Novi most u Omišu, ovakav kakav je sada projektiran i izgrađen, bez ikakva vjetrobrana, bit će opasan za sve sudionike u prometu i ne bi smio dobiti uporabnu dozvolu.
Kaže nam to dr. sc. Jure Radnić, profesor na Fakultetu građevinarstva, arhitekture i i geodezije Sveučilišta u Splitu, autor prvog idejnog rješenja novog omiškog mosta te jedan od rijetkih živućih hrvatskih stručnjaka za mostogradnju.
Za dr. Radnića uopće nema dileme, most koji presijeca kanjon poznat ne samo po ljepoti nego i po vjetru koji na tome mjestu puše praktično tijekom cijele godine, a uglavnom je riječ o buri, ne zadovoljava osnovne sigurnosne uvjete te promet njime ne bi smio biti dopušten.
– Odmah vas upozoravam kako je ovo samo moje mišljenje, a tko sam ja da išta govorim ili savjetujem našim velikim mozgovima – govori dr. Radnić.
Burobran je nužnost
Ironičan je. I jezičav. Odavno odbojan srednjoj struji hrvatske politike. Kad je ove godine dobio nagradu za životno djelo Komore inženjera građevinarstva mnogima se, koji su početkom devedesetih okačili pleter na rever, kosa digla na glavi. Okrenuli su program, da ne čuju što dr. Radnić ima za reći.
A on cijeli svoj život govori isto: Dajte državu u ruke sposobnima, a ne podobnima, maknite političare od stručnjaka i, k vragu, prestanite namještati natječaje. U suprotnom, dobit ćete mostove bez burobrana izgrađene upravo na mjestima gdje bura najjače puše. Poput novoga mosta u Omišu.
Spojen je na 70 metara visine, dug je vidljiva 152 metra, koštao je nešto manje od osam milijuna eura, a kad uključimo sve njegove nastavke, tri tunela i pristupne ceste koje se grade još od 2007. godine, dolazimo do 73 milijuna eura doslovno bačenih u vjetar.
– Ne pitajte mene zašto je to tako, ja samo znam da ovaj most mora imati burobran, a činjenicu da ga nema ne mogu racionalno objasniti – veli dr. Radnić.
Da most mora imati burobran u nekoliko navrata su nam proteklih mjeseci potvrdili i u Hrvatskim cestama. Razgovarajući o mostu i pišući o njegovim specifikacijama, opcija da most bude bez burobrana nikada nije spomenuta. Dapače, burobran je bio nužnost. Sve do prije nekoliko dana kada smo otkrili kako burobrana nema niti će ga ikada biti. Barem ne na ovakvome mostu.
"Opsežna eksperimentalna istraživanja potvrdila su kako je most s vjetrobranom aerodinamički nestabilan", bila je prva reakcija Hrvatskih cesta na naše otkriće, a nakon što je nacija ostala u čudu – zar nam niste rekli da ovakva mosta svijet još nije vidio!? – uslijedilo je i uvredljivo objašnjenje kako zatvaranje mosta zbog jakog vjetra neće biti toliki problem jer će se most ionako koristiti uglavnom ljeti.
Čak je i Veljko Prpić, samozatajni projektant mosta, u izjavi za 24sata upravo ljeto uzeo kao glavni argument u svojoj obrani, a dodao je i kako vjetrobrani, "čak i da se ugrade, ne bi mogli napraviti znatnu razliku".
Postavlja se ograda
Čovjek, dakle, koji je potpisao projekt mosta sagrađenog na jednom od najvjetrovitijih predjela u zemlji, tamo gdje vječni vjetar puše i gdje nitko normalan most bez vjetrobrana gradio ne bi, ako bi mu uopće palo na pamet ikakav most tamo graditi, hladno potvrđuje kako je povremeno zatvaranje ceste vrijedne 73 milijuna eura bilo ukalkulirano i kako on tu ne vidi nikakvih problema jer su mostovi s vjetrobranima ionako besmisleni.
– Da komentiram? Nema se tu što komentirati. Ja sam idejno rješenje za taj most predao još početkom devedesetih, a oni su poslije napravili to što su napravili, a da me nisu išta pitali – sliježe ramenima dr. Radnić.
Ponajveći hrvatski autoritet u mostogradnji ponavlja kako novi omiški most bez burobrana ne bi smio dobiti uporabu dozvolu.
– Kad uskoro bude otvoren, taj most, na koji se dolazi izravno iz tunela da bi se s njega izravno ulazilo u drugi tunel, neće zadovoljavati sigurnosne standarde. Ljudima to netko treba reći, a ja nikad nisam imao problema s iznošenjem istine, koliko god me to koštalo – zaključuje dr. Radnić.
Na mostu se, ako vas zanima, trenutačno postavlja ograda. Opet. Jer, prvi put je bila postavljena privremeno, u ožujku ove godine, kad je premijer Andrej Plenković došao svečano proglasiti most spojenim. I kad je rekao da će omiška obilaznica biti gotova do jeseni. A neće. Jer, bit će otvorena jednog lijepog dana. Pred izbore iduće godine.