StoryEditorOCM
TribinaGALERIJA ZADARART

Kako je jedno jaje postalo najlajkanije na društvenim mrežama?

Piše M.K.
1. svibnja 2019. - 14:00
Ave ovum_Eko dani 2019 (2)

Sinoć se u sklopu „Eko dana“ predstavila umjetnička instalacija pod nazivom AVE OVUM!, u galeriji ZadArt uz voditelja Nenada Vertovšeka. Instalacija daje kritiku vremena u kojem živimo osvrćući se na moć medija.

U polutami galerije uz zvuke Straussovog "Tako je govorio Zaratustra", glazbe poznate iz filama "Odiseja 2001", reflektor je obasjao obično jaje postavljeno na pijedestal. Posjetitelji su gazili po isprintanim novinskim člancima koji opisuju važna svjetska događanje poput Brexta, ratova, poplava i slično, naglašavajući tako medijski fenomen najlajkanijeg objekta u povijesti interneta. U ime galerije Zadar-arta, umjetničku instalaciju je otvoio voditelj galerije Zoran Džapo a u ime Prirodoslovno-grafičke škole Zadar organizatora izložbe, nazočne je pozdravio ravnatelj škole Tomislav Grbin a, zatim se posjetiteljima obratio nastavnik škole organizatora, akademski slikar Mate Ljubičić kao idejni začetnik izložbe. Glavnu riječ instalacije je preuzeo stručnjak za medije doc. dr. soc. Nenad Vertovšek čiju izjavu prenosimo u cijelosti: 

- Možemo se na prvi pogled zapitati – ima li smisla posvetiti večer jednom jajetu? No, riječ je o viralnom hitu koji je od početka ove godine trebao nadmašiti rekord u „lajkanju“ koji je dotad držala celebriti zvijezda Kylie Jenner, odnosno njena kćerkica Stormy sa čak 18,3 milijuna lajkova na Instagramu. Počelo je kao račun „World recordEgg“ da bi već u prvih deset dana premašilo taj rekord u lajkanju, a u sljedećih samo 48 sati dodano je preko 40 milijuna lajkova! Dakle rekord u lajkanju male Stormy je debelo premašen i obično ptičje jaje je postalo najlajkaniji hit na Instagramu, no premašilo je i glazbeni video „Despacito“ i najviše lajkani online post na bilo kojoj medijskoj platformi u povijesti - kazao je doc. dr. sc. Nenad Vertovšek.

- Ono što treba promisliti jest činjenica da smo digitalnom dobu, dobu lajkanja gdje postoji izbor od samo nula i jedan, znakovi kako svjetlosni impuls postoji ili ne i naizgled jedino postoji mogućnost da nam se nešto potpuno sviđa ili ne. No u životu nije tako, stvari nam se mogu i sviđati ili ne, mogu biti pomiješane, a to odgovara novom (medijskom) dobu koje dolazi – ono kvantnih kompjutora gdje odlučivanje i sviđanje odgovara milijunima sinapsa u mozgu, možda i bliže ljudskom razmišljanju nego mislimo.

Trenutačni rekord od nekih 60 milijuna lajkova za jedno jaje nastao je kao zamisao britanskog kreatora oglašavanja, uz sve legende koje su išle uz to, od misterioznog autora ili grupe masona, „ljudi-guštera i slično. Ne, smislio je to čovjek kao suvremeni marketinški trik koji u sebi nosi besmisao pukog lajkanja, ali i kao svojevrsni protest protiv lajkanja„celebritijima“ i beznačajnim sadržajima. Imali smo i viralne hitove polijevanja ledenom vodom, sada imamo čimpanzu koja surfa Instagramom, a najnovija besmislica jest jedenje voća zajedno s korom i sendviča s plastičnim celofanom?! Osim strašnog marketinškog trika u kojem osjećamo kako „nešto radimo s cijelim svijetom“ a proizvodimo beznačajne rezultate, valja se samo zapitati mogu li protesti protiv lajkanja biti praktičniji i smisleniji, dokle možemo i moramo slijediti marketing naših umova i ponašanja?

Možda je počast ovom lajkanom Jajetu simbolična počast i jednom dobu koje odlazi, htjeli mi to ili ne, premda ćemo još dugo misliti kako je lajkanje davanje smisla općoj besmislici, zaboravljajući da nam mediji ipak ne mogu pružiti puno zadovoljstvo ljudske izravne komunikacije, kao što nam ni umjetna inteligencija neće pomoći ako ne budemo imali vlastitu. Čak i u medijsko-novinarskom svijetu postoji stara uzrečica kako je novinar osoba s mozgom i jajima, jedno bez drugog ne ide. Tako i ovo Jaje ima podosta smisla kojeg mogu dati uglavnom ljudi - zaključio je Vertovšek.

20. travanj 2024 09:23