StoryEditorOCM
Biznispoduzetnička klima

Što o turizmu misle poduzetnici koji se bave turizmom? Sve nam je otkrila Gea Kariž, nova direktorica Mastercarda za RH

Piše Sara Šarić
14. rujna 2023. - 15:16

Kakva je poduzetnička klima u Hrvatskoj i što o turizmu misle poduzetnici koji se bave turizmom? Pričali smo s Geom Kariž, novom direktoricom Mastercarda u Hrvatskoj koja je s nama podijelila zanimljive rezultate njihovog zadnjeg provedenog istraživanja, ali i otkrila sve o Upliftu, jedinstvenom programu u Hrvatskoj, koji upravo započinje svoju treću sezonu i ostvaruje snažan odaziv. 

Što je točno Uplift i možete li nam reći kako je došlo do ideje za projekt?

Činjenično, Uplift je projekt Mastercarda nastao u jeku pandemije, usmjeren na mikro, male i srednje poduzetnike s naglaskom na one u turizmu i uslužnim djelatnostima jer su upravo te djelatnosti bile najpogođenije i trebao im je zamah za tadašnje vrlo neizvjesno poslovanje. Svjesni činjenice da je turizam glavna djelatnost našeg gospodarstva odlučili smo biti dionik oporavka tog sektora kroz onaj segment koji vam ostaje trajno – znanje i iskustvo.

Vrijednosno, Uplift je projekt s kojim se prije svega jako ponosimo jer smo zbilja uspjeli napraviti pomak na bolje što nam pokazuju i reakcije naših partnera te polaznika Uplift akademije, ali to i vrlo faktično pokazuju rezultati istraživanja kao i dobivene nagrade. Ono što je posebnost ovog projekta je što on nije samo komunikacijski ili samo marketinški projekt, nego je projekt koji donosi promjenu u društvu.

Ideja se rodila na jednoj kavi, kad sam s agencijom Val grupa koja je zaslužna za provedbu projekta, brainstormala kako možemo učiniti nešto za situaciju u kojoj se tada našlo i društvo i država. Projekt je doslovno skiciran na salveti, a iz toga se uz puno rada, truda i volje izrodila odlična priča.

image

Gea Kariž. direktorica Mastercarda u Hrvatskoj

Koji je cilj Uplifta?

Cilj je stvoriti poduzetnike koji će biti otporniji i prilagodljiviji tržištu te koji će se za slučaj bilo kakve sljedeće krize moći lakše „dočekati na nogama“. Glavni naglasak je na digitalizaciji te na održivosti što smatramo ključnim ne samo u turizmu nego i u gospodarstvu općenito, a kroz sadržaj koji Uplift nudi primarno kroz Uplift akademiju te na web stranici uplift.hr želimo poduzetnicima i svima onima koji gaje takve aspiracije ponuditi edukaciju i inspiraciju kroz različite teme i intervjue s brojnim stručnjacima, poduzetnicima i sugovornicima koji mogu podijeliti svoje inspirativne priče.

U sklopu projekta pokrenuli ste i Uplift akademiju. Po čemu je ona posebna i što točno nudi poduzetnicima?

Prije svega jer je riječ o jedinstvenoj edukaciji takve vrste namijenjenoj mikro, malim i srednjim poduzetnicima. Program edukacije koju provodi Algebra je formiran na način da polaznici dobiju presjek svih vještina i znanja koja im trebaju za uspješno vođenje modernog poslovanja, a to će dobiti kroz 10 modula. Uz to, velika prednost je što su predavanja online što pak znači da se mogu prijaviti poduzetnici iz svih dijelova Hrvatske. Ono što nam dosadašnji polaznici ističu kao posebno koristan dio je mentorski program u sklopu kojeg polaznici podijeljeni u timove razvijaju stvarne projekte pod vodstvom mentora što je idealna prilika da na živom primjeru vide kako „upogoniti“ ideju. Trenutno su u tijeku prijave za treću sezonu Uplift akademije za koju smo osigurali 32 stipendije pa pozivam sve zainteresirane da posjete uplift.hr, iskoriste priliku i prijave se. Neće požaliti.

Tko se točno može sve prijaviti na Uplift akademiju? Kome je ona namijenjena?

Namijenjena je mikro, malim i srednjim poduzetnicima s područja Hrvatske koji se bave turizmom, ugostiteljstvom i uslužnim djelatnostima, a od ove sezone se mogu prijaviti i vlasnici OPG-ova što vjerujemo da će biti posebno interesantno. Namijenjena je svima onima koji bi htjeli svom poslovanju dodati nešto novo, bilo da je riječ o potpuno novom segmentu poslovanja ili unapređenju postojećeg.

Trebaju li stipendisti imati unaprijed određeno znanje ili posebne vještine, postoje li neki uvjeti za prijavu?

