Nastala u malom stančiću, da bi prerasla u prvu zadružnu pivovaru u Hrvatskoj – to je zadarski "Brlog", pravi raj ljubitelja craft piva, koji su osnovale mlade pivarke i poduzetnice Ana Teskera i Maja Šepetavec, koje su u Zadar već davno došle iz Velike Gorice i Lipika.
Craft pivovara "Brlog" započela je s radom 2016. godine, da bi u godinama koje su uslijedile stvorile prepoznatljivost pivima osebujnih imena Plavuša, Neposlušna i Špurija, koje su svoje mjesto sve više pronalazile i na stolovima ugostiteljskih objekata.
A onda je poduzetnički san o maloj neovisnoj pivovari posebnog okusa (i filozofije) ugrozila korona-kriza. Ali zadarske se pivarice ne daju. Nedavno su odlučile preseliti pivovaru u centar grada i otvoriti vlastitu kušaonicu. Anu Teskeru pitamo kako prevladavaju korona-krizu, koja sad traje već skoro godinu i po dana, u smislu proizvodnje i prodaje piva?
– Pa to je lani bilo pitanje od milijun dolara. Ali tada smo se brzo snašle, prebacile na direktnu prodaju privatnim kupcima preko svih mogućih kanala - od narudžbi preko Fejsa, maila, telefona, do raznih fb grupa i naravno, dobri stari word of mouth (usmena predaja). Puno su nam pomogli članovi zadruge, koji su i sami kupili dosta zaliha, ali i dobri odnosi koje imamo sa svim kupcima. Nismo imalo bacanja zaliha, srećom.
Zadruga s 90 članova
Sada je situacija utoliko teža jer sve skupa traje, a pokrivati plaće radnika, selidbu pivovare i uređenje - otvaranje kušaonice su zahtjevni projekti kada ti glavni kanal prodaje (kafići) ne rade kako spada. Mi smo optimistični i uvjereni da ćemo sve to prebroditi. Ipak, s velikom željom iščekujemo toplo vrijeme i malo više "šušura" po ulici.
Prva ste zadružna pivovara u Hrvatskoj, koliko imate trenutno zadrugara i na kojem ste principu organizirani? Je li opala zarada zadruge (i zadrugara) s obzirom na korona-krizu? Uspijevate li osigurati zaradu i financiranje proizvodnje s obzirom na (ne)rad ugostiteljskih objekata?
– Imamo 90 članova zadruge! Organizirani smo tako da oni sudjeluju u donošenju strateških odluka, doprinose koliko tko i kada može. Prioriteti kroz ovaj period su bili održavanje sustava, budući da smo uskraćeni za najbitnije kupce - one u kafićima. Moramo biti svjesni da se kod nas na pivo ide ponajviše radi druženja. I to kaska, tako da je sasvim očekivano i normalno da se to odražava na prodaju. Ipak, zadrugarskim ulozima smo dofinancirali, upravo u najtežem periodu, i ovo preseljenje pivovare u centar grada i bazično uređenje kušaonice, tako da smo upregnuli mnogo više od pukog financiranja preživljavanja.
Tu smo mi jaki, kada treba - potežemo najjače. Pokrivanje troškova će prije svega ovisiti o drugom dijelu godine i mjerama stožera. Mi ćemo dati sve od sebe da pivo ostane dostupno ljudima i preko trgovina i online i preko kafića – kaže nam Ana Teskera.
Zanimljivo je da se njihov "Brlog" dosta puta selio iz stana gdje je izvorno nastao kod nje i Maje Šepetavec. Gdje je sad preseljena pivovara i što je s otvaranjem kušaonice i Beer bara?
– "Brlog" je počeo kao homebrew projekt u stanu. Pa je živio oko dvije i pol godine u inkubatoru grada Zadra (u samo 50, a onda 100 kvadrata). Nakon toga smo godinu dana proveli u Murvici i od ove godine smo u centru Zadra. To nam je, naravno, otvorilo mogućnost i posluživanja piva na našim vratima i tome se možda i najviše veselimo. Podijeliti taj zanos i optimizam s ljudima direktno. Sad smo na adresi Ulice Andrije Hebranga 6, između "Kauflanda" i pizzerie "Gušti", točno nasuprot petog nebodera (u kojem je backstage). U dvorištu smo u kojem je ribolovna i nautička trgovina (hangar dijelimo s još nekoliko tvrtki). Znači, samo smo 7 minuta pješke od mosta…
Nakon što smo se dokazali s tvrdoglavo ustrajnom kvalitetom piva tijekom vremena - pokazalo se da ljudi posebno kod "Brloga" cijene upravo optimizam i tu društvenu komponentu. Znači, osmijesi zaposlenika, zadovoljstvo kupaca i svih sudionika. Za to se živi – ističe Ana. Osim preseljenja pivovare, u planu su im, doznajemo, i kratkotrajne serije ekskluzivnih piva.
Do isteka zalihe
– Nova serija se zove Small batch, dakle manje šarže posebnih piva koje pripremamo svaki mjesec. Svaka će od njih biti u ponudi samo do isteka te zalihe, odnosno jedne bačve, ili jednog fermentora… I tu imamo taj gušt igranja s recepturama i plasiranja stvari koje nas vesele. U kušaonici će se prvenstveno moći kušati ustaljeni brendovi i te zasebne i kratkotrajne serije, a dio će biti dostupan i u bocama u drugim gradovima (limitirano).
Dodatno, novi vizual tih etiketa će uvijek biti u suradnji s nekim umjetnikom ili nekom trenutnom idejom, pa će etiketa postati i svojevrsna platforma za umjetnički izričaj lokalnih ilustratora, grafitera i ostalih koji imaju želju i volju surađivati. Dobrodošli su svi da daju svoje ideje i ilustracije koje žele plasirati na pivu! Slobodno nam se mogu javiti, ako imaju nešto što bi voljeli vidjeti na etiketi – ističe Ana.
Naravno, najteže je predvidjeti što očekivati od predstojeće sezone u Zadru i povezano s tim, prodaje piva?
– Računamo da ćemo najviše ostvariti u vlastitoj kušaonici, gdje će se najviše prodavati točeno pivo i događati ta neposredna komunikacija s posjetiteljima.
Osim toga, sezona za turizam je vrlo neizvjesna. Vjerujemo da će se odraditi slično kao i lani, ali činjenica da postoji ruka koja u svakom trenutku može sve pozatvarati stavlja nas u dodatni oprez. Treba se orijentirati na kvalitetu i biti prilagodljiv s planovima i organizacijom, posebno time mislim na evente. Već smo toliko toga isplanirali, a ne odradili, da smo i navikli. S druge strane, toliko smo toga odradili, posebno sa selidbom pogona i ulaganjima, a lani to nije izgledalo izvedivo... Mora si čovjek priznati i to. Opstaju uporni i prilagodljivi!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....