StoryEditorOCM
RegionalVIRUS U TURIZMU

Hotelsko poduzeće iz Biograda odbilo švedskim turistima vratiti predujam zbog korone, pa završili na sudu: ‘Novac smo potrošili na plaće radnika!‘

Piše Božana Sviličić
3. veljače 2022. - 17:00

Hotelsko poduzeće iz Biograda, 'Ilirija d.d.' mora vratiti predujam turističkoj agenciji iz Kraljevine Švedske čiji su gosti zbog proglašenja pandemije korona virusa morali otkazati rezervacije u hotelima "Ilirija" ili "Kornat" od 19. travnja do 26. travnja 2020. godine.

​Iako je 'Ilirija' u postupku odbila vratiti novac navodeći kako pandemija korona virusa još traje, te je predujam u međuvremenu potrošila na plaće radnika, sutkinja Trgovačkog suda u Zadru Tina Grgas presudila je da švedskoj agenciji ipak moraju vratiti predujam od 6.870,36 eura.

Po stajalištu suda došlo je, naime, do sporazumnog raskida ugovora, kada je švedska agencija 17. ožujka 2020. zatražila od 'Ilirije' otkaz opisane rezervacije bez troškova zbog pandemije korona virusa, što je biogradska tvrtka prihvatila 18. ožujka 2020.

- Sporazumni raskid ugovora po svojoj pravnoj prirodi je novi ugovor, pa se za njegovu valjanost traže sve one zakonske pretpostavke koje se inače zahtijevaju za valjanost svakog ugovora. U ovom slučaju isto se i dogodilo, a činjenica da se stranke nisu sporazumjele glede načina povrata uplaćenog novca ne utječe na valjanost sporazumnog raskida ugovora, niti na pravne posljedice istog- ističe se u obrazloženuju presude.

Biogradska hotelska tvrtka ugovorila je za Šveđane 6. ožujka 2020. putem e-maila pružanje usluge hotelskog smještaja za devet dvokrevetnih, te tri jednokrevetne sobe s polupansionom, uslugu parkinga autobusa, stavljanje na raspolaganje ukupno 50 električnih bicikala, zajedno sa troškovima turističke pristojbe.

S agencijom iz Švedske koja se bavi organizacijom raznih vrsta turističkih putovanja u destinacije širom svijeta,
dogovoren je predujam od 75 posto od ugovorene cijene od 68.606,72 kune, što je iznosilo 6.870,36 eura.

Četiri dana kasnije švedska je agencija na račun Ilirije isplatila iznos od 74.572,95 švedskih kruna u protuvrijednosti u eurima na ime predujma.

Međutim, početkom 2020. godine, a posebno u tijeku ožujka, u svijetu je došlo do pandemije korona virusa, zbog čega je Ministarstvo zdravstva Republike Hrvatske 11. ožujka 2020.donijelo Odluku o proglašenju pandemije bolesti COVID-19.
Ministarstvo vanjskih poslova Kraljevine Švedske 14. ožujka 2020. izdalo je preporuku u kojoj građanima preporučuje ne putovati niti u jednu stranu zemlju, a Stožer civilne zaštite RH 19. ožujka site godine donio je Odluku o privremenoj zabrani prelaska preko graničnih prijelaza Republike Hrvatske, kojom je zabranio prijelaz preko granice Republike Hrvatske za sve osobe, osim predviđenih izuzetaka.

Švedska agencija upitala je 'Iliriju' može li bez troškova otkazati grupu te je zatražila povrat uplaćenog predujma,
'Ilirija' je, međutim, odbila vratiti predujam, inzistirajući na tome da će se predujam koristiti za druge grupe koje je švedska agencija rezervirala tijekom 2020., a koje su također otkazane.

'Ilirija' se odgovoru na tužbu pozvala na Zakon o pružanju usluga u turizmu prema kojem za neizvršene ugovore o putovanju u paket-aranžmanu koji su se trebali izvršiti nakon 1. ožujka 2020., putnik ima pravo na raskid ugovora o putovanju u paket aranžmanu po isteku 180 dana od dana prestanka posebnih okolnosti, a organizatori putovanja za iste putnicima daju vaučer.
Istaknuli su da nisu dužni izvršiti povrat uplaćenih sredstava, budući da između putnika i tužitelja kao agencije nije došlo do raskida ugovora jer još uvijek traju posebne okolnosti uzrokovane pandemijom virusa COVID-19.

Također su naveli kako zbog situacije prouzrokovane pandemijom nisu ni u mogućnosti vratiti novac, jer su ga potrošili na plaće radnika.

23. travanj 2024 09:02