Osim već spomenutog, potrebno je da posluju minimalno godinu dana te da u prijavi argumentirano navedu svoje poslovne ambicije, pojasne kako u svom poslu vide digitalizaciju, na koji je način trenutno koriste te da pojasne i svoje poslovanje u kontekstu održivosti. Nakon što se definira uži izbor potencijalnih stipendista, imaju i razgovor s psihologom koji uz brojne aspekte provjerava i njihovu motiviranost za edukaciju.

Koji je krajnji cilj akademije?

Svi polaznici imaju priliku učiti od vrhunskih Algebrinih predavača i na temelju njihovog iskustva i znanja usmjeravati svoje poslovanje te širiti vidike. Cilj akademije je da kroz 100 sati predavanja nauče prepoznavati poslovne prilike, realizirati ideje i sustavno implementirati novosti u svoje poslovanje jer je za opstanak na tržištu ključna prilagodba. Raznim modulima – od leadershipa do digitalne transformacije – pokriva se široko područje što utječe na poboljšanje njihovih poslovnih procesa. Mi u Mastercardu doista vjerujemo da se ulaganje u znanje uvijek isplati i da je to najbolji način napretka društva.

Kako su prošle dosadašnje prijave na Uplift akademiji, koliki je bio interes? Koliko polaznika se zapravo uopće može prijaviti: postoji li ograničen broj prijava ili?

Interes je bio odličan i veseli nas što smo u dvije godine uspjeli Uplift pozicionirati kao projekt koji je svojevrsna baza znanja o poduzetničkim temama. Broj prijava nije ograničen, ali je ograničen broj stipendija. U trećoj sezoni imamo mjesta za 32 polaznika koji će biti odabrani između svih prijavljenih, naravno, ako je prijava u skladu s pravilima natječaja. Zato je moj savjet svima koji se prijavljuju da odvoje vrijeme za ispunjavanje prijave i što detaljnije i argumentiranije odgovore na pitanja jer to može učiniti značajnu prevagu pri odlučivanju.

Kakva su Vaša dosadašnja iskustva? Što kažu stipendisti?

Vrlo ugodno nas je iznenadio podatak koji je s nama baš nedavno podijelio Igor Kundić, član Uprave Algebre i čovjek bez kojeg, zajedno s njegovim timom, Uplift akademija ne bi bila to što jest. A taj podatak kaže da prošlogodišnji Net promoter score iznosi 89 posto što je fantastičan rezultat. To je broj koji pokazuje mjeru o zadovoljstvu polaznika s jedne strane te lojalnosti korisnika da preporuče Uplift akademiju. Mislim da vam je ta brojka najbolji odgovor na pitanje. 

Iz kojih dijelova Hrvatske stiže najviše prijava?

Ne možemo istaknuti neku regiju da odskače više od drugih, u principu nam prijave dolaze iz svih dijelova Hrvatske u jednakoj mjeri. No ono što moram naglasiti je da nas jako veseli činjenica da puno prijava stiže iz Slavonije za koju na prvu loptu ne bismo pretpostavili da je toliko orijentirana na turizam i ugostiteljstvo, no prijave koje nam stižu pokazuju baš suprotno i to je odlična vijest za hrvatski turizam u cijelosti. Turizam više nije samo more, kontinentalna Hrvatska ima puno toga za ponuditi, a poduzetnici iz tog područja marljivo rade na podizanju ruralnog turizma na razinu koju zaslužuje.

Kad polaznici završe akademiju, ukratko, s kojim novim znanjem i vještinama nastavljaju rad u svojim kompanijama?

Polaznici treće generacije Uplift akademije će slušati 10 modula: Leadership, Digitalna transformacija: Primjenom modernih tehnologija do poslovnog uspjeha, Design thinking u turizmu, Održivo upravljanje destinacijom, Održivi turizam, Ekonomija doživljaja – budućnost razvoja turizma, Platforme i poslovni modeli temeljeni na internetu stvari (IoT), Četvrta industrijska revolucija i industrija 4.0, Posvećenost rastu i rezultatima i Korisničko putovanje. Neki su općenitiji i primjenjivi za sve poduzetnike, neki su možda malo stručniji, ali je cilj da svi polaznici steknu što širu i potpuniju sliku te da iz te slike odaberu ono što će njima najviše odgovarati.

Nedavno je agencija Ipsos za vas provela jedno zanimljivo istraživanje. O čemu se točno radi i koji je glavni cilj istraživanja?

Istraživanje je rađeno u sklopu projekta Uplift, a njime smo zapravo htjeli vidjeti kakva je poduzetnička klima u Hrvatskoj, odnosno – u grubim crtama - što mikro, mali i srednji poduzetnici kažu o svom poslovanju, s čim su zadovoljni, što su im glavne snage, što im stvara izazove u poslovanju, koje soft skillse imaju ili žele imati oni i njihovi zaposlenici te smo posebno istražili što o turizmu misle ljudi koji se bave turizmom.

