo bi puno bolje da bude kao i dosad, kad je liječnik savjetovao pacijenta da bi bilo dobro da ne vozi sljedećih 10-ak dana i to bi mu upisao u karton, a u trajnijim i težim stanjima o tome bi izvijestio MUP, koji bi takvog pacijenta poslao na vještačenje medicine rada. U ovoj će se situaciji kupovati lijekovi i na crnom tržištu, kako ne bi bili evidentirani u medicinskom kartonu. Nadam se da ovaj prijedlog zakona neće biti izglasan jer će voditi u nered i nepovjerenje – kaže dr. Ban Toskić.
Ona smatra da je u podlozi donošenja nerazumnog zakona "njegovo veličanstvo" novac.
– Prema važećem Zakonu o sigurnosti cestovnog prometa, ako se na izvanrednom pregledu medicine rada utvrdi da postoji ograničenje sposobnosti upravljanja vozilom, troškove pregleda snosi sam vozač. No, ako se ne utvrdi ta nesposobnost, onda troškove snosi MUP. Prema novom Prijedlogu zakona, ako se vozač žali na odluku svojeg liječnika, biva upućen na medicinu rada i, bez obzira na ishod tog pregleda, troškove snosi sam vozač, a MUP na taj način štedi jako puno novca – zaključuje dr. Nataša Ban Toskić.