StoryEditorOCM
Regional"SORTA 2024."

Na Sveučilištu u Zadru zatvoren 26. Simpozij - "Teorija i praksa brodogradnje": rasprava je završila podijeljenim mišljenjima...

Piše Zadarski.hr
8. listopada 2024. - 09:32

Na Sveučilištu u Zadru zatvoren je 26. Simpozij - Teorija i praksa brodogradnje, In memoriam profesor Leopold Sorta - SORTA 2024., koji se održavai od 2. do 5. listopada. impozij je bio primarno usmjeren znanstveno-stručnim aspektima brodogradnje i morske tehnologije, ali i pomorstvu općenito.

Inače, simpozij svake dvije godine organizira neka druga visokoškolska institucija u Republici Hrvatskoj ili značajni industrijski subjekt iz područja brodograđevne ili pomorske industrije. Prvo izdanje simpozija je održano davne 1974. godine, što s ovogodišnjim izdanjem zaokružuje pola stoljeća dugu tradiciju s kojom se mogu pohvaliti samo rijetki simpoziji i konferencije, čak i na međunarodnoj razini. Do sada je Zadar bio domaćin samo jednom, i to 1998. godine kada su simpozij zajednički organizirali remontno brodogradilište Lamjana i Tankerska plovidba.

Ove godine organizatori simpozija su bili Pomorski odjel Sveučilišta u Zadru i Sveučilište u Trstu, čime je nakon 50 godina simpozij po prvi put poprimio i puni status međunarodnog simpozija, a odabrani pripremljeni i recenzirani radovi u cijelosti bit će također po prvi put objavljeni i u zborniku međunarodnog izdavača indeksiranog u jednoj od najrelevantnijih indeksnih baza SCOPUS.

U okviru samog simpozija, sudjelovalo je ukupno 117 sudionika iz akademske zajednice i industrije. Održano je 57 znanstvenih izlaganja iz različitih disciplina kao što su konstrukcija, projektiranje, proizvodnja i hidromehanika plovnih objekata, autonomna površinska i podvodna plovila, tehnologija pomorskog prometa, ekologija i sigurnost u pomorstvu, primjene umjetne inteligencije u brodogradnji i pomorstvu, edukacija u brodogradnji i pomorstvu itd., te šest izlaganja putem poster sekcije u okviru koje su voditelji značajnijih projekata u Republici Hrvatskoj mogli predstaviti svoja aktualna istraživanja. Iako je većina sudionika bila iz Hrvatske, značajan dio njih došao je na simpozij i iz drugih europskih zemalja poput Italije, Njemačke, Poljske, Norveške, Finske, Srbije i Estonije.

Uz znanstvena izlaganja, posebnu pažnju i veliki interes zainteresirane publike privukla su sva stručna, tj. industrijski orijentirana izlaganja. Pri tome se posebno ističu tri plenarna predavanja koja su nakon otvaranja simpozija održali Oskar Levander i Sander Klaasse na temu smanjenja štetnih emisija u pomorskoj industriji, kao predstavnici svjetski poznatih i renomiranih kompanija Kongsberg Maritime (Norveška) i Wärtsilä (Nizozemska), te Zoran Kunkera na temu pametnih strategija s ciljem povećanja kompetitivnosti brodograđevne industrije, kao predstavnik domaće tvrtke Leaera.

Nakon toga je uslijedila vrlo zanimljiva panel diskusija na temu dekarbonizacije u pomorstvu, pri čemu je moderator Siniša Reljić (osnivač i bivši vlasnik tvrtke Navis Consult iz Rijeke) raspravljao s panelistima, Oskarom Levanderom (Kongsberg Maritime, Norveška) i Sanderom Klaasse (Wärtsilä Voyage, Europe, Nizozemska) kao predstavnicima tvrtki koje razvijaju i pružaju tehnologije, Joškom Markovom (Tankerska plovidba) i Mladenom Matakom (Thome Croatia, Zadar), predstavnicima tvrtki koji su korisnici tehnologija, te Rokom Vuletićem (Brodogradilište Iskra, Šibenik), predstavnikom brodograđevne industrije koja čini prirodnu poveznicu između pružatelja i korisnika tehnologije.

Ponajviše se raspravljalo na temu implementacije i korištenja suvremenih rješenja i alternativnih goriva kojima se teži smanjiti ili pod određenim uvjetima, čak i potpuno ukloniti negativan utjecaj emisija štetnih ispušnih plinova koji su generirani unutar pomorskog prijevoza. Iako se moglo čuti više vrlo zanimljivih ideja i potencijalnih rješenja, rasprava je završila podijeljenim mišljenjima, što i nije toliko neočekivano budući su financijska održivost poslovanja brodarskih kompanija i razina zaštite mora i morskog okoliša zahtijevana od strane regulatornih tijela još uvijek poprilično na oprečnim stranama.

Stručni dio simpozija nastavljen je tehničko-komercijalnim prezentacijama koje su održali Sander Klaasse u ime međunarodne tvrtke Wärtsilä Voyage, Joško Markov u ime našeg domaćeg brodara Tankerske plovidbe, Lukša Radić u ime tvrtke Navis Consult iz Rijeke, te Roko Vuletić u ime Brodogradilišta Iskra iz Šibenika. Iznimno veliki interes i posjećenost svim stručnim izlaganjima samo su još jednom potvrdili koliko je nužna suradnja između akademske zajednice i industrije, a posebno u kontekstu utjecaja na razvoj društva i povećanje kvalitete života.

Na ceremoniji zatvaranja izv. prof. dr. sc. Marko Valčić s Pomorskog odjela Sveučilišta u Zadru, kao voditelj međunarodnog organizacijskog odbora, zahvalio je svima koji su omogućili realizaciju ovakvog simpozija u našem gradu. To se prije svega odnosi na uprave Sveučilišta u Zadru i Sveučilišta u Trstu koje su bezrezervno podržale organizaciju simpozija na ovakav način te svojim kontinuiranim djelovanjem i podrškom omogućile pravovremenu provedbu svih nužnih aktivnosti.

image

26. Simpozij - Teorija i praksa brodogradnje

Unizd/Slobodna Dalmacija
image

26. Simpozij - Teorija i praksa brodogradnje

Unizd/Slobodna Dalmacija
image

26. Simpozij - Teorija i praksa brodogradnje

Unizd/Slobodna Dalmacija
image

26. Simpozij - Teorija i praksa brodogradnje

Unizd/Slobodna Dalmacija
image

26. Simpozij - Teorija i praksa brodogradnje

Unizd/Slobodna Dalmacija
image

26. Simpozij - Teorija i praksa brodogradnje

Unizd/Slobodna Dalmacija
image

26. Simpozij - Teorija i praksa brodogradnje

Unizd/Slobodna Dalmacija
image

26. Simpozij - Teorija i praksa brodogradnje

Unizd/Slobodna Dalmacija
08. listopad 2024 13:06