Koliko ispitanika je obuhvatila anketa?

Obuhvatila je 241 mikro, malog i srednjeg poduzetnika iz cijele Hrvatske.

Što biste rekli, sad kad imate rezultate, s kojim aspektima poslovanja su poduzetnici najzadovoljniji, a s kojima nisu? Koliko oni utječu na opće zadovoljstvo poslovanja?

Generalni rezultati su pokazali da su poduzetnici u Hrvatskoj zadovoljni svojim poslovanjem, odnosno gotovo polovica poduzetnika u Hrvatskoj svoje poslovanje ocjenjuje školskom ocjenom vrlo dobar, a zadovoljstvo i kvaliteta zaposlenika te odnos s dobavljačima aspekti su s kojima su poslodavci najzadovoljniji. U najmanjoj mjeri su zadovoljni suradnjom s jedinicama lokalne samouprave i cijenom sirovina.

Što vide kao najvažniji aspekt u uspješnosti poslovanja? Možete li izdvojiti top 3 stvari koje poduzetnici vide kao najvažniji aspekt u poslovanju?

Rezultati su u tom segmentu zapravo očekivani, a pokazuju da je za uspjeh poslovanje najvažnije imati zadovoljne i kvalitetne zaposlenike. Čak 96,3% poduzetnika smatra da je najvažniji segment za uspješno poslovanje kvaliteta zaposlenika, dok je drugo mjesto po važnosti sa 93,8% zauzelo zadovoljstvo zaposlenika. Poslodavci smatraju da su im od velikog značaja za uspjeh poslovanja zakonska regulativa te broj korisnika njihovog proizvoda odnosno usluge.

Razlikuju li se ti aspekti po regijama?

Nema značajnijih odstupanja u rezultatima po regijama.

Što poduzetnici očekuju u budućnosti poslovanja? Postoji li razlika kad gledamo pojedine sektore djelatnosti?

Ovaj odgovor bi se jednom riječju mogao svesti na - pozitivizam. Naime, u naredne dvije godine 61% poduzetnika očekuje bolje poslovanje tvrtke, dok 11% njih očekuje negativan trend. Zanimljivo je da nešto optimističniji pogled na budućnost imaju žene nego muškarci, a gledano po dobi, najoptimističniji poduzetnici su oni između 27 i 40 godina. Što se tiče sektora, poslodavci koji rade u sektoru turizma i ugostiteljstva su značajno pozitivniji glede budućnosti, čak 77% njih smatra da će u naredne dvije godine poslovanje tvrtke biti bolje.

Digitalizacija i izniman napredak tehnologije nas prati gdje god se okrenemo, privatno i poslovno. Koliko će ona imati utjecaja na poslovanje?

Poduzetnici vjeruju da će digitalizacija biti vrlo važan aspekt poslovanja, odnosno da će ona uz zadovoljstvo zaposlenika i njihovu kvalitetu imati presudnu ulogu. Ta digitalizacija uključuje razvoj web shopa, informatizaciju poslovnih procesa, prihvat različitih (digitalnih) načina plaćanja i slično. U istraživanju smo pitali poduzetnike i što misle koje nove tehnologije će najznačajnije utjecati na buduće poslovanje. Naveli su da je blockchain vrsta tehnologije s kojom su najmanje upoznati (32,8% ispitanih) te očekuju najmanji utjecaj te tehnologije na poslovanje tvrtke. Uređaji koji prikupljaju i međusobno razmjenjuju podatke (IoT) te cloud (informatičko okruženje za rad i arhiviranje podataka) poduzetnici navode kao tehnologije od kojih očekuju najveći utjecaj na poslovanje svoje tvrtke u sljedeće tri godine. U ovom području nas je čak najviše zanimalo kako procjenjuju utjecaj umjetne inteligencije, ali se pokazalo da gotovo 40% njih vjeruje da im AI neće utjecati na poslovanje u sljedeće tri godine.

Koje aspekte poduzetnici smatraju najvažnijima za razvoj i održivost turizma?

Prihod po gostu i razvoj kontinentalnog turizma je 86% posto ispitanika ocijenilo kao ključne za daljnji razvoj hrvatskog turizma, a odmah iza toga po važnosti su svrstali dužinu turističke sezone, gastroponudu te ponudu drugih zabavnih sadržaja poput koncerata, festivala i raznih događanja.

Što smatraju najmanje važnim za razvoj i održivost turizma?

Stvaranje uvjeta za masovni turizam je zadnji na ljestvici segmenata koje procjenjuju važnima za turistički uspjeh. Ne smatraju da je važan ni trenutno, a prema istraživanju vjeruju da se ni u sljedećih pet godina Hrvatska neće razvijati u smjeru masovnog turizma.

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. travanj 2024 13